Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-15, 17:12
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Aj aj, om det stämmer. Så då kan konkursförvaltaren i praktiken sätta moderbolaget i kk. Men vad är då poängen med att driva verksamheten i 20 olika bolag?

Om en del i en koncern går " dåligt " eller om man v i l l skära av den grenen så kan det då bli dotterbolag i konkurs som i detta fall just nu.

Och om det sedan visar sig att fler bolag i samma koncern också hamnar på obestånd och går samma väg, det händer lite då och då, samt även att moderbolaget ryker till slut.

Så, JA, även med listiga upplägg och olika fristående Ab's så händer det att allt går åt pipsvängen!

/
Citera
2024-10-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Ja detta låter som en väldigt viktig punkt för datastyrda maskiner/system, den att ”systemet” får en snabb ”feedback” så fort systemet felar det minsta, så att felets ursprung kan spåras och/eller att någon typ av korrigering på systemet kan rätta till processerna på direkten (..eller så fort som möjligt)!
Jag tror att namnet för dagen är ” R E G L E R – T E K N I K ” ! (.. ELLER då möjligen någon mer sofistikerad benämning för den som vill vara sån.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reglerteknik

Nja, reglerteknik handlar om att styra ställdon så att en viss processparameter styrs till önskat referensvärde. Tänk industrirobot med servomotorer och last eller verktyg som ska styras till en exakt position. Absolut måste all reglering fungera, men även om regleringen är perfekt så kan exempelvis färgen i en färgspruta vara det faktiska problemet till att man inte uppnår en viss kvalitet. Kvalitetskontroller kan vara automatiska som med visionsystem eller mätdon som automatiskt kontakterar något elektriskt objekt för mätning etc. Det kan även vara manuell kvalitetskontroll där man utför allt för hand.
Citera
2024-10-15, 18:14
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Mitt inlägg handlande om att Nortvolt Ett också har skulder hos KFM. Så då blev ditt svar logiskt.

Sen vet jag vet inte hur stor del av skulderna till KFM som är Northvolt Etts skulder och hur stor del som är det konkade dotterbolaget skulder.

Men dotterbolaget ska ha skulder på 2-3 miljarder men det är väl bara en mindre del som hamnat hos KFM än.
När du säger Northvolt Ett, menar du egentligen Northvolt AB?

Northvolt Ett är ju fabriken i Skellefteå (och inte ett bolag som kan ha skulder), och Northvolt AB är moderbolaget. Northvolt Ett Expansion AB var ett av deras dotterbolag, som de försatte i konkurs.
Citera
2024-10-15, 18:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu blir det avancerat. Men frågan är om återvinning även gäller vid utmätning från KFM?

Självklart gäller det även i en sådan situation. Det är därför jag tror att KFM avvaktar.

Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Hur länge pågår rådande omständigheter, hur håller kfm koll på det och vilka tröskelvärden gäller för att de ändå senare ska gå in och ta sina pengar? Lite drygt formulerat men kan verkligen kfm sitta och ta sådan hänsyn om de inte har full insyn i företagets finanser?
Och är det kfm's roll att ta på sig den uppgiften att sätta sig in i ett företags affärer och finanser för att avgöra om de borde avvakta eller ej!

Rådande omständigheter pågår tills de inte längre råder. Om jag ska våga mig på en gissning i fallet Northvolt så året ut. I början på nästa år borde det vara mer tydligt vad som är framtiden för dem.
Citera
2024-10-15, 18:24
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
När du säger Northvolt Ett, menar du egentligen Northvolt AB?

Northvolt Ett är ju fabriken i Skellefteå (och inte ett bolag som kan ha skulder), och Northvolt AB är moderbolaget. Northvolt Ett Expansion AB var ett av deras dotterbolag, som de försatte i konkurs.

Ja, jag menar Northvolt AB som driver fabriken i Skellefteå.
Citera
2024-10-15, 18:38
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.di.se/debatt/ar-sverige-...lt-och-stegra/

Är Sverige för litet för satsningar som Northvolt och Stegra?

Bolagen har tillsammans attraherat drygt 100 miljarder kronor i privat riskkapital till Sverige, varav överväldigande majoriteten från internationella investerare. Jag har själv investerat mer än 1,5 miljarder kronor i våra projekt, lika mycket sammantaget som de största svenska institutionerna..

Detta är Harald Mixs debattartikel. Jag litar aldrig på en riskkapitalist men han ska väl också få säga sitt precis som alla andra i denna tråden.
Citera
2024-10-15, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
https://www.di.se/debatt/ar-sverige-...lt-och-stegra/

Är Sverige för litet för satsningar som Northvolt och Stegra?

Bolagen har tillsammans attraherat drygt 100 miljarder kronor i privat riskkapital till Sverige, varav överväldigande majoriteten från internationella investerare. Jag har själv investerat mer än 1,5 miljarder kronor i våra projekt, lika mycket sammantaget som de största svenska institutionerna..

Detta är Harald Mixs debattartikel. Jag litar aldrig på en riskkapitalist men han ska väl också få säga sitt precis som alla andra i denna tråden.

Han börjar ju med att ljuga:
Med tillgång till fossilfri energi till Europas lägsta priser...
Att han diskonterar att Stegra ska lyckas blir rätt komiskt. De har ingen erfarenhet och det finns ingen som ens prövat att göra stål i storskalig produktion med vätgas. Det senare är ju något som kommit upp för att intressen bakom vätgas lobbat hårt och involverat politiska grupper att ingå i detta. Enda vinnarna på vindkraft är den som bygger vindkraft och enda vinnaren på vätgas kommer att vara bolag som skapar infrastrukturen. När det gäller fossilfritt stål går det att göra på flera andra sätt som faktiskt fungerar och kostar mindre, biokol är ett exempel som tillämpas i Brasilien.

Att han sedan citerar dåren Mario Draghi är signifikativt för charlataner som Mix. Stora drömmar och dramatiska beskrivningar, allt i syfte att fylla på den egna plånboken. Svaret på hans retoriska fråga är givetvis att Sverige är alldeles för litet för att dra loket och ta alla de risker som detta medför.
Citera
2024-10-15, 19:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Mitt inlägg handlande om att Nortvolt Ett också har skulder hos KFM. Så då blev ditt svar logiskt.

Sen vet jag vet inte hur stor del av skulderna till KFM som är Northvolt Etts skulder och hur stor del som är det konkade dotterbolaget skulder.

Men dotterbolaget ska ha skulder på 2-3 miljarder men det är väl bara en mindre del som hamnat hos KFM än.

Northvolt Ett är väl det konkade dotterbolaget?
Citera
2024-10-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ja, jag menar Northvolt AB som driver fabriken i Skellefteå.

Faktum är att den är ett eget AB, Northvolt ett AB.

Se https://www.allabolag.se/organisatio.../2KH29TVI5YCMT
Citera
2024-10-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Northvolt Ett är väl det konkade dotterbolaget?
Nej
Citera
2024-10-15, 19:16
Medlem
Smarree88s avatar
Där fick ni som trodde att Northvolt skulle kånka!
Dom står Stora och Starka! 😁
Citera
2024-10-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han börjar ju med att ljuga:
Med tillgång till fossilfri energi till Europas lägsta priser...
Att han diskonterar att Stegra ska lyckas blir rätt komiskt. De har ingen erfarenhet och det finns ingen som ens prövat att göra stål i storskalig produktion med vätgas. Det senare är ju något som kommit upp för att intressen bakom vätgas lobbat hårt och involverat politiska grupper att ingå i detta. Enda vinnarna på vindkraft är den som bygger vindkraft och enda vinnaren på vätgas kommer att vara bolag som skapar infrastrukturen. När det gäller fossilfritt stål går det att göra på flera andra sätt som faktiskt fungerar och kostar mindre, biokol är ett exempel som tillämpas i Brasilien.

Att han sedan citerar dåren Mario Draghi är signifikativt för charlataner som Mix. Stora drömmar och dramatiska beskrivningar, allt i syfte att fylla på den egna plånboken. Svaret på hans retoriska fråga är givetvis att Sverige är alldeles för litet för att dra loket och ta alla de risker som detta medför.

Tycker ändå att det här är den skönaste formuleringen i Mix debattartikel:

”För att lyckas behöver vi attrahera enorma mängder riskkapital, rekrytera världsledande kompetens och uppmuntra till entreprenörskap och ett balanserat risktagande, skriver Harald Mix.”

Han hävdar alltså att risktagandet i Northvolt är balanserat. LOL på den…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in