• 2
  • 3
2024-09-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Bland det dummaste jag läst här på fb på länge. Köpte på blocket en begagnad gräsklippare på blocket för 500, just en meec. Bästa köpet i mitt liv. Hur många gr per år klipper jag gräset, 20-30? De bara går och går. Gammal beprövad teknik. Det enda jag gjort mer än att tanka den är att en gång bytt tändstift.

Du är verkligen helt fel ute i denna tråd. miffo!

JO men alla har vi olika saker vi värdesätter. Vissa kanske vill lägga allt på en svindyr säng. Andra kanske tycker att en gräsklippare är guld värt. Andra kanske tycker att kläder är det bästa att lägga pengarna på. Oavsett. Det är vi själva som väljer vad so är viktigt och många har inte fel, men vissa gör dumma val som att åka utomlands för 30 000 kr när de inte har råd att köpa kläder eller mat.
Citera
2024-09-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
JO men alla har vi olika saker vi värdesätter. Vissa kanske vill lägga allt på en svindyr säng. Andra kanske tycker att en gräsklippare är guld värt. Andra kanske tycker att kläder är det bästa att lägga pengarna på. Oavsett. Det är vi själva som väljer vad so är viktigt och många har inte fel, men vissa gör dumma val som att åka utomlands för 30 000 kr när de inte har råd att köpa kläder eller mat.

Ditt svar har väl ingen bärighet till vad jag svarade på? Vad pratar du om?
Citera
2024-09-21, 07:47
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Bland det dummaste jag läst här på fb på länge. Köpte på blocket en begagnad gräsklippare på blocket för 500, just en meec. Bästa köpet i mitt liv. Hur många gr per år klipper jag gräset, 20-30? De bara går och går. Gammal beprövad teknik. Det enda jag gjort mer än att tanka den är att en gång bytt tändstift.

Du är verkligen helt fel ute i denna tråd. miffo!

Då har du haft tur, eller en liten gräsmatta.

Jag köpte tidigare billiga verktyg och maskiner, bara problem och strul.

Praktiska saker med funktion. Då får man 8 fall av 10 vad man betalar för. Billiga maskiner är nästan alltid billiga av en anledning.
Citera
2024-09-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Istället för att binda upp kapital i prylar som inte ger någon avkastning. Är det en bättre filosofi att bara äga billiga prylar och istället allokera mellanskillnaden av kapital till aktier och fonder?

Den som köper billigt köper dyrt.
Billigt skräp har oftast en långt mer begränsad livslängd, förutom att man svär mer över eländet.
Rekommendationen nu i det senaste från miljöorganisationer odyl har ju varit att vi måste bort från trenden att köpa riktigt jättebilligt utan köpa mer hållbart.
Att köpa prylar på loppis är ju ett alternativ också, fastän mycket där nuförtiden också har börjat dra iväg i priserna, när de sätter priser som auktionshusen tar.
Citera
2024-09-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ditt svar har väl ingen bärighet till vad jag svarade på? Vad pratar du om?

Måste jag förvara mitt svar? Tyckte det var ganska enkelt.
Citera
2024-09-21, 09:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Absolut.
Man sitter lika bra i en Ikea-soffa som i en designad italiensk .
En bil är till för att ta sig från a till b
Kläder är till för att bäras, och inte agera reklampelare för foretagsloggor ...
En maxad iPhone 15 med kontrakt och fri surf kostar dig 22 papp när det är fullbetalt (570:- mån)

Det går att spara in rejält och ha exakt samma levnadsstandard som de som halar upp kreditkortet och inte bryr sig.

osv.osv.

Köpte en Iphone 16 pro nyss med fri surf för 550 kr/mån i 36 mån. Det gjorde att jag kunde säga upp fasta bredbandet för 299 kr/mån och kan köra tvboxen från tele2 genom internetdelning från mobilen istället samt även säga upp 10gb snikabonnemanget för 165 :-/mån. Slipper köpa ny budgetmobil åter igen för 1500 kr vart 3e år som jag gjort senaste 10 åren och blir alltd mssnöjd med kamerakvaliten.
Total kostnadsökning: 70 kr/mån, 2400 kr på 3 år tid.

Med tanke på iphonen kostar 14500 kr utan abonnemang och en 3 år gammal iphone 13 pro är värd 6200-7100 kr dags läget, så kommer jag gå plus om ja säljer den om 3 år eller så kan man värsta fall byta batteri och använda den 2-3 år till med något budget abonnemang.

Man får inte bli för snål och inte unna sg något som supersparare, bland måste man kontrollera sparjävulen när en bra deal dyker upp.
Mångmljonären Slemhog är kungen på detta. Glider runt i märkesläder, bästa iphonen, Ray ban solglasögon, Rolex och kör Porsche/båt med utgifter som en student och lägger undan halva lönen. Allt är köpt på rea.

Här är några fler klipp jag gjort under 2024.

Ittala essence vinglas 4-pack. 150 kr begagnade(ikea prisnivå). Nypris 580 kr. Inte en djävul av mina vinpimplande vänner märker om de är jag som använt dom eller någon annan tidgare.
Rörstrand grace middagsservis 6-st tallrikar. 100 kr/st. ordpris 300 kr /st.
Ray ban solglasögon. 700 kr utförsäljning från nätbutik. Nypris just nu: 1500 kr.
Lättvikts gjutjärn panna från känt märke med topprecension. Gratis välkomstpremie i prenumeration för 49 kr som jag direkt sa upp. Nypris 500 kr. Håller i 10-15 år till skillnad från teflonpanne skräp
Senast redigerad av slemhog 2024-09-21 kl. 09:34.
Citera
2024-09-21, 09:24
Medlem
Muppetys avatar
Jag byter ofta intresse, o då kan det vara smart att köpa det man för tillfället vill ha på Temu eller AliExpress.
Citera
2024-09-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag byter ofta intresse, o då kan det vara smart att köpa det man för tillfället vill ha på Temu eller AliExpress.
Ingen vettig människa handlar någonsin på aliexpress.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in