Hej,
Hur fungerar det med skatt och redovisning om man har sålt krypto som har donerats till en?
Exempelvis om jag streamar mitt datorspelande, mina tittare donerar krypto till min wallet. Jag säljer sedan denna krypto till fiat, då och då under året.
Mitt omkostnadsbelopp är ju 0 kr, iom att krypton har donerats. Skatten bör således vara 30% av försäljningspriset.
Enligt Skatteverket så kan de ställa frågor om omkostnadsbeloppet och försäljningspriset.
På Skatteverkets hemsida så står det:
Citat:
Du behöver inte skicka med något underlag i din deklaration men du ska vid en fråga kunna visa ditt omkostnadsbelopp och ditt försäljningspris. Det är därför viktigt att du löpande sparar underlag som visar alla dina transaktioner.
Betyder detta att om Skatteverket frågar mig om mitt 0 kr omkostnadsbelopp och exempelvis 30 000 kr försäljningspris, att jag behöver visa alla inkommande transaktioner? Men hur bevisar jag att det är donationer och att jag inte har betalat något?
Vad händer om en eller flera av donationerna görs från wallets som tidigare har gjort en eller flera transaktioner till wallets med koppling till Darknet?
Är det dumt att ta emot donationer via krypto för att sedan omvandla till fiat?