• 1
  • 2
2024-10-04, 14:30
Medlem
Hejsan!

En fråga.

Om en person jobbar heltid på ett ställe och har jobbat 1år och sedan får godkänt att vara tjänstledig under 1 år medans personen studerar upp sina gymnasiebetyg. (Heltids studier 100%)

Om den personen sedan efter studierna skulle säga upp sig, för att tex hoppa på en yrkesutbildning på 2år. Efter dom 2 åren, har man rätt till A-kassa efter studierna är klar?

Eller ifall personen är tjänstledig 1år och studerar och sedan kommer tillbaka till jobbet och det finns inte jobb så personen får gå alternativ att personen säger upp sig bara för att, har personen fortfarande rätt till a-kassa?

Inga barn, betalar a-kassan varje månad medans studierna görs.

Skulle uppskatta ifall någon kan svara på denna fråga!

Mvh.
Citera
2024-10-04, 14:35
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Hejsan!

En fråga.

Om en person jobbar heltid på ett ställe och har jobbat 1år och sedan får godkänt att vara tjänstledig under 1 år medans personen studerar upp sina gymnasiebetyg. (Heltids studier 100%)

Om den personen sedan efter studierna skulle säga upp sig, för att tex hoppa på en yrkesutbildning på 2år. Efter dom 2 åren, har man rätt till A-kassa efter studierna är klar?

Eller ifall personen är tjänstledig 1år och studerar och sedan kommer tillbaka till jobbet och det finns inte jobb så personen får gå alternativ att personen säger upp sig bara för att, har personen fortfarande rätt till a-kassa?

Inga barn, betalar a-kassan varje månad medans studierna görs.

Skulle uppskatta ifall någon kan svara på denna fråga!

Mvh.

Om man säjer upp sig själv blir man
automatiskt avstängd i 3 månader.
Så,det är det dummaste man kan göra
om man inte har ett nytt jobb att gå till.

Kontakta A-kassa och fråga.
Citera
2024-10-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

Hej och tack för ditt svar!

Ja, jag vet att det är otroligt dumt att säga upp sig och inte ha något jobb efteråt... Dock är det så att jag tänkt vidareutbilda mig via yrkesutbildning och vill bara kolla ifall man har rätt till a-kassa ifall det sker som jag skrev i första posten. Det är mer att jag vill själv försäkra mig att jag har den formen av säkerhet IFALL något skulle gå snett och jag kanske måste hoppa av kursen eller liknande.

Jag pratade med A-kassan idag men kvinnan lät osäker, hon sa att dom måste göra en utredning då när jag ansöker osv. Samt att hon även pratade om en reform hos a-kassan vilket också gjorde henne osäker. Därför tänkte jag kolla ifall någon varit med om liknande här.

Detta är mest bara som en plan C liksom, om allt skiter sig... Så vill jag gärna veta om jag kanske kan få hjälp av a-kassan. Dock är ju mitt mål att utbilda mig och jobba.

Edit: Jag skulle lägga undan lite pengar som jag isåfall får använda under den tid jag är utesluten ur akassan (3-4månader) och akassan kickar in.

Mvh
Citera
2024-10-04, 14:47
Citat:

trodde det var 45 dagar
Citera
2024-10-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
trodde det var 45 dagar

''När du säger upp dig själv, eller själv gör så att arbetsgivaren säger upp dig, får du i normala fall 45 så kallade avstängningsdagar innan du kan få a-kassa. Det innebär att du får vänta ungefär nio veckor innan du kan få ersättning.''

Googlade och fick fram detta svar.
Dock vet jag bekanta som behövt vänta lite längre, därför räknar jag med cirka 3-4 månader bara för säkerhets skull.
Citera
2024-10-04, 14:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
trodde det var 45 dagar

Det är 45 dagar.
Citera
2024-10-04, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
''När du säger upp dig själv, eller själv gör så att arbetsgivaren säger upp dig, får du i normala fall 45 så kallade avstängningsdagar innan du kan få a-kassa. Det innebär att du får vänta ungefär nio veckor innan du kan få ersättning.''

Googlade och fick fram detta svar.
Dock vet jag bekanta som behövt vänta lite längre, därför räknar jag med cirka 3-4 månader bara för säkerhets skull.

Det är 45 stämpeldagar ska sägas, så 9 veckor.

Om jag inte missförstått något så är det också så att ens 300 dagar i a-kassa börjar räknas ner först efter avstängningen?
Citera
2024-10-04, 15:01
Medlem
Citat:
Det är 45 stämpeldagar ska sägas, så 9 veckor.

Om jag inte missförstått något så är det också så att ens 300 dagar i a-kassa börjar räknas ner först efter avstängningen?

''De 45 dagarna och de två karensdagarna dras inte av från den 300 dagar långa ersättningsperioden.''
Taget ifrån Google.
Citera
2024-10-04, 15:04
Medlem
teamdjungels avatar
Nu var dock frågan om man får akassa två år efter att man sagt upp sig för att studera.
Citera
2024-10-04, 16:09
Medlem
För att ha rätt till ersättning måste du också ha jobbat tidigare. Du behöver uppfylla ett av följande villkor:

Du har det senaste året jobbat minst 6 månader med minst 60 timmar i varje kalendermånad.

Du har det senaste året jobbat minst 420 timmar under 6 sammanhängande månader, med minst 40 timmar i varje kalendermånad.

Så NEJ om du bara studerat under den tiden.
Citera
2024-10-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
För att ha rätt till ersättning måste du också ha jobbat tidigare. Du behöver uppfylla ett av följande villkor:

Du har det senaste året jobbat minst 6 månader med minst 60 timmar i varje kalendermånad.

Du har det senaste året jobbat minst 420 timmar under 6 sammanhängande månader, med minst 40 timmar i varje kalendermånad.

Så NEJ om du bara studerat under den tiden.

Ok! Tack så mycket för informationen. Uppskattar det verkligen.

Då måste jag i teorin i så fall jobba 6 månader efter utbildning ifall jag vill ha a-kassa.
Citera
2024-10-05, 02:12
Medlem
Om du kan och orkar så kan du jobba helger och annan fritid de sista sex månaderna för att fylla kraven från a-kassan.

Men kom ihåg att du fortfarande måste betala avgiften till a-kassan samt ev. facavgift. Om du är smart så byter du till alfakassan som är ett billigare alternativ och slipper avgiften till ev. fack. Nivarande fack blir griniga när du kontaktar dem. Jag har själv lämnat ett fack för alfa-kassan och kärringen på facket var skitsur. Tror hennes mamma var floirtanten som kom till skolan när jag var liten. Verkade rätt så bitter. 😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in