2024-10-01, 06:12
Medlem
Sparar inte. Amorterar ungefär 25k per månad, men det är väl lite som att spara?

Lägga pengar på hög är väl enormt olönsamt?
Citera
2024-10-01, 09:28
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Sparar inte. Amorterar ungefär 25k per månad, men det är väl lite som att spara?

Varför skulle det vara olönsamt att lägga pengar på hög? svenskar behöver buffert mer än någonsin, snart är vintern här och då gnälls det i media om elräkningar hit och dit.
Citera
2024-10-01, 10:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Hur kan buffert vara olönsamt menar du? Har man eget så behövs verkligen en buffert till oförutsedda utgifter.
Citera
2024-10-01, 18:40
Medlem
gotets avatar
Jag satsar på att investera och spara lite varje månad. Jag köper även mat som går att spara i många år. Jag försöker lagra så mycket resurser det bara går. Allt som allt så kanske det rör sig omkring 6000kr i månaden.

Eliten vill att vi inte skall äga nått överhuvudtaget så jag gör det motsatta. Vi skall äga så mycket vi bara kan.
Citera
2024-10-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur kan buffert vara olönsamt menar du? Har man eget så behövs verkligen en buffert till oförutsedda utgifter.

Lite är väl bra, men med dagens ränteläge, synes det mig klokast att bli av med lånen?
Citera
2024-10-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag satsar på att investera och spara lite varje månad. Jag köper även mat som går att spara i många år. Jag försöker lagra så mycket resurser det bara går. Allt som allt så kanske det rör sig omkring 6000kr i månaden.

Eliten vill att vi inte skall äga nått överhuvudtaget så jag gör det motsatta. Vi skall äga så mycket vi bara kan.

Tror du är rätt ute, men blir det lite belopp så är det nog bra med guld eller liknande istället.

Vi har en gård. Dieseltanken på 3kbm är full och omsätts var tredje år ungefär, dessutom köper vi konserver för ungefär 500 i månaden och har i jordkällare.
Citera
2024-10-03, 13:57
Medlem
Sparar ca 12-16000 i månaden i aktier och fonder.

Amorterar 2700 i månaden (räknar det som sparande)

Får i snitt ca 11000/månad i aktieutdelningar som jag återinvesterar.

Så allt sammanlagt blir runt 26000/månad.

Min livskamrat sparar också, lite mindre än mig.

Ska dock tilläggas att jag har passerat 50 bast för ett par år sedan, vilket naturligtvis har påverkat min ekonomi till det bättre. Betalade bort CSN för något år sedan, har inga hemmavarande barn att försörja, har allt jag behöver så handlar sällan prylar. Aktierna har jag gnetat på med i ett par årtionen, första åren räckte inte utdelningarna till mycket.

Med lite (eller mycket) tålamod så blir slutresultatet bra, som uppmuntran till er som är yngre.
Citera
2024-10-03, 14:02
Medlem
Sparar ungefär 25.000 kr varje månad. Det går till investeringar av olika slag då det är viktigt att pengarna arbetar som man säger.

Det blir så efter ett tag att man faktiskt lever billigare (jämfört med många som har samma standard) eftersom man hela tiden kan göra vettiga och hållbara inköp vid bästa prisläge och har järnkoll på det viktigaste som boendekostnad, försäkringar, el, tele, internet etc.
Citera
2024-10-03, 14:09
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Lite är väl bra, men med dagens ränteläge, synes det mig klokast att bli av med lånen?
Jag hade prioriterat att ha en buffert på 50k innan jag hade börjat fundera på amortering. Ifall kylen går sönder exempelvis.

Därefter hade jag kanske siktat på att splitta 50/50 av sparandet på amortering och buffert tills jag når ca 100k. Efter det hade jag kört 50/50 på amorteringar och investeringar.

Men alla har olika förutsättningar. Siffrorna ovan är väldigt ungefärliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in