Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:30
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Varför sa Jesus på korset God Why have you abandon me om han själv är Gud?
Han pratar väl med Gud för att han själv inte är Gud. Gud säger ju att han godkänner Jesus. Jag tycker att du svarar på frågan själv, då det är orimligt att han skulle prata med sig själv...
Citera
Igår, 22:36
  #38
Medlem
eyeeyeeyes avatar
För att ingen ville klia hans näsa
Citera
Igår, 22:39
  #39
Medlem
Men Jesus visste väl som väntade - att det var guds plan för honom. Varför helt plötsligt trodde han att gud övergett honom?
Citera
Igår, 22:40
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Varför sa Jesus på korset God Why have you abandon me om han själv är Gud?

Är Jesus gud nu? Jag trodde gud var gud, och Jesus var marias barn. Med gud då. Eller är vi alla gud kanske?
Sluta läs sagoböcker för vuxna är mitt råd. Bibeln, torahn, Koranen etc. Alla är trams och sagor för att nå de svagbegåvade. Det behövs inga sagoböcker för att förstå livet och dess mening.
Använd din egen hjärna och ditt sunda förnuft istället.
__________________
Senast redigerad av eyecreate Igår kl. 22:46.
Citera
Igår, 22:40
  #41
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Varför sa Jesus på korset God Why have you abandon me om han själv är Gud?
Gud korsfäste sin egen son för att förlåta sig själv.

Så Jesus sa nog "jag/du Gud förlåter mig själv/dig genom detta - tack och varsågod."

Det är ett mysterium.

Men rent evolutionärt sa väl Jesus: fan ta detta, detta var en skitplan för den mynnade ut i att jag lider/korsfästes/kommer dö. Så han kände smärta och sa typ (jämmrade sig) urghhhh.

Hemskt egentligen, men bra (fast religion är osant och inte behövs längre 2024) att hans legacy blev den mildaste religionen efter Buddhismen (som såklart inte hade kontakt med europa förrän långt efter Jesus, så den kan ignoreras).
Citera
Igår, 23:01
  #42
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Varför sa Jesus på korset God Why have you abandon me om han själv är Gud?
För att han glömt.
Citera
Idag, 00:38
  #43
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nja, det är långt ifrån alla kristna som accepterar treenigheten och istället tror att Jesus var just Guds son. Man kan ju ta sig en funderare kring Markus 12:28-40.
Vad är det för kristna som inte accepterar treenigheten?

Säkert Svenska Kyrkan eftersom de brukar vara motståndare till allt som har har med kristendomen att göra. Men i övrigt vilka finns som har dessa åsikter?
Citera
Idag, 03:54
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ett hans många mirakel var att han pratade engelska tusen år innan det språket existerade!
Engelska sägs vara det lättaste språket att lära sig
Citera
Idag, 04:12
  #45
Medlem
Jesus ord är i parabler, på korset sades mer och är att förstå i helhet, vad som sägs berättar om ett slut som leder till en början
Citera
Idag, 06:17
  #46
Medlem
prizs avatar
Som andra sagt så reciterade Jesus psalm 22 där det står att Messiah ska få sina händer och fötter genomborrade.

Vill även passa på att dumförklara TS som verkligen behövde skriva citatet på engelska. Stackars stackars Sverige med dessa imbecilla nya generationer.
Citera
Idag, 06:21
  #47
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Jesus från Nasaret skrek säkert och frågade Gud (sin pappa) om pappan övergivit sin son. Jesus är uppspikad på korset och reagerar som en människa. Jag är inte bekännande, men tycker sekvensen i bibeln är inspirerande. Efter en halv dags lidande på korset säger Jesus till slut att han överlämnar sig till det oändliga.

Jag tror det kan ligga lite i det här också. Jesus slets mellan sin andlighet och mänsklighet när han led helvetets kval på korset.

Jesus var faktiskt inte självmedveten om sin andlighet och att han var Gud och Guds son de första 30~ åren.
Citera
Idag, 06:27
  #48
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Varför sa Jesus på korset God Why have you abandon me om han själv är Gud?
Låt mig förklara hur detta mysterium löser sig självt inom kristendomens ramar.

Har du hört om och förstått Treenighetsläran så är det hela inte så underligt som det verkar vid en anblick av någon som ännu inte gjort det.

Treenighetsläran är en teologisk teoribildning inom kristendomen, som redogör för gudsuppfattningen, enligt vilken Gud är en enda till sitt väsen, men samtidigt tre hypostaser eller personer – Fadern, Sonen (Jesus Kristus enligt sin preexistenta natur och som inkarnerad människa) och Anden.

Allt gott så långt?

Förekomsten av tre hypostaser möjliggör tanken att Sonen nedstiger till jorden som människan Jesus Kristus, samtidigt som Gud Fadern likväl är kvar i himlen, (och utan att den monoteistiska tron på en Gud i första budets mening, förnekas.)

Gud Fadern sände alltså sonen Jesus, också Gud, till jorden för att lida och dö för mänsklighetens synder.

Jesus ord till Fadern när han hänger och dör på korset är i form av människan Jesus Kristus.

Så, klart, solklart och klart som korvspad.

Är man religös så går allt att bortförklara, skönt att man inte är det.
__________________
Senast redigerad av Eponumos Idag kl. 06:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in