2024-09-02, 10:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu har regeringen backat från förslaget om slopat ränteavdrag för aktiekrediter, smutt, det kommer betyda många sköna tusenlappar mer i fickan än om förslaget att slopa ränteavdraget genomförts.
Citera
2024-09-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du bara har 50 000 kr på ISK så känns det ju knappast värt det att ta ett litet lån på 3 500 kr för att ha en hävstång på 1,07. Men samtidigt förlorar du ju heller ingenting på det, och du lär dig samtidigt hur värdepapperskrediten fungerar i praktiken.

Limiten höjs inte, utan det måste du ansöka om. Pengarna du månadssparar kommer att betala av lånet direkt om du sätter in pengarna på kontot med värdepapperskredit. Dock är det ju bara att köpa upp för dina pengar samma dag som de rullar in så belånar du ju portföljen igen.
Tack för svaret, detta hjälpte otroligt mycket
Får börja smått för att känna av, så ser vi vart det står om ett par år!
Citera
2024-09-02, 11:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu har regeringen backat från förslaget om slopat ränteavdrag för aktiekrediter, smutt, det kommer betyda många sköna tusenlappar mer i fickan än om förslaget att slopa ränteavdraget genomförts.
Grattis! För mig innebär det dock bara hundralappar mer i fickan, men det tar jag!
Citera
2024-10-09, 14:51
Medlem
Citat:

Men stämmer detta? Ska inte ränteavdraget halveras nästa år när det gäller belånade depåer?
Citera
2024-10-09, 15:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Men stämmer detta? Ska inte ränteavdraget halveras nästa år när det gäller belånade depåer?

Nej det blev inte så i slutändan!

"Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som innebär att ränteavdrag på lån utan säkerheter i form av bland annat bostad, fordon eller värdepapper fasas ut under två år. Förslaget kommer ingå i budgetpropositionen för 2025."
Citera
2024-10-11, 08:45
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Nej det blev inte så i slutändan!

"Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som innebär att ränteavdrag på lån utan säkerheter i form av bland annat bostad, fordon eller värdepapper fasas ut under två år. Förslaget kommer ingå i budgetpropositionen för 2025."

"Ränta ska dras av på lån med säkerhet i bostad, värdepapper, fordon, båt, skepp eller luftfartyg, samt på lån som har lämnats av en pantbank."
"Det innebär att avdrag för beskattningsåret 2025 får göras med 50 procent av ränteutgifter på lån som inte omfattas av avdragsrätten."
Publicerad 03 oktober 2024
https://www.regeringen.se/rattsliga-...prop.-20242526
Senast redigerad av autostoperka 2024-10-11 kl. 08:55.
Citera
2024-10-11, 08:53
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protein4u
Tack för svaret, detta hjälpte otroligt mycket
Får börja smått för att känna av, så ser vi vart det står om ett par år!
Ja, och med tiden ökar din kapital så du får större utrymme för yterliggare lån.

Tänk oxå att inte alla aktier ger rätt till belönong, och olika aktier/fonder har olika belöningsvärde.

Här kan du kolla
https://www.avanza.se/vardepapperskr...oan-securities
Citera
2024-10-11, 12:21
Medlem
Jag har en fråga, men först lite bakgrund: Avanza har under året gjort om hur belåning på ISK fungerar och presenteras i webbgränssnittet. Det kreditkonto som är kopplat till varje ISK kan inte längre hanteras separat, utan endast automatiskt via transaktioner på ISK:t. Tidigare kunde man ta ut pengar direkt från kreditkontot kopplat till ett ISK, vilket bara påverkade kreditkontot och belåningsgraden på ISK:t men inte gav några synliga ISK-transaktioner. Om man vill göra motsvarande i det nya systemet måste man göra uttaget från ISK:t, vilket (förutsatt att man inte har ett kontantsaldo där) ger en automatisk överföring från kreditkonto till ISK. Transaktionen dyker upp som en insättning på ISK:t följt av ett uttag.

Frågan är då hur detta påverkar beskattningen: Räknas den bokförda insättningen på ISK som en insättning även beskattningsmässigt? På ISK betalar men ju motsvarande ett kvartals schablonskatt på insättningar, men här stannar ju inte pengarna där utan betalas omedelbart ut. Någon som frågat Avanza om detta eller hittat något om det på deras hjälpsidor?
Citera
2024-10-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag har en fråga, men först lite bakgrund: Avanza har under året gjort om hur belåning på ISK fungerar och presenteras i webbgränssnittet. Det kreditkonto som är kopplat till varje ISK kan inte längre hanteras separat, utan endast automatiskt via transaktioner på ISK:t. Tidigare kunde man ta ut pengar direkt från kreditkontot kopplat till ett ISK, vilket bara påverkade kreditkontot och belåningsgraden på ISK:t men inte gav några synliga ISK-transaktioner. Om man vill göra motsvarande i det nya systemet måste man göra uttaget från ISK:t, vilket (förutsatt att man inte har ett kontantsaldo där) ger en automatisk överföring från kreditkonto till ISK. Transaktionen dyker upp som en insättning på ISK:t följt av ett uttag.

Frågan är då hur detta påverkar beskattningen: Räknas den bokförda insättningen på ISK som en insättning även beskattningsmässigt? På ISK betalar men ju motsvarande ett kvartals schablonskatt på insättningar, men här stannar ju inte pengarna där utan betalas omedelbart ut. Någon som frågat Avanza om detta eller hittat något om det på deras hjälpsidor?

Du kan fortfarande ta ut pengar (intern överföring) mellan kreditkontot som är kopplat till ISK till valfritt annat konto. Jag gör så flera gånger i veckan när jag har överlikviditet som jag vill sätta på ett sparkonto tex.

Gör du som du säger så triggar det en beskattning varje gång du tar ut eftersom om du tar ut från ISK så du får negativt saldo så görs automatiskt en överföring från kreditkontot vilket innebär en insättning på ditt ISK.
Citera
2024-10-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du kan fortfarande ta ut pengar (intern överföring) mellan kreditkontot som är kopplat till ISK till valfritt annat konto. Jag gör så flera gånger i veckan när jag har överlikviditet som jag vill sätta på ett sparkonto tex.

OK, tack för tipset! Brukade göra uttag direkt från kreditkontot till mitt föranmälda konto, vilket jag inte tror går längre, men att låta pengarna mellanlanda på ett annat Avanza-konto är ju en enkel workaround. Och om man går vägen via ett okomplicerat konto som Avanzas eget sparkonto kan man tycka att det inte borde bli någon extra fördröjning.
Citera
2024-10-12, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
OK, tack för tipset! Brukade göra uttag direkt från kreditkontot till mitt föranmälda konto, vilket jag inte tror går längre, men att låta pengarna mellanlanda på ett annat Avanza-konto är ju en enkel workaround. Och om man går vägen via ett okomplicerat konto som Avanzas eget sparkonto kan man tycka att det inte borde bli någon extra fördröjning.
Det går även att göra uttag direkt från ditt kreditkonto till din storbank.
Citera
2024-10-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Det går även att göra uttag direkt från ditt kreditkonto till din storbank.

Där ser man – tack för påpekandet! Tidigare listades alla konton under "Min Ekonomi / Översikt / Sparande", och då var det bara att klicka på rätt kreditkonto och göra ett uttag från dess kontosida. Nuförtiden listas inte kreditkontona där, och jag hittade ingen alternativ ingång till kontosidan för kreditkonton. Men nu ser jag att det inte behövs, då man kan ändra avsändarkonto i uttagsfunktionen från det förvalda till något annat (och i den listan finns kreditkontona som val, precis som vid interna överföringar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in