2024-09-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Dock så var 1100 för 40 år sen en rätt stor del av månadslön. Blir lite fel (inte matematiskt dock) om du utgår ifrån 1100 i månaden i dagens värde och säger att det är lätt att spara ihop 4 miljoner...

Så att påstå att folk bara är lata och korkade som inte har 5 miljoner på banken håller jag inte med om, men att gå i pension utan nått kapital om man är åtminstone medelinkomsttagare kan jag hålla med att man bör ha kunnat skrapa ihop.
Precis. En del människor lever inte i verkligheten, utan tror att alla har precis samma möjligheter i livet.
När jag började jobba för 45 år sedan så hade jag månadslön under 2000:-/månad (för heltid). Då var det ändå lätt att få jobb, vilket inte stämmer lika bra i dagens läge. Man kan inte räkna med att alla skulle ha jobb och bra lön och möjlighet att spara. Gäller också dem, som inte är slappa, lata, odugliga eller "boomers".
Citera
2024-09-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det handlar om prioriteringar. Att inte alla är miljonärer när de går i pension har att göra med att de som inte är det har valt att inte vara det. Detta pga olika anledningar (t.ex brist på disciplin, motivation, kunskap, tålamod, eller att de inte bryr sig, staten betalar för de ändå och de är nöjda med de pengarna).

Jo, så är det, men OM alla faktiskt gjorde det tror jag vi hade sett en annan ekonomiskt utveckling (åt det sämre hållet), och om inte så skulle inflationen skena ordentligt om alla hade 5 miljoner på banken.

Jag har som mål att ha 1 miljon sparat, det räcker gott och prioriterar mer att leva i nuet istället (utan att för den skull bränna ljuset i båda ändar)
Citera
2024-09-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jo, så är det, men OM alla faktiskt gjorde det tror jag vi hade sett en annan ekonomiskt utveckling (åt det sämre hållet), och om inte så skulle inflationen skena ordentligt om alla hade 5 miljoner på banken.

Jag har som mål att ha 1 miljon sparat, det räcker gott och prioriterar mer att leva i nuet istället (utan att för den skull bränna ljuset i båda ändar)
Nej, alla har inte samma möjligheter här i livet. Det finns de, som inte har en möjlighet att studera till ett höglöneyrke. En hel del måste faktiskt flytta hemifrån och försörja sig själva direkt när man har åldern inne. (Jag själv var tvungen till det samma dag som grundskolan slutade och det var psykiskt tungt, när man hade sedan barnsben drömt om högre studier och bra yrke). Går man då och har ett slitsamt och tungt arbete (som det oftast är utan högre utbildning och erfarenhet) så orkar man inte ens tänka på att studera på fritiden. Energin går till att klara sig igenom vardagen. Man tappar hoppet, i alla fall om man inte har någon som uppmuntrar och hjälper en. Dessutom så har man kanske inte heller råd att studera, när alla små inkomster går till andrahandshyror och liknande. Det handlar inte om "brist på disciplin, motivation, kunskap, tålamod, eller att de inte bryr sig" som Fittfitta påstår.

Annars tycker jag att Camarosmurfen tänker rätt. Det skulle vara helt ohållbart om alla hade 5 miljoner på banken. 1 miljon räcker gott och väl. Fast en stor del av människor har inte en möjlighet till att spara ens det. Men det vet man ju och kan planera sitt liv efter det.

Men höginkomsttagarna skulle behöva ha lite mer ödmjukhet, och inte bara se ner på dem som inte har lika "fina" jobb och lika stora inkomster. Vi är ca 10 miljoner människor i Sverige, och har olika livsöden och sålunda också olika möjligheter i livet. Det handlar oftast inte om eget val.
Citera
2024-09-20, 20:58
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Nej, alla har inte samma möjligheter här i livet. Det finns de, som inte har en möjlighet att studera till ett höglöneyrke. En hel del måste faktiskt flytta hemifrån och försörja sig själva direkt när man har åldern inne. (Jag själv var tvungen till det samma dag som grundskolan slutade och det var psykiskt tungt, när man hade sedan barnsben drömt om högre studier och bra yrke). Går man då och har ett slitsamt och tungt arbete (som det oftast är utan högre utbildning och erfarenhet) så orkar man inte ens tänka på att studera på fritiden. Energin går till att klara sig igenom vardagen. Man tappar hoppet, i alla fall om man inte har någon som uppmuntrar och hjälper en. Dessutom så har man kanske inte heller råd att studera, när alla små inkomster går till andrahandshyror och liknande. Det handlar inte om "brist på disciplin, motivation, kunskap, tålamod, eller att de inte bryr sig" som Fittfitta påstår.

Annars tycker jag att Camarosmurfen tänker rätt. Det skulle vara helt ohållbart om alla hade 5 miljoner på banken. 1 miljon räcker gott och väl. Fast en stor del av människor har inte en möjlighet till att spara ens det. Men det vet man ju och kan planera sitt liv efter det.

Men höginkomsttagarna skulle behöva ha lite mer ödmjukhet, och inte bara se ner på dem som inte har lika "fina" jobb och lika stora inkomster. Vi är ca 10 miljoner människor i Sverige, och har olika livsöden och sålunda också olika möjligheter i livet. Det handlar oftast inte om eget val.
Varför tog du inte studielån om du så gärna ville studera istället för att jobba?
Citera
2024-09-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Varför tog du inte studielån om du så gärna ville studera istället för att jobba?
För att jag inte ens visste om en sådan möjlighet. (Dessutom så kunde jag inte språket). Och för att kunna studera så måste man också ha någonstans att bo, och studiero, vilket jag inte hade. Jag bodde lite här och där, och skulle inte ens kunnat få någon bostadsbidrag. (Man får inte det om man inte har en stadigvarande bostad.) Dessutom så hade jag inte ens ett sådant betyg från grundskolan, som skulle duga till gymnasiet. (Jag hade ingen studiero på grundskoletiden heller och så var det det med språket).
Senast redigerad av tuv 2024-09-21 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in