2024-10-12, 10:50
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av en advokat som verkligen tar sig an klientens problem? Jag sökte råd hos en advokat om skilsmässa och bodelning och en besvärlig affär. Fick bara råd som jag lika gärna kunde googlat fram. Och hon var totalt ointresserad av att sätta sig in i problemen runt skilsmässan med barn och bostad. Avfärdade mitt affärsproblem med att hänvisa till konsumentrådgivare. Verkade mest intresserad av ersättning. Helst i Malmö men OK i Vellinge eller Trelleborg.
Citera
2024-10-12, 11:05
Medlem
Vad ska du med empatiska advokater till... Vad du ska leta efter är introvert tänkande organiserade.
Not the other way around, dvs inte extrovert och empatisk.
Citera
2024-10-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparhatten
Vad ska du med empatiska advokater till... Vad du ska leta efter är introvert tänkande organiserade.
En som tar klientens problem på allvar och sätter sig in i dem. Introverta lär inte vara särskilt bra humanjurister! För övrigt bad jag om tips på advokater inte amatörmässig psykologi.
Citera
2024-10-12, 11:30
Medlem
Eponumoss avatar
Nej. Advokater är inte själavårdare.

De löser den uppgift du vill ha hjälp med och ju bättre desto mer pengar kostar de.

Du får söka upp någon ömhjärtat jurist. Såna kör det inte vara någon större brist på om du bara letar lite.
Citera
2024-10-12, 13:57
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanecock
Är det någon som har erfarenhet av en advokat som verkligen tar sig an klientens problem? Jag sökte råd hos en advokat om skilsmässa och bodelning och en besvärlig affär. Fick bara råd som jag lika gärna kunde googlat fram. Och hon var totalt ointresserad av att sätta sig in i problemen runt skilsmässan med barn och bostad. Avfärdade mitt affärsproblem med att hänvisa till konsumentrådgivare. Verkade mest intresserad av ersättning. Helst i Malmö men OK i Vellinge eller Trelleborg.

En advokat fokuserar givetvis på lagen, och inte på dina känslor. Prova en präst, eller en psykolog.
Citera
2024-10-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En advokat fokuserar givetvis på lagen, och inte på dina känslor. Prova en präst, eller en psykolog.
Du fattar tydligen inte att humanjuridik handlar om att använda lagen för att lösa klientens problem. För att göra det behöver man lyssna på klienten och förstå vad de är. I till exempel en vårdnadstvist måste man kunna skala bort vad som är känslor, lögner osv. Innan advokaten förstår problemet kan hon inte tillämpa lagen. Man undrar om de som svaat bara har erfarnhet av brottsmål!
Citera
2024-10-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kan ni inte skippa påhoppen om empatisk och hjälpa till att hitta en bra advokat som fokuserar på klientens problem och lösningar mer än på sin faktura. Jag är också intresserad av att hitta en juste advokat.
Citera
2024-10-12, 16:53
Medlem
Advokat är 100 % fokuserade på att debitera timmar. Så enkelt är det. De kräver alltid förskott och är sedan oftast måttligt engagerade förrän det är dags att betala mer förskott.

Spela in alla kontakter du har med din advokat!
Citera
2024-10-12, 17:06
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparhatten
För att förstå en klients situation är det hjälpsamt att ha ett empatiskt förhållningssätt. Rent strategiskt är det naturligtvis bättre att ha en inkännande, lyssnande advokat som försöker förstå.
Citera
2024-10-12, 17:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnebycowboy
Kan ni inte skippa påhoppen om empatisk och hjälpa till att hitta en bra advokat som fokuserar på klientens problem och lösningar mer än på sin faktura. Jag är också intresserad av att hitta en juste advokat.

Menar du påhoppen på advokaterna? Var inte själva trådstarten ett påhopp på advokaterna?

Ett svar där man skriver att man inte tror det TS söker går att hitta är ju också ett svar. Speciellt när frågeställningen inte var exempelvis "Hjälp att hitta" utan ordagrant "Finns någon empatisk advokat".
Citera
2024-10-17, 10:38
Medlem
Nån som har erfarenhet av advokat Tove Sjövall i Malmö? På hennes hemsida finns ett omdöme att hon alltid ger ett empatiskt engagemang och vänligt bemötande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in