Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-10-02, 12:33
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Efter att jag har haft fel om det här i tråden så kommer här ordentlig information från "Brennenstuhl" som är en av de ledande inom grenuttag.

Seriekoppling av flera uttag äventyrar elsäkerheten
Expertkunskap
måndag, 30 november 2020
Seriekoppling av flera uttag äventyrar elsäkerheten
När det gäller elsäkerhet är det förbjudet att seriekoppla flera uttag. Anledningen till detta är överbelastningen i elsystemen och den resulterande brandrisken. I standarden DIN VDE 0620 anges uttryckligen att flyttbara multipeluttag inom den kommersiella sektorn måste uppfylla särskilda krav och inte får anslutas efter varandra eller täckas över. Förpackningen eller själva produkten ska också vara märkt i enlighet med detta. Som en del av det elektriska testet i enlighet med DGUV-regel 3 kommer testteknikern att vara mycket uppmärksam på om eluttagen är godkända och används på rätt sätt.

En genomsnittlig arbetsplats på kontoret och hemmakontoret innehåller ett stort antal elektriska apparater. I de flesta fall är de fast installerade uttagen inte tillräckliga för att leverera ström. Dessutom är de ofta inte inom direkt räckhåll för enheterna. I regel använder företagen då flera uttagslister när de sätter upp arbetsstationer för att säkerställa en tillräcklig och bekväm strömförsörjning. Det finns dock några saker man bör tänka på för att inte äventyra elsäkerheten.

Antalet elektriska apparater har ökat markant i både privat och yrkesmässig miljö. Det är inte bara i äldre byggnader som antalet fast installerade uttag ofta är otillräckligt. Lösningen är oftast flera uttag som enheterna ansluts till. Det är viktigt att se till att eluttagen är lämpliga för den aktuella strömstyrkan och att de är godkända för kommersiellt bruk. Detta beror på att obehöriga eluttag utgör en risk för elsäkerheten. Särskilt billiga eluttag överbelastas snabbare. Vid det elektriska testet enligt DGUV-regel 3 skulle dessa omedelbart underkännas.

Ett genomsnittligt eluttag har ett effektområde på mellan 3500 och 3700 watt. Detta effektområde kan överskridas med bara tre anslutna elektriska apparater. En titt på apparaternas märkskyltar klargör detta. Det blir särskilt farligt för elsäkerheten när många multiplar i rad drar ström från ett uttag. Detta kan snabbt leda till en enorm överbelastning på kabeln, vilket i bästa fall utlöser säkringen. I värsta fall kan den elektriska utrustningen skadas eller till och med orsaka brand. Detta beror på att multipelkontakten ofta redan är överbelastad och överhettad innan säkringen löser ut. Detta kan leda till en pyrande brand med dödlig utgång.

Multipeluttag måste kontrolleras regelbundet
Precis som kabelvindor och förlängningssladdar omfattas uttagslister av bestämmelserna i arbetsmiljölagen, industrisäkerhetsförordningen och DGUV-föreskrifterna 3 och 4. Precis som all elektrisk utrustning måste de regelbundet testas för elsäkerhet i enlighet med specifikationerna i DIN VDE 0701-0702 av lämpligt kvalificerade testföretag som en del av det elektriska testet i enlighet med DGUV-föreskrift 3. Om uttagslisten inte är lämplig för kommersiell användning har det elektriska testet av denna enhet redan slutförts och uttagslisten har underkänts. Den får inte längre användas.

Detsamma gäller för flera seriekopplade uttagslister. Enligt DIN VDE 0100 del 420 punkt 4.1 utgör detta en brandrisk, eftersom den rekommenderade maximala belastningen på 3680 watt snabbt överskrids avsevärt. När det gäller elsäkerhet får kraftledningen inte överbelastas av denna konfiguration.

Enligt DIN VDE 0620 äventyrar olämpliga multipeluttag elsäkerheten
Under det elektriska testet i enlighet med DGUV-regel 3 kommer testteknikern att granska multipeluttagen. För det första bedömer han om de är lämpliga för kommersiellt bruk enligt DIN VDE 0620-2-1:2016 och används på rätt sätt utan att äventyra elsäkerheten. Denna standard ”Stickproppar och uttag för hushållsbruk och liknande” specificerar de allmänna kraven för stickproppar och uttag.

Uttagslister måste testas regelbundet
Precis som kabelvindor och förlängningssladdar omfattas uttagslister av bestämmelserna i arbetsmiljölagen, industrisäkerhetsförordningen och DGUV-föreskrifterna 3 och 4. Precis som all elektrisk utrustning måste de regelbundet testas för elsäkerhet i enlighet med specifikationerna i DIN VDE 0701-0702 av lämpligt kvalificerade testföretag som en del av det elektriska testet i enlighet med DGUV-föreskrift 3. Om uttagslisten inte är lämplig för kommersiell användning har det elektriska testet av denna enhet redan slutförts och uttagslisten har underkänts. Den får inte längre användas.

Detsamma gäller för flera seriekopplade uttagslister. Enligt DIN VDE 0100 del 420 punkt 4.1 utgör detta en brandrisk, eftersom den rekommenderade maximala belastningen på 3680 watt snabbt överskrids avsevärt. När det gäller elsäkerhet får kraftledningen inte överbelastas av denna konfiguration.

Enligt DIN VDE 0620 äventyrar olämpliga multipeluttag elsäkerheten
Under det elektriska testet i enlighet med DGUV-regel 3 kommer testteknikern att granska multipeluttagen. För det första bedömer han om de är lämpliga för kommersiellt bruk enligt DIN VDE 0620-2-1:2016 och används på rätt sätt utan att äventyra elsäkerheten. Denna standard ”Stickproppar och uttag för hushållsbruk och liknande” specificerar de allmänna kraven för stickproppar och uttag.

Standarden påpekar att när flera uttag används kommersiellt måste deras ledartvärsnitt vara 1,5 mm² med hänvisning till en märkström på 16 ampere. Ledartvärsnittet beräknas bland annat utifrån kabelns längd och märkströmmen. Vid höga strömstyrkor uppstår en stor värmeutveckling i kabeln. Denna värmeutveckling minskas genom att öka ledarens tvärsnitt. På så sätt motverkas risken för överhettning och därmed sammanhängande bränder. Rätt ledartvärsnitt är därför viktigt för att elektrisk utrustning ska kunna användas och drivas på ett säkert sätt och för att inte äventyra elsäkerheten. Multipeluttag med ett ledartvärsnitt som är mindre än 1,5 mm² är inte tillåtna inom den kommersiella sektorn.

Seriekoppling av flera uttagslister är förbjuden - men det finns undantag
Förutom eluttagens lämplighet är det viktigt att notera att seriekoppling av vanliga, bärbara eluttag äventyrar elsäkerheten och är förbjuden enligt DIN VDE 0620-2-1:2016. För att uppmärksamma detta måste varningsmeddelanden fästas på eluttag, eftersom uppströms säkringselement annars kanske inte fungerar korrekt.

Seriekoppling är en felaktig och särskilt farlig användning av multipeluttag. Provningsingenjören kommer att rapportera detta omedelbart.

Situationen kan vara annorlunda med icke-stationära multipeluttag. Om de t.ex. är fast installerade genom skruvning och har ett förlängningsalternativ vid strömingången och strömutgången i enlighet med EN 61535 VDE 0606-200:2013-08, är det inte längre en gren utan en rak förlängning. Denna anslutning kan också fortfarande utgöra en potentiell risk. Till skillnad från seriekopplingen av konventionella, mobila uttagslister är den dock inte automatiskt förbjuden. Testingenjören kommer att besluta från fall till fall om installationen kan fortsätta att användas på detta sätt eller om en annan lösning måste hittas.




Intressant text, på den låter som att det är det farligaste som finns inom el att skarva två förgreningar efter varandra.

Är den tysk? Har nämligen aldrig hört i Sverige att det skulle vara förbjudet att koppla ihop flera förgreningskablar efter varandra .


Enligt texten får man inte koppla ihop 2 st 3-uttagsskarvar efter varandra, men 1 st med 8 uttag är tillåtet?

Tycker texten är märklig, för det kan ju sitta 10 väggmonterade uttag på samma grupp, och ger då samma problem med många brukare som verkar vara det som det beskrivs är huvudproblemet.

Nä, behöver jag skarva så gör jag det.
Citera
2024-10-02, 18:34
  #62
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Intressant text, på den låter som att det är det farligaste som finns inom el att skarva två förgreningar efter varandra.

Är den tysk? Har nämligen aldrig hört i Sverige att det skulle vara förbjudet att koppla ihop flera förgreningskablar efter varandra .


Enligt texten får man inte koppla ihop 2 st 3-uttagsskarvar efter varandra, men 1 st med 8 uttag är tillåtet?

Tycker texten är märklig, för det kan ju sitta 10 väggmonterade uttag på samma grupp, och ger då samma problem med många brukare som verkar vara det som det beskrivs är huvudproblemet.

Nä, behöver jag skarva så gör jag det.

Ja, tyska regler. Eftersom tyskar alltid vet bäst så är det så....
Citera
2024-10-02, 21:08
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ja, tyska regler. Eftersom tyskar alltid vet bäst så är det så....

Eller så är tyskar alltid överanala...i texten nämns tex effekter upp tii 3,7Kw, och det kan man belasta en 16A säkring med, men i Sverige har vi normalt 10A på vanliga kontakter, och då löser säkring vid 2,3 kw belastning, men OM man kopplar in en vanlig billig skarv på ett 16A säkring och sen skickar på brukare så man kommer upp i 3,7Kw, då kan det nog bli varmt i kabeln på den grenuttaget som är närmast vägguttaget.
Citera
2024-10-02, 21:56
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Nej. problemet är att de sitter för nära varandra, på fel sida rummet.

Det är inte "mina" uttag, är iväg och jobbar och bor i tillfälligt boende så jag kan inte göra så mycket åt situationen.

Alternativet är att dra en sladd under soffan, under mattan och precis där man går hela tiden. Det verkar vara en ännu sämre idé.

Så det här är den lösningen som finns, men min situation var mest ett exempel som gjorde att jag började fundera på frågan. Jag är inte det minsta orolig för att det ska börja brinna, jag har som sagt inte särskilt mycket kopplat och när sakerna är kopplade så är jag i rummet. När jag inte är hemma eller när jag inte använder grejerna så är de urdragna.

Ok men tillfälliga lösningar är ju u en annan sak
Citera
2024-10-02, 23:10
  #65
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Eller så är tyskar alltid överanala...i texten nämns tex effekter upp tii 3,7Kw, och det kan man belasta en 16A säkring med, men i Sverige har vi normalt 10A på vanliga kontakter, och då löser säkring vid 2,3 kw belastning, men OM man kopplar in en vanlig billig skarv på ett 16A säkring och sen skickar på brukare så man kommer upp i 3,7Kw, då kan det nog bli varmt i kabeln på den grenuttaget som är närmast vägguttaget.

Överanala? Är det inte Sverige som är överanalt då man envisas om att använda 10A för att säkerställa att idioter inte överbelastar grenuttag? 10A är för överanala pussies... ;-)
Citera
2024-10-03, 00:11
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Överanala? Är det inte Sverige som är överanalt då man envisas om att använda 10A för att säkerställa att idioter inte överbelastar grenuttag? 10A är för överanala pussies... ;-)

Beror ju vilken kabelstorlek man har dragit i väggarna...det är av sällan man har behov av 16A på en grupp i bostadshus mer än på spis/ugn (som har annan typ av kontakt(

Är väl rätt genomtänkt att ha en nivå på säkringen så att det inte blir bränder när folk kopplar in prylar, eftersom ingen jävel vet/bryr sig om något förbud mot att koppla ihop flera grenuttag.

Men överanalt att förbjuda det oavsett, då det är belastningen som är intressant, inte antal uttag
Citera
2024-10-03, 14:14
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Efter att jag har haft fel om det här i tråden så kommer här ordentlig information från "Brennenstuhl" som är en av de ledande inom grenuttag.

[i]Seriekoppling av flera uttag äventyrar elsäkerheten
Expertkunskap
måndag, 30 november 2020
Seriekoppling av flera uttag äventyrar elsäkerheten
När det gäller elsäkerhet är det förbjudet att seriekoppla flera uttag.
Om man kopplar flera skarvsladdar efter varandra så parallellkopplar man. Flera grenkontakter efter varandra är parallellkopplade.

Ska man seriekoppla så får man bryta upp slingan, och då blir allt jättekonstigt eftersom saker kommer få olika spänning beroende på hur mycket ström de drar/dess motstånd.

Så var det med den expertkunskapen hos "Brennenstuhl".

Sedan har jordfelsbrytare ingenting med överbelastning att göra. Sånt sysslar säkringarna med. "proppar" kan vara mer eller mindre tröga, så det kan bli förbannat hett innan någon löser ut.

Något som jag tyckte mig se i tråden, är det där med kabelsnurror. Om man använder en sådan till något med hög effekt, som dammsugare, borrmaskin med mera, så ska kabeln vara helt utdragen.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-03 kl. 14:23.
Citera
Idag, 01:11
  #68
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Intressant text, på den låter som att det är det farligaste som finns inom el att skarva två förgreningar efter varandra.

…klipp…

Enligt texten får man inte koppla ihop 2 st 3-uttagsskarvar efter varandra, men 1 st med 8 uttag är tillåtet?

Tycker texten är märklig, för det kan ju sitta 10 väggmonterade uttag på samma grupp, och ger då samma problem med många brukare som verkar vara det som det beskrivs är huvudproblemet.

Nä, behöver jag skarva så gör jag det.

Det är en viss skillnad mellan 10 väggmonterade uttag och att kaskadkoppla (seriekoppla) skarvsladdar. Skillnaden är att det är donen (stickpropparna av schuko-typ) som inte håller samma låga resistans som de skruv/kläm-anslutna ledarna har i de väggmonterade uttagen. Dvs risken är att i ett uttag där det sitter ett handon instucket så är det i kontaktytan mellan honan och hanen som det kan bli varmt. Det är därför man varnas för att ladda sin elbil genom att använda vanliga schuko-don. De är inte anpassade att köras höga strömmar igenom under lång tid. De blir varma.

Vänligen Näckrosen
Citera
Idag, 01:48
  #69
Medlem
Få med el kunskaper i den här tråden....
Seriekopplad innebär att man delar spänningen på tex 5 källor, dessa 5 får då 230V/5 dvs 46V vilket såklart inte fungerar.
Det TS talar om är parallellkopplad delning av 230V.....
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in