Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Obehagligt när man inser att Sverige bedrivit helt öppen invandring i 30+ års tid utan dessa regelverk...

Då börjar man förstå vilka som har kommit in...
Ja. Inte undra på att Sverige är ett våldtaget land.
Citera
2024-10-01, 16:19
Medlem
hänger inte alls med vad som sker längre
Citera
2024-10-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrl
Unga och unga vuxna söker svensk medborgarskap genom så kallad anmälan. För att den som fyllt 15 men inte 21 år ska kunna få svenskt medborgarskap krävs att den sökande inte:

är skäligen misstänkt för allvarligare brottslighet
är dömd för allvarligare brott eller upprepad brottslighet
är ett hot mot Sveriges säkerhet eller allmän säkerhet
har anknytning till grupper eller organisationer som begår övergrepp mot andra människor.

Lagen anger att Migrationsverket ska ta hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för beslutet, det vill säga även sådant som inträffar efter att anmälan om medborgarskap lämnats in. Det måste också göras sannolikt att den sökandes identitet är riktig.

https://www.migrationsverket.se/Priv...edborgare.html

Vad tycks?

Jag tycker att ett språktest i Svenska borde ingå.
Citera
2024-10-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
I Schweiz skrivs det också om hur äldre luras av ligor och hur ungdomar förnedrar och filmar varandra. Jag vet inte om det är någon större skillnad i det hänseendet. Men det finns säkert statistik som man kan gräva ner sig i om man är riktigt intresserad.

Nackdelen med om en stor del av den ständiga befolkningen inte är medborgare, är att det ur ett demokratiskt perspektiv blir lite problematiskt. I Schweiz är det 27% utlänningar, som alltså inte har något att säga till om (i ett fåtal kantoner får de rösta).

Blir inget problem med demokratin, tvärtom.
Om man kommer till ett nytt land måste man anpassa sig , lära sig språket, arbeta, sköta sig etc . Därefter kan man kvalificera sig för att rösta.
Jag har bott utomlands och hade aldrig en tanke på att jag skulle få rösta där.
Demokratin hotas endast av det kaos vi befinner oss i. Det går inte att jämföra kriminaliteten vi har med den i Schweiz. Du får jämföra Sverige på 60 talet med dagens Schweiz.
Citera
2024-10-01, 20:20
Medlem
Citat:
Unga och unga vuxna söker svensk medborgarskap genom så kallad anmälan. För att den som fyllt 15 men inte 21 år ska kunna få svenskt medborgarskap krävs att den sökande inte:

har anknytning till grupper eller organisationer som begår övergrepp mot andra människor.

Lagen anger att Migrationsverket ska ta hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för beslutet, det vill säga även sådant som inträffar efter att anmälan om medborgarskap lämnats in. Det måste också göras sannolikt att den sökandes identitet är riktig.

Vad tycks?
Bra.
Citera
2024-10-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalp2022
Det går inte att jämföra kriminaliteten vi har med den i Schweiz. Du får jämföra Sverige på 60 talet med dagens Schweiz.

Schweiz är med i Schengen och rikt. Snart kommer det nog droggäng dit.
Citera
2024-10-01, 21:02
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Så "40% är invandrare i Sverige" betyder egentligen "40% är invandrare i vissa städer". OK

Det sista halmstrået när man inte har mer att klaga på brukar vara interpunktion.
Om jag säger att det är 40% invandrare i min stad och att det bombas och skjuts så är det så. För jag bor i den staden. Då spelar det mindre roll att det är X procent invandrare i Sverige och y invandrare i EU och Z invandrare på jorden.

I övrigt verkar du vara hyfsat störd.
Citera
2024-10-01, 22:25
Medlem
LittleFishs avatar
Klent. Rakt stopp från MENA och begränsad invandring från väst är rimligast. Samt fokusera tungt på att utvisa inkräktare.
Citera
2024-10-01, 23:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Att detta inte har varit ett krav tidigare är ju helt sjukt
Citera
2024-10-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är värt att understryka särskilt att det där gäller bara de som blir medborgare genom anmälan. Vuxna som ska bli svenska medborgare blir det istället normalt genom ansökan. Trots att de två orden är snarlika, så är det olika regler som gäller för de två.

Kanske vore läge att utveckla och förklara vad skillnaden är och hur reglerna skiljer. Kan det rent av vara så att dessa nya regler är ett slag i luften?
Citera
2024-10-02, 01:29
Medlem
Citat:

Vad tycks?

Det är en början, ingen bra början, men iaf en början. Rimligen bör man ställa liiite högre krav än så kan jag tycka, men man måste ju börja någonstans för att styra upp det.
Citera
2024-10-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
20 år prickfri vandel i Sverige bör vara grundkravett för medborgarskap. Då skall man titta på förmågan att försörja sej själv. Har man döms till fängelse, så skall det vara omöjligt att bli svensk medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Behöver inte vara ett krav , den typen av skulle aldrig gå genom. Däremot prickfri vandel i minst 20 år. , är väldigt liberal och fint

Hmm, liberalt och fint? Kan du rent konkretisera vad du menar med "prickfri vandel"? I mina öron låter det som något luddigt hopkokt begrepp som gjort för att man skall kunna fylla det med vadhelst rappakalja man får för sig vad det lider. Knappast något som låter särskilt rättsäkert då, knappast något jag associerar med liberala värderingar t.ex.

Förmåga att försörja sig själv, inte har dömts till fängelse däremot är rätt så mycket mer konkret, även om jag kanske har lite annan måttstock än vad du kanske har...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in