2024-09-23, 10:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har du någonsin funderat på vad DU kan göra åt den saken?

Köp ett årskort på SJ.
Dyrt ja, men använder du det mkt så är det en besparing.

Mobilen kostar väl typ 399kr för obegränsat med surf, och samtal?

Det kan liksom inte bli dyrare…

SJs årkort i 2 Klass kostar 43300 kr. Åker man inte väldigt ofta så är nog lösningen att försöka boka i god tid och dessutom undvika de populäraste avgångarna.
Citera
2024-09-23, 10:48
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är du som klagar på att du inte får ihop en budget, låter som att du är precis vad du kallar andra "värdelös sosse"

Fast det är väl sossarnas fel framförallt att ett busskort just kostar 1k per månad? Varför ska man ha högt skattetryck men inte ha gratis kollektivtrafik? Det förstår inte jag.

Folk håvar in en miljard bidrag med VAB, barnbidrag, föräldraledighet etc... men för dom av oss som inte har den typen av lyxbidrag så får vi inte ens åka kommunalt gratis utan blir helt ruinerade varje gång man försöker ta sig någonstans.

Jag skulle vilja hävda att de dyra priserna kommunalt är skadliga mot socialt umgänge. Många väljer nog att stanna hemma istället för att ta den där utflykten etc för att spara någon hundralapp.
Citera
2024-09-23, 10:50
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SJs årkort i 2 Klass kostar 43300 kr. Åker man inte väldigt ofta så är nog lösningen att försöka boka i god tid och dessutom undvika de populäraste avgångarna.

Fy helvete vad deppigt. 43 tusen om året... Man kan leva som en kung i New York för den summan i typ 2-3 veckor, gå på lyxkrogar och shoppa och hela paketet.

Det här jävla landet alltså...
Citera
2024-09-23, 10:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har folk runt omkring mig som verkar vara rätt fattiga. Flera pga arbetslöshet eller sjukdom, någon pga skulder till följd av skadestånd och rättegångskostnader, flera har utländsk bakgrund. Eller så är de ensamstående med barn. De flyttar till landet och bor trångt för att bo billigt, men där går inga bussar, det är för långt att cykla, och de har inte råd med bil, och har därför svårt att ta jobb. Sjukresor med taxi kostar 200 kr i min region.

Om man är vuxen heltidsarbetande förstår jag inte hur man inte kan ha råd att leva.

Helt sant! Samtidigt så förundras man över hur många "fattiga" som tror att minskade utgifter är lösningen när det i själva verket är ökade inkomster som är vägen framåt. Många fattiga verkar ha gett upp och kapitulerat.
Citera
2024-09-23, 10:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Fy helvete vad deppigt. 43 tusen om året... Man kan leva som en kung i New York för den summan i typ 2-3 veckor, gå på lyxkrogar och shoppa och hela paketet.

Ja det årskortet behöver man nog bara om man arbetspendlar M-F.

Men lyxlivet i New York blir nog bara 2-3 dagar och inte 2-3 veckor för de pengarna.
Citera
2024-09-23, 10:55
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det årskortet behöver man nog bara om man arbetspendlar M-F.

Men lyxlivet i New York blir nog bara 2-3 dagar och inte 2-3 veckor för de pengarna.

Menar du på riktigt att folk slantar upp 43k för tågbiljetter klass 2 i sunkiga tågkabiner som inte städats sedan Vasa sjönk... det kan inte vara hållbart.

Det innebär att man bränner 430k var 10e år på det. Vansinne.
Citera
2024-09-23, 10:58
Medlem
Citat:

Har du varit utanför Tranemo?

Knappt 4300USD räcker möjligtvis till en veckas hotell I NYC om du nu inte ska bo med hemlösa negrer I sovsal.
Du yrar om att fattiglandet Sverige är dyrt när det I själva verket är minst 20% billigare än grannländerna Norge&Danmark
Citera
2024-09-23, 10:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Menar du på riktigt att folk slantar upp 43k för tågbiljetter klass 2 i sunkiga tågkabiner som inte städats sedan Vasa sjönk... det kan inte vara hållbart.

Det innebär att man bränner 430k var 10e år på det. Vansinne.

Ja det är just vad de gör! Men de får dra av i deklarationen så det blir lite billigare.

Varför bosätter man sig inte närmare arbetet eller arbetar närmare bostaden istället?

Det är väldigt många som tågpendlar runt 20 mil enkel resa i åratal.
Citera
2024-09-23, 11:00
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Har du varit utanför Tranemo?

Knappt 4300USD räcker möjligtvis till en veckas hotell I NYC om du nu inte ska bo med hemlösa negrer I sovsal.
Du yrar om att fattiglandet Sverige är dyrt när det I själva verket är minst 20% billigare än grannländerna Norge&Danmark

Jag brukar bo på AirBnB eller smarta lägenhetshotell. Man kan hitta OK priser om man gör sin research.

Vad har Norge med saken att göra? Jag har varit i USA flera gånger och deras kollektivtrafik är mycket billigare än vårat i storstäderna.
Citera
2024-09-23, 11:01
Medlem
Citat:
Fast det är väl sossarnas fel framförallt att ett busskort just kostar 1k per månad? Varför ska man ha högt skattetryck men inte ha gratis kollektivtrafik? Det förstår inte jag.

Folk håvar in en miljard bidrag med VAB, barnbidrag, föräldraledighet etc... men för dom av oss som inte har den typen av lyxbidrag så får vi inte ens åka kommunalt gratis utan blir helt ruinerade varje gång man försöker ta sig någonstans.

Jag skulle vilja hävda att de dyra priserna kommunalt är skadliga mot socialt umgänge. Många väljer nog att stanna hemma istället för att ta den där utflykten etc för att spara någon hundralapp.

Lät du bli din kaffekopp och energidryck på Pressbyrån hade du kunnat åka kommunalt.

Att du trollar är ju underhållande ibland,men att ens försöka påstå att obegränsade resor från Norrtälje till Nynäshamn för 1000kr/månad är dyrt blir rätt löjligt.
Citera
2024-09-23, 11:02
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Lät du bli din kaffekopp och energidryck på Pressbyrån hade du kunnat åka kommunalt.

Att du trollar är ju underhållande ibland,men att ens försöka påstå att obegränsade resor från Norrtälje till Nynäshamn för 1000kr/månad är dyrt blir rätt löjligt.

Ja, om man tvingas åka varje dag så är det ju "värt" - men vem vill göra det? Låter ohållbart att pendla så där långt varje dag. Då byter man jobb eller försöker fixa så att man kan jobba hemifrån.
Citera
2024-09-23, 11:05
Medlem
Citat:
Jag brukar bo på AirBnB eller smarta lägenhetshotell. Man kan hitta OK priser om man gör sin research.

Vad har Norge med saken att göra? Jag har varit i USA flera gånger och deras kollektivtrafik är mycket billigare än vårt.

Är den?

Tycker det är rätt lika med SLs priser vad gäller månadskort i NYC.

https://transportation.westchestergo...-and-metrocard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in