2024-09-20, 23:17
Medlem
Här målas det alltså upp ett problem som vid en första anblick kan tyckas alarmerande.

Vad folk inte förstår, är att för politiker och andra välbemedlade sociopater så är detta inget problem.

Träla på bara, och glöm inte att titta på SVT varje dag!
Lämna in ett kuvert vart fjärde år, och känn er manipulerat stolta över att ha bidragit stort till dummokratin.
Endast så kan folk förbli helt jävla fördummade, och landets tillstånd kännas totalt rättvist utifrån folkets idiotiska ignorans senaste åtminstone 20 åren.
Citera
2024-09-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Lite gammal tråd, men - det stämmer fortfarande.

Det räcker inte med att ha en bra lön. Det är bara hälften - om du har ett lågstatus jobb, men med OK lön, så rankas det ändå lägre än ett jobb som "låter coolt" i folkmun fast med låg lön. Deppigt men sant, speciellt i Stockholm.

Ibland undrar jag hur det är att bo i mindre städer, eller i områden jag aldrig satt min fot i typ Lappland. Ifall den sociala dynamiken är som här, eller om de inte orkar posera varje dag där uppe.

Haha, låter helt sinnessjukt. Men sen är ju Stockholm sista stället jag skulle kunna tänka mig att bo också.
Citera
2024-09-21, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Jag blir så sur på detta samhälle ibland, för allt ska kosta pengar. En jävla massa fucked up pengar. Hur mycket pengar ska man förväntas ha och lägga ut med varje månad?! Hur klarar ni er med eran inkomst och med allt som ska betalas?

Kan ju rada upp en del saker som mjölkar mitt "spar"konto på pengar i mitt nuvarande liv:

Hyran.
Den är ju fördjävlig. 5k, för i stort sett ingenting. En knapp boyta, sunkig som självaste fan. Köket har en inredning som står kvar sedan första världskriget, typ. Ingen fläkt i köket. Borde man inte få mer för 5k varje jävla månad? Ett fräscht kylskåp? Lite fräscha, standardköksluckor?

Busskortet kostar cirka 1k varje månad. Inte långt ifrån i alla fall. Är det verkligen värt 1k varje månad?! För att åka en jävla buss, några gånger i månaden, fram och tillbaka?

Är det rimligt att behöva betala 1k för en tågbiljett så att man kan hälsa på sina hjärndöda släktingar tvärs över Sverige?

Är det rimligt att betala 1400 för en uppkörning (körkort)? Som annars är ett KRAV för att få ett jävla jobb. (och nu diskuteras det om att invandrare ska få skiten gratis. HA HA. )

Telefonräkningen skulle jag också kunna klaga på, att den blir fördjävla dyr. Men tror att det inte skulle vara smart att klaga på den, eftersom jag själv har inverkan på den. Men ändå, JÄVLAR vad dyrt det ska va att ha en ful jävla värdelös telefon.

JAG BARA UNDRAR hur mycket jävla CASH man ska ha i detta samhälle för att kunna leva ett anständigt liv?
För man vill ju ha ett kul liv på det här också. Umgås med polare och göra roliga saker - utan att behöva vrida och vända på varenda jävla krona som en sosse med ölmage.

Livet, alltså. Livet.
Vad säger ni?

Det har alltid varit riggat emot oss, jakten på pengar och överträffa dem andra har blivit människors livsuppgift.
Citera
2024-09-21, 06:22
Medlem
Det är faktiskt dyrt i idag. Tex kostade en pizza 70kr för 2 år sen och nu är dom uppe på ca 110-120 kr. Det säger en hel del om dagens prisernivåer och att det känns dyrt. Men samtidigt har kronan blivit mindre värd när vi ska importera råvaror tex.
Citera
2024-09-21, 06:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittGris
Det är faktiskt dyrt i idag. Tex kostade en pizza 70kr för 2 år sen och nu är dom uppe på ca 110-120 kr. Det säger en hel del om dagens prisernivåer och att det känns dyrt. Men samtidigt har kronan blivit mindre värd när vi ska importera råvaror tex.

Vad gäller pizzapriserna så säger det en hel del om nya regler kring kassaaparater.
Citera
2024-09-21, 10:14
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittGris

Var nånstans kunde du hitta en vettig pizza för 70 kr för 2 år sedan? Låter som att du måste lägga till en nolla där. Mig veterligen så har en pizza kostat 100 kr + nu i mer än 15 år.
Citera
2024-09-21, 10:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad gäller pizzapriserna så säger det en hel del om nya regler kring kassaaparater.

Hur påverkar "kassapparater" pizzapriset menar du?
Citera
2024-09-21, 10:30
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Haha, låter helt sinnessjukt. Men sen är ju Stockholm sista stället jag skulle kunna tänka mig att bo också.

Vilken del av landet bor du i, utan att specificera?
Citera
2024-09-21, 10:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Intressant. Kan du utveckla? Jag helt missat detta.
Citera
2024-09-21, 10:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Eftersom TS tillåter sig att svära så tänker jag göra det också.

Blir så jävla less på allt detta sosse-gnäll. Det ska gnällas över tammefan allting. Flytta från landet om det nu är så jävla illa.

Vet inte hur många gånger jag hört gnäll från folk som inte inser att de har noll koll på sin ekonomi och som påstår att de inte har några pengar trots en okej månadslön. Få koll på din ekonomi TS så kommer mycket bli betydligt bättre. (men det är väl för jobbigt antar jag, det är väl nån annan som ska göra det åt dig)

Tycker du det är rimligt att tex ett busskort kostar 1k per månad? Att ha synpunkter på ockerpriser är inte gnäll, en spade ska kallas för en spade och en scam är en scam.
Citera
2024-09-21, 10:57
Medlem
Citat:
Vilken del av landet bor du i, utan att specificera?

Västra götaland
Citera
2024-09-21, 11:03
Medlem
Citat:
Tycker du det är rimligt att tex ett busskort kostar 1k per månad? Att ha synpunkter på ockerpriser är inte gnäll, en spade ska kallas för en spade och en scam är en scam.

Då är priset ändå subventionerat, men om man gör 40:resor i veckan så är det 25 kr per resa, och enkel kostar 42 i tunnelbanan (enda pris jag känner till på rak arm), så det är väl inte helt orimligt just det priset kan tycka.

Alternativet om man måste ha bil kostar 3-4000 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in