2024-09-22, 23:49
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Alright. Du är uppenbarligen gammal i gemet och har koll på läget... men jag hävdar fortfarande att inga imperium har skapats på grund av att man skippat en dyr kaffe då och då. Jag anser att det där är någon psykologisk mindgame. Man sparar ju mer på att planka på tunnelbanan än vad det kostar med en utekaffe.

Jag kom på en sak man kastade la pengar på och det var nyheter, varenda människa köpte 1, oftast båda tidningarna och det fanns en tid om man väntade på något speciellt så köpte man tidningen så fort den kom, sen kunde man köpa kvällsupplagan, även om det mesta av innehållet var samma som den tidigare upplagan.

Åkte man upp till Norrland med dagens dagstidning så var man en av få som hade dom färskaste nyheterna och den tidningen var attraktiv för dom man besökte, dom fick nämligen alltid dagstidningen en dag senare. Haha låter helt sjuk idag.
Citera
2024-09-22, 23:53
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag kom på en sak man kastade la pengar på och det var nyheter, varenda människa köpte 1, oftast båda tidningarna och det fanns en tid om man väntade på något speciellt så köpte man tidningen så fort den kom, sen kunde man köpa kvällsupplagan, även om det mesta av innehållet var samma som den tidigare upplagan.

Åkte man upp till Norrland med dagens dagstidning så var man en av få som hade dom färskaste nyheterna och den tidningen var attraktiv för dom man besökte, dom fick nämligen alltid dagstidningen en dag senare. Haha låter helt sjuk idag.

Jag gjorde också det! Jag var helt fanatiskt sportintresserad när jag var ung (det är jag fortfarande, men inte till samma grad). Hela min veckopeng gick åt till att köpa Aftonbladet (jag kastade ut huvudtidningen enbart för att läsa Sportbladet, haha!) varje dag. Även om jag är yngre än vad du är så var det där beteendet att hänga på låset hos lokala kiosken för tidningarna fortfarande helt cementerat för 20-25 år sedan. Det är ju otänkbart idag, men det förändrades nog för kanske 10-15 år sedan ish.

För 20-25 år sedan som en liten snorvalp så var det helt otänkbart för mig att inte köpa Aftonbladet - om det mot förmodan hände så kände jag verkligen som att jag "missat något viktigt", typ.
Citera
2024-09-23, 00:01
Medlem
Citat:
OK, jag köper delvis din förklaring... dock så var det en hel del av denna lektyr som "man var tvungen att ha" som jag ställer mig frågande till... jag minns under min uppväxt att folk slantade upp som om det inte fanns någon morgondag för diverse trams-lektyr som TV-guider, serietidningar, VM-magasin etc...

Men jag håller med om att utbudet för "blaj" är såklart enormt idag, och man behöver ju inte heller gå till fysiska butiker för att köpa sina skumma grejer, bara att klicka hem allt via Klarna (givetvis betala nästa månad!) så är det klappat & klart!
Ja, alltid har det funnits en del "blaj", som folk har köpt. Och det blir mer och mer när det nu är så lätt att beställa saker från hela världen och det går så snabbt och enkelt att betala med kortet.
Citera
2024-09-23, 00:13
Medlem
Citat:
Hur?

Jobbet betalar
Citera
2024-09-23, 03:02
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Det beror lite på hur ofta man åker och vilka linjer. Ska man till jobbet eller skolan varje dag, då är det ingen bra ide. Jag tycker mig se att kontrollerna har blivit vanligare. En gång kontrollerade de tom när jag precis hade gått genom spärren på väg IN till tunnelbanan.
Vad är en renodlad plankning? Menar du att du köper en biljett till reducerad pris? Det blir böter på det också.

Här i Göteborg kostar det 1500kr. Kontrollerna är mycket täta och de har återinfört civila kontrollanter, så jag plankar inte ens en hållplats längre. Promenerar hellre även om det tar 30-60min extra. Vill inte utsätta mig själv för den lågintensiva stressen det innebär att kolla efter kontrollanter.

Men sparade ganska mycket pengar på att använda ungdomsbiljetter tidigare. De började först kontrollera ålder kring 2017 om jag minns rätt. Åkte på en bot till slut, men hann spara in ganska många tusenlappar innan dess.
Citera
2024-09-23, 08:37
Medlem
Citat:
Poängen är dock att folk brände pengar på en massa blaj på den tiden, precis som nu. Serietidningar, magasin, cd-skivor, VHS, bandspelare, radiospelare. Säkert något som i princip alla som är medelålders idag öppnade plånboken för när de var yngre, men nu ska man läxa upp folk som dricker för dyrt kaffe på Pressbyrån eller Starbucks.

Självklart ska man läxa upp idioter som köper skit och sedan klagar på att de inte har pengar.

De som inte klagar på pengabrist får väl köpa vilken dynga de vill.
De har ju råd
Citera
2024-09-23, 09:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Här i Göteborg kostar det 1500kr. Kontrollerna är mycket täta och de har återinfört civila kontrollanter, så jag plankar inte ens en hållplats längre. Promenerar hellre även om det tar 30-60min extra. Vill inte utsätta mig själv för den lågintensiva stressen det innebär att kolla efter kontrollanter.

Men sparade ganska mycket pengar på att använda ungdomsbiljetter tidigare. De började först kontrollera ålder kring 2017 om jag minns rätt. Åkte på en bot till slut, men hann spara in ganska många tusenlappar innan dess.

Fast om man faktiskt räknar på det så är det ju i princip samma sak att åka fast som att köpa det där förbannade månadskortet, om man slår ut det över ett år. För att hamna i den negativa kolumnen så skulle man behöva åka fast typ 10 gånger per år, det tror jag inte på.

Jag har aldrig åkt fast (åker mycket reducerade priser, det är ju helt sjukt att en bussresa ska kosta nästan 50 kr annars)... det skulle krävas extrem otur att åka fast så där många gånger per år. Men det är klart, det finns ju andra faktorer att väga in som ens värdighet etc.
Citera
2024-09-23, 09:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Självklart ska man läxa upp idioter som köper skit och sedan klagar på att de inte har pengar.

De som inte klagar på pengabrist får väl köpa vilken dynga de vill.
De har ju råd

Jo, men man kan inte köpa ett hus tack vare uteblivna stressbesök på Pressbyrån.
Citera
2024-09-23, 10:31
Medlem
Citat:
Jo, men man kan inte köpa ett hus tack vare uteblivna stressbesök på Pressbyrån.

Nej och inte kan man köpa mat heller.
Citera
2024-09-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Jag blir så sur på detta samhälle ibland, för allt ska kosta pengar. En jävla massa fucked up pengar. Hur mycket pengar ska man förväntas ha och lägga ut med varje månad?! Hur klarar ni er med eran inkomst och med allt som ska betalas?

Kan ju rada upp en del saker som mjölkar mitt "spar"konto på pengar i mitt nuvarande liv:

Hyran.
Den är ju fördjävlig. 5k, för i stort sett ingenting. En knapp boyta, sunkig som självaste fan. Köket har en inredning som står kvar sedan första världskriget, typ. Ingen fläkt i köket. Borde man inte få mer för 5k varje jävla månad? Ett fräscht kylskåp? Lite fräscha, standardköksluckor?

Busskortet kostar cirka 1k varje månad. Inte långt ifrån i alla fall. Är det verkligen värt 1k varje månad?! För att åka en jävla buss, några gånger i månaden, fram och tillbaka?

Är det rimligt att behöva betala 1k för en tågbiljett så att man kan hälsa på sina hjärndöda släktingar tvärs över Sverige?

Är det rimligt att betala 1400 för en uppkörning (körkort)? Som annars är ett KRAV för att få ett jävla jobb. (och nu diskuteras det om att invandrare ska få skiten gratis. HA HA. )

Telefonräkningen skulle jag också kunna klaga på, att den blir fördjävla dyr. Men tror att det inte skulle vara smart att klaga på den, eftersom jag själv har inverkan på den. Men ändå, JÄVLAR vad dyrt det ska va att ha en ful jävla värdelös telefon.

JAG BARA UNDRAR hur mycket jävla CASH man ska ha i detta samhälle för att kunna leva ett anständigt liv?
För man vill ju ha ett kul liv på det här också. Umgås med polare och göra roliga saker - utan att behöva vrida och vända på varenda jävla krona som en sosse med ölmage.

Livet, alltså. Livet.
Vad säger ni?

Har du någonsin funderat på vad DU kan göra åt den saken?

Köp ett årskort på SJ.
Dyrt ja, men använder du det mkt så är det en besparing.

Mobilen kostar väl typ 399kr för obegränsat med surf, och samtal?

Det kan liksom inte bli dyrare…
Citera
2024-09-23, 10:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
1000 kr för busskort? Hur långt åker du egentligen?
Stockholms månadskort kostar över 1000:- i månaden...

Jag brukade säga att sommaren är så skön för det finns mycket man kan göra gratis. Men insåg lite senare att det inte är helt gratis.

Åka och bada: "gratis" - minus bensinkostnad/busskort, solkrämer, badhandduk, simkläder. Ifall man inte redan har detta måste man köpa det. Efter ett antal år byta ut simkläder. De håller inte särskilt länge.

Åka och plocka äpplen, päron, svamp, bär "gratis" - minus bensinkostnad/busskort, korg, väderbehändiga kläder, plockverktyg, etc. Ifall man inte redan har det måste man köpa det.

Åka och promenera på havsnära platser, få skärgårdsfeeling, osv "gratis" - minus bensinkostnad/busskort, solkrämer, fika/restaurangbesök, båtfärja/passbåt-färd.

Sen finns ju annat man kan göra andra delar av året men jag fokuserade på sommaren.
Citera
2024-09-23, 10:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur mycket pengar man behöver?
20k netto i månaden går det att leva gott på.

Men när räntorna var låga så gick ju svenskarna bananans och helt vanlig medelklass levde överklassliv med stylade bostäder, två bilar flera utlandsresor om året och flera restaurangbesök i veckan. Kök och badrum revs ut i nya bostadem trots att de bara var några år gamla och fullt funktionella.

Kan man stå över den rådande konsumtions och statushetsen så går det att leva ett fint och meningsfullt liv för 20k netto i månaden och då räknas man som låginkomsttagare numera. Det liv man kan leva då kommer vara som kommunalarbetarna levde i Sverige 1980, inte så flashigt men helt, rent och anständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in