• 1
  • 2
2024-02-23, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför inte bara ha vanlig resevaluta i plånboken? Det blir ju mindre tjafs om de skulle upptäcka det, 10tkr är ju knappast att betrakta som orimligt mycket resevaluta.

Med guld som backupplan så måste bör man ju också ha rekat var man kan sälja det någonstans.

Visste jag att det var äkta guld hade jag köpt det rakt av på gatan utan en sekunds betänketid. Med rabatt såklart dock.
Citera
2024-02-23, 02:48
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Vad är värdet på ditt mynt?
Det är det som avgör.
https://www.tullverket.se/privat/pan...e9e710955.html
"Reser du med investeringsguld till Sverige från ett land utanför EU och värdet överstiger 10 000 euro ska du anmäla det till Tullverket. "

Finns mer att läsa på sidan jag länkade så det beror på värdet och renheten på guldet.
Om det inte är tillräckligt rent kan det räknas som smycke och du kan då behöva betala.
Citera
2024-02-23, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Visste jag att det var äkta guld hade jag köpt det rakt av på gatan utan en sekunds betänketid. Med rabatt såklart dock.

Nu kanske inte alla är som du, alla är olika och jag tror nästan att det är troligare att man stöter på någon som helt enkelt tar guldet och springer än att någon betalar i närheten av dess värde på stående fot (fast nu vet jag inte vad du tänker dig för rabatt - det kanske inte är i närheten av vad TS förväntar sig få som du är villig att betala?).
Citera
2024-03-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimon
När jag reser jag har alltid i plånboken 1/2 oz guld mynt i nödfall. Hittills det var inga problem vid skaning på flygplatser.Men nu verkar reglerna ändras i olika länder. Bankerna/Skatteverket ska registrera allt och kanske i dåliga tider dra skatt på den.

Nej någon sån regeländring tror jag inte har skett nu.
Citera
2024-09-22, 19:25
Medlem
Du kan uppnå samma trygghet med en klocka i guld kanske
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem