2024-09-24, 20:25
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Japp. Så är det.
Rena löjan alltihop. För detta fås det pengar från staten som inte bryr sig.
Inte blir det bättre av att några skolkoncerner väljer att betala skatt i något annat land än Sverige.

Ja det är dåligt investerade skattepengar för oss.
Citera
2024-09-24, 20:29
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det gäller alla skolor idag, ingen är bättre i det avseendet än andra, men de som har motivation och som vill skapa kontakter inför framtiden väljer inte den offentliga skolan med en massa blattar.

En massa blattar är absolut ett problem,precis som en vänstervriden pedagogik med fokus på flum och svammel istället för tex matte och självständigt tänkande.

Men vinstdrivande skolor har skapat betygsinflationen det är fakta. Friskolor i sig är inte problemet dock.

Sen går det nog mkt babbar på även friskolor.
Citera
2024-09-24, 20:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
https://www.vilarare.se/nyheter/bety...-betygssystem/

"För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.

Han ska lämna sina förslag i februari 2025."

Det som förväntas föreslås är:

"1 - Att en tio-gradig betygsskala införs.
2 - Att elevernas genomsnittsbetyg kalibreras mot respektive skolas genomsnittsresultat på de nationella proven.
3- Att samtliga nationella prov i årskurs 9 och i gymnasieskolan ska vara digitala och rättas centralt.
4- Utredningen väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas."

Punkt 2 och 3 är inte orimliga eller nödvändigtvis dåliga, men 2011 infördes betygssystemet A-F och nu vill de ta bort det och införa en tio-gradig skala och ta väck "underkänt"! Rent generellt tänker man sig att en 4 ska vara "godkänt" överlag, men att att allt därunder inte ska vara icke godkänt för gymnasiella studier.

Redan här kan man ana varför man inför detta betygssystem och det är de analfabetiska muslimblattarna som förstör skolan med kriminalitet, droger, analfabetism och eftersom de är allmänt efterblivna måste man ta väck underkänt och införa ett vidare betygssystem för att bortförklara deras bristande förmåga och göra det svårare att jämföra med gamla betygsystem vilket är det RIKTIGA skälet till att man inför ett nytt. Man vill helt enkelt kollra bort alla jämförelser.

Frågeställning
Så, vad blir era tankar om förslagen?

Förslaget är löjligt, meningslöst och onödigt.

Det fanns en gång en skala 1-5, har fungerat hur bra som helst.

Sluta med trams och flum, uppfinn inte hjulet gång på gång, återgå till ett normaltillstånd.
Citera
2024-09-24, 20:54
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Haha en oändlig golgatavandring, det svenska betygssystemet.

Den enkla lösningen är att ta bort betyg helt och göra som andra länder, man har test likt högskoleprovet som ger en poäng, för att visa att man har reell kunskap och inte varit en lärarsmickrare eller rätt kön.

Vad jag förstår finns inget som vaisar att de som kommer in på betyg på universitetet är bättre studenter än de som kommer in på HP. Så man kan ha enbart HP som urval till universitetet. Tänk, alla gymnasielärare slipper sätta betyg, de behöver bara preppa barnen att klara HP-frågorna.

På min tid hade man betygen 1-5, lika många 1 som 5, antalet 5 i en klass bestämdes av standardproven. Jag har aldrig förstått varför man bytte ut det, fungerar bättre än alla andra försök, användes i minst 25 år.
De som kommer in på hp har bättre förutsättningar att klara studierna. Det var i alla fall så tidigare.
Citera
2024-09-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Med dom betygen fanns ingen framtid överhuvudtaget. Levde ett inte alltför bra liv de efterföljande 15 åren, men lyckades tillslut bryta med det livet. Då var det bara att återgå till skolbänken för att ha något att bygga en hyfsad framtid på.

Härligt du hittade rätt
Citera
2024-09-24, 21:19
Medlem
Ratads avatar
Ännu ett byte som ska åtgärda statistik där glädjebetyg och underkända kan råka redovisas och användas inför en valrörelse eller av någon tyckare så folk blir ledsna i ögat?
Citera
2024-09-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Något måste göras. Dagens betygssystem har som sagt förlorat allt värde. Betygen är helt enkelt värdelösa och inte relevanta till personen eller systemet. Systemet för att sätta dem verkar närmast helt korrupt med sin betygsinflation och glädjebetyg utan koppling och förankring till verkligheten.

(1) Hade det inte varit bättre att gå tillbaka till det gamla 1-5 systemet. Det fungerade i vart fall. Att göra skalan längre eller större gör inget bättre.

(2) Påminner som sagt om det gamla 1-5 systemet. Det hade sina brister också men var onekligen bättre än dagens.

(3) kan leda till problem om systemet går ner när det är provdag eller proven skall lämnas in. Kan de inte ens hålla bankerna och swish igång dygnet runt året runt utan problem vet jag inte hur ett system för alla landets skolor skall lyckas upprätthålla systemsäkerhet och uptime. Har de en dag för test och det havererar någonstans är det som sagt kört.

(4) Verkar meningslös. Då finns det bara något annat som är sämst. Om det sedan är - eller x eller 0 eller 1. Någon form av misslyckade indikator måste finnas. Personen gick inte att betygsätta eller personen har helt enkelt för dåliga kunskaper.

I praktiken kan tyckas att egentligen borde bara betygen ges i två grader. Godkänd eller Icke-Godkänd. Högskoleprovet blir därefter obligatoriskt för högskolestudier. Kravet är därefter bara GODKÄND inom vissa ämnen och HP-värdet. Vill utbildningarna ha några specialkrav så är det på dem att ha det. Ungefär som att det idag finns utbildningar som kräver eller har egna intagningstester.

Handelshögskolan har vad jag vet redan tröttnat på dagens gymnasieskola då betygen tydligen är närmast helt missvisande och felaktiga. De har studenter som tydligen skall vara perfekta på pappret men i verkligheten är helt tappade bakom grisbilen.

Det har som sagt inget med analfabetiska muslimblattar att göra. Det är bara ren jävla systemkorruption. Troligen främst från lata lärare, lärare som vill vara snälla och föräldrar och skolorna som pressar lärare till att sätta "rätt" betyg. Flera av dessa punkter löses troligen med centralrättning.

Men det kommer bli gråt om det. När lilla Erik och Lisa får hela sina framtid förstörda för ett dåligt prov eller att centralrättningen inte förstod deras dolda genialitet.

Systemet var i vart fall bättre än dagens system. Även om det hade en del konstigheter också. När personerna skulle viktas betygsmässigt. Fick du en 1:a var det ju inte direkt bra, men det var i vart fall ett betyg. Det var inte underkänd. Jag vill minnas att det fanns - om du inte var där eller du helt enkelt var så värdelös att du inte ens kunde betygsättas eller att det inte fanns något att betygsätta.

Jag noterade nu när jag tänkte söka en kurs, mest för skoj, att mina betyg enligt 1-5 systemet numera är helt värdelösa när de har räknats om till det nuvarande systemet. Med dagens betygsinflation är allt annat i praktiken värdelöst. De var helt ok när de var aktuella. Jag kom in på mina universitetsutbildningar då. Men jag måste tydligen trots examen numera söka visa högskoleutbildningar på mina över 30 år gamla gymnasiebetyg, mitt högskoleprov var ogiltigt också. Det hade passerat bäst-före-datum. Det var lite intressant, men det löste sig till slut ändå.

1-5 -systemet skulle aldrig fungera på dagens barn. Skulle bli uppror och demonstreras när de höga betygen tagit slut och föräldrarna skulle bli lika galna. Det där systemet accepterades under några år i en helt annan tid, idag är det mycket större fokus på lika behandling och samma rättigheter för alla i skolan, så det skulle aldrig fungera.
Citera
2024-09-24, 21:27
Medlem
Libertarismuss avatar
I grunden är det inte betygssystemet som är undermåligt, utan den underliggande strukturen i skolan.

Några exempel:

• För mycket administrativt arbete för lärarna (vilket naturligtvis kommer att öka i och med införandet av det nya betygssystemet).
  • Undermåliga lärare på grund av att lärarprogrammet är så oattraktivt att bara bottenskrapet söker till den utbildning.
  • Etniska svenskar presterar överlag bra i skolan, det är primärt invandrargrupper som drar ner snittet internationellt sett.
  • Själva utbildningsinnehållet är så förpestat med politisk propaganda att krav på grundläggande kunskap hos eleven åsidosätts.

Det nya betygssystemet kommer inte att lösa dessa problem ovan, således är det bara ett slag i luften.
Citera
2024-09-24, 21:32
Medlem
Citat:
Problemet är att man gör om systemet i mindre eller större delar varje årtionde till ingen nytta. För politikerna är detta mumma för då kan de stå och säga att de "gör" något, men i själva verket blir det kosmetiska förändringar som syftar till att dölja de problem skolan har.

T.ex. genom förändringar i betygssystemet blir det svårare att jämföra elevers betyg och dess sammansättning kulturellt och etniskt med tidigare år. Syftet är ju att dölja de problem skolan har och säkerställa att folk inte kan dra "fel" slutsatser. Ingen blir underkänd, alla blir godkända och får gå vidare till gymnasiet, skillnaden är bara att elever måste sitta på lektionen för att få en 1:a. Ingen får F och vi vet alla vilka dessa är, i huvudsak.

Det blir således en medveten avsikt att dölja geniinvandringen som DN har velat få det att framställa det till. Kommer vi att lösa problemen med denna förändring? Nej, självklart inte för huvudproblemet är blattarna själva. Visst finns det FLER problem inom det svenska skolväsendet och på SvD finns en artikel där Johan Pehrson nämner själva lärarutbildningen.

Dock, invandringen är huvudproblemet rent generellt varför statistiken ser ut som den gör och varför man ständigt måste ändra på systemet för att få resultaten att passa det man vill ha. Om alla blir godkända så kan ni ju gissa när nästa blatteamnesti för afghaner kommer. Tidigare var ju lärarna tvungna att sätta ett E helt medvetet i många fall trots att de visste att afghanjävlen inte levde upp till villkoren. Nu kan de sätta en 1:a varje gång bara eleven har varit närvarande.
Ett betyg i uppförande kanske vore något så vi blir lite trevligare mot varandra istället för att allt nu förtìden går åt att racka ner på varandra
det är verkligen inte trevligt att ķalla varandra otyg bakom ryggen på sin näste.
Vad tror du herren Jesus Kristus skulle säga om det va? Näfram för en trevligare värld Amen.
Citera
2024-09-24, 21:42
Medlem
Som helhet tycker jag det känns som ett sätt att flytta fokus på de sjunkande studieresultaten än att ta tag i problemet. Sminka en gris.

Det enda jag ser som positivt är att kunna väga in betygen som helhet. Att kugga t.ex matte borde inte vara ett hinder för att påbörja en yrkesutbildning. I det läget borde relevant mattekunskap kunna kompletteras under utbildningens gång.
Citera
2024-09-24, 21:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
punkt 2 känns som stor risk för orättvisa, om du går på en skola där alla är urdåliga och du är duktig, så skriver du bra på proven och alla andra skriver skitdåligt, skall då ditt betyg "kalibreras" (sänkas då)? är det itne det punkt 2 säger (kan även gå åt andra hållet om alla är bra o du är skit).
Snarare lär det ju fungera som så att om skola A har ett medel på nationella proven på 50 poäng och skola B har ett medel på 100 poäng så förväntas skola A ha ett medelbetyg på sina elever på 5 och skola B ha ett medelbetyg på sina elever på 10. Det betyder ju inte att en elev på skola A inte kan få 10 i alla ämnen eller att en elev på skola B inte kan få uteslutande 1 i betyg.

Däremot ska inte skola A och skola B kunna ge ett medelbetyg som ligger på samma nivå eftersom nationella proven visar att eleverna på skola A i medel har mycket sämre kunskaper.
Citera
2024-09-24, 22:02
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är synd om mig som måste dela vardag med idioter.

Och du är ingen idiot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in