Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Ganska trött på den här retoriken (främst bland 40-50-60-talister som är de stora vinnarna i livets lotteri rent generellt) att "bara om dagens ungdomar slutade köpa kaffe från Pressbyrån och Nocco-flak på Ica så skulle ni vara lika rika som vi är!"
Det där är bara en rökridå för att dölja det faktum att det är svårare idag att ta sig fram, eller att ens hålla huvudet ovanför ytan.
Ge mig gärna en källa på att det är en ny grej att betala för mycket för läsk och sådant kontra dåtiden. Fan, på 90-talet så köpte alla stora tjocka TV-apparater till helt hutlösa priser, kunde kosta tiotusentals kronor för produkter som anses vara skräp med dagens mått mätt.
Nu är det minst 20 år sedan jag handlade på en pressbyrå och redan då var det ovärt, Nocco har jag aldrig druckit.
Det var inte så lätt som du tror på 40- talet, vet att vissa gick ett par mil in till Sthlm för att sälja ägg, tog man bussen var större delen av äggförtjänsten förbrukad. Arbetsmiljön var ofta vidrig kontra till hur det ser ut idag. Så att sitta och vara avundsjuk för att andra har lyckats ekonomiskt gör att du fortfarande kommer trösta dig med en Nocco ifrån pressbyrån när du åker hem på måndag.
TV-apparaterna förr var visserligen dyra men billig att titta på, idag är TV billig men dyr att titta på.
En normal tjockt-TV kostade väll runt 6000 + TV-Licens, efter 10 år är totalkostnaden 30000kr för en familj.
Idag kostar en platt-TV i samma storlek ca 3000kr plus + 1300kr per person/år i skatt + 600kr/mån för tv-kanaler. Med 2 vuxna blir kostnaden efter 10år, 104 000kr.