2024-10-14, 13:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Idag finns många pensionärer som inte stoppar strumpor men går och samlar burkar, mängder! Utan att ha missbruk kan jag tillägga.

Många barnfamiljer semestrar ---- INTE ALLS! De är bara hemma och enbart hemma i sin trångbodda lägenhet!

Jäpp, många invandrarfamiljer lever precis som på 50-talet trångt och med hemmafru, det var ju bättre förr så det måste ju vara toppen!
Citera
2024-10-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp, många invandrarfamiljer lever precis som på 50-talet trångt och med hemmafru, det var ju bättre förr så det måste ju vara toppen!
Det är inte invandrarfamiljer jag diskuterar, det hade jag i så fall nämnt!
Citera
2024-10-14, 13:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Snälla dra inte in mig i diskussionen och sålla dig till idiotretarderna här på forumet. Jag håller dig i högre anseende än så, faktiskt.

Tack men bara jobbskatteavdragen har ju faktiskt ihop med löneökningar högre än inflationen gjort att medelklassen fått mer pengar att röra sig med.
Citera
2024-10-14, 13:32
Medlem
Blaskas avatar
Man får bo i en risig lägenhet först. Som man alltid behövt göra. Sedan bygger man upp ett sparkapital. Köper hus i område som passar ens plånbok. Att bo mitt i city eller på Solsidan är det få som har råd med oavsett födelsetal.
Citera
2024-10-14, 13:37
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Men snälla våra lägenheter kostar 25 mille, den högre lönen kompenserar knappast. Ute i landet får du ett hus för vad en permanent parkeringsplats kostar innanför tullarna.

Folk ute i Sverige gnälla så mycket. Jag betalade närmare 9 miljoner för min 2a på östermalm. Och bönderna i Avesta gnäller att ett hus kostar typ 1,5 miljoner.
Citera
2024-10-14, 14:03
Medlem
Citat:
Trams och myt. Du tror att allt är bättre nu än det varit. För att vi har lite smartphones och datorer och outsourcat produktionen till Kina.

Jag kan garantera dig, så är inte fallet alls. Du har helt 100 % fel kring detta.
Kanske beroende på att folk tänkte mer ekonomiskt förr...
Citat:
Tack men bara jobbskatteavdragen har ju faktiskt ihop med löneökningar högre än inflationen gjort att medelklassen fått mer pengar att röra sig med.
Ja. MARGINALskatten var mycket värre förr.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Man får bo i en risig lägenhet först. Som man alltid behövt göra. Sedan bygger man upp ett sparkapital. Köper hus i område som passar ens plånbok. Att bo mitt i city eller på Solsidan är det få som har råd med oavsett födelsetal.
Det verkar inte EN DEL i yngre generationer begripa. De är vana med helikopterföräldrar, som ordnar allt för dem, t ex KÖR dem till konditionssportsträningar!
(Jag cyklade eller sprang till träningar och skjutsningar till matcher var bara då det var för långt för cykling och inte fanns buss/tunnelbana/tåg dit. Så jag fick superkondis av förflyttning MELLAN träningsanläggningarna
Och pengar till moppe, bil och insatslägenhet jobbade jag ihop själv...
Fast det finns det unga som gör själva nu också så det går.
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Folk ute i Sverige gnälla så mycket. Jag betalade närmare 9 miljoner för min 2a på östermalm. Och bönderna i Avesta gnäller att ett hus kostar typ 1,5 miljoner.
Det finns villor för ännu mindre i Avestatrakten

Länge sedan jag flyttade från Stockholm. Fick en 4-rumsvilla med tomt och bygde ut den till 6 rum då jag modernicerade för totalkostnad motsvarande en liten etta i stan.
Citera
2024-10-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Du hittar inga bönder i avesta som köper en villa för 1.5 mille: Skall du ha nåt som funkar så krävs det 10-20 mille: Du har svårt att klara dig som bonde med mindre än 100 Ha.

Men betalar man 9 mille för en 2a så är man lite lurad; Men alla kan och vill inte bo på Östermalm.
Har väl aldrig varit ett ställe där lägre meddelklassen bott?
Citera
2024-10-14, 14:29
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du hittar inga bönder i avesta som köper en villa för 1.5 mille: Skall du ha nåt som funkar så krävs det 10-20 mille: Du har svårt att klara dig som bonde med mindre än 100 Ha.

Men betalar man 9 mille för en 2a så är man lite lurad; Men alla kan och vill inte bo på Östermalm.

Med bonde menar jag en hillbilly tölp som lyssnar på Eddie meduza och tar tjack på helgerna, inte en Bonde som jobbar med kossor.

Efterfrågan gör priset, många människor med flertalet miljoner på banken betalar mer än gärna 150-180k/kvm på Östermalm. Efter jag renoverade mitt badrum är den värderar till ungefär 800k mer än vad jag köpte den för.
Citera
2024-10-14, 14:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Alla kan inte bo på Östernalm men väldigt mång som inte kan det skulle väldigt gärna göra det, det är därför priserna är så höga där. Dock träffar du aldrig någon som inte bor pä Östermalm som säger sig vilja bo på Östermalm, aldrig faktiskt!
Citera
2024-10-14, 15:14
Medlem
Citat:
Idag finns många pensionärer som inte stoppar strumpor men går och samlar burkar, mängder! Utan att ha missbruk kan jag tillägga.

Många barnfamiljer semestrar ---- INTE ALLS! De är bara hemma och enbart hemma i sin trångbodda lägenhet!

Du var inte född på 80-talet. Ingen som levde i vuxen ålder på tidigt 80-tal och lever idag kommer hålla med dig om att levnadsstandarden var bättre då än idag.

Idag går ynka 13% sv svenska disponibla inkomster till mat. 1981 betydligt mer än så. Idag äter vi exotiska frukter, avokado etc till vardags medan det var superlyx 1981.
Citera
2024-10-14, 15:14
Medlem
Citat:
Alla kan inte bo på Östernalm men väldigt mång som inte kan det skulle väldigt gärna göra det, det är därför priserna är så höga där. Dock träffar du aldrig någon som inte bor pä Östermalm som säger sig vilja bo på Östermalm, aldrig faktiskt!

Är väl som du säger:
Men många inklusive mig vill inte bo där, eller inne i nån stad alls faktiskt.
Men på den tiden jag kunde tänka mig bo i en stad 90talet så hade de flesta av mitt umgänge svårt att köpa en bostad på Östermal, så även då var det inget för en ung meddelklass person.
Citera
2024-10-14, 15:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Är väl som du säger:
Men många inklusive mig vill inte bo där, eller inne i nån stad alls faktiskt.
Men på den tiden jag kunde tänka mig bo i en stad 90talet så hade de flesta av mitt umgänge svårt att köpa en bostad på Östermal, så även då var det inget för en ung meddelklass person.

Ung medelklass har väl "aldrig" haft råd med bostäder på Östermalm i den utsträckning de önskat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in