Citat:
Vittnena EE/AB, SK/UR, CP/SL och PV/CV gick söderut på Sveavägens västra sida. Hur rörde sig dessa vittnen i förhållande till LOP? Gick alla fyra paren framför LOP längs Adolf Fredriks kyrkogård? Gick något av paren bakom LOP längs kyrkogården? Den frågan är intressant och kan besvaras. PV/CV gick långt bakom LOP längs kyrkogården. Minst ett 50-tal meter. De andra paren gick framför LOP längs kyrkogården. SK/UR och CP/SL hamnade bakom LOP vid korvkiosken. Vid mordplatsen var de ifatt. Eftersom LOP korsade Sveavägen och tittade i Saris skyltfönster i närmare 10 sekunder.
CP/SL måste ha gått framför LOP längs kyrkogården. Eftersom CP/SL passerade LOP vid Bokcirkeln.
Samma fråga gäller ett annat vittne. Hon satt i en bil. Bredvid sin man som körde.
Vagnhäradskvinnan (EAD13783) kan inte ha sett Björkman "15 - 20 meter" från Tunnelgatan. Då hade Vagnhäradsparet tvingats stanna bakom Hans Johanssons taxi vid Tunnelgatan och blivit vittnen till mordet (liksom Johansson). Vagnhäradsparet körde Sveavägen söderut i vänsterfilen (samma fil som Johansson). Paret måste ha passerat Tunnelgatan när det fortfarande var grönt. Innan det blev rött för Johansson och Delsborn.
Hon verkar ha sett Björkman och LOP. Trots avvikelsen från Björkmans klädsel ("uppfälld huva"). Avståndet mellan mannen och paret verkar stämma. Mannen verkar ha haft händerna i fickorna. Både Nicola Fauzzi och Charlotte Liljedahl såg att Björkman hade händerna i fickorna (även om Charlotte såg honom efter skotten).
Vagnhäradskvinnan måste ha sett Björkman och LOP längre norrut (om hon såg Björkman och LOP). Kanske 40 sekunders gångväg norrut.
I närheten av Skandias entré.
En ensam GM kan ha fortsatt på Sveavägens västra sida och korsat gatan vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan.
Om Inge Mårelius och Pia Engström såg fel och walkie-talkie-männen har andra förklaringar.
CP/SL måste ha gått framför LOP längs kyrkogården. Eftersom CP/SL passerade LOP vid Bokcirkeln.
Samma fråga gäller ett annat vittne. Hon satt i en bil. Bredvid sin man som körde.
Vagnhäradskvinnan (EAD13783) kan inte ha sett Björkman "15 - 20 meter" från Tunnelgatan. Då hade Vagnhäradsparet tvingats stanna bakom Hans Johanssons taxi vid Tunnelgatan och blivit vittnen till mordet (liksom Johansson). Vagnhäradsparet körde Sveavägen söderut i vänsterfilen (samma fil som Johansson). Paret måste ha passerat Tunnelgatan när det fortfarande var grönt. Innan det blev rött för Johansson och Delsborn.
Hon verkar ha sett Björkman och LOP. Trots avvikelsen från Björkmans klädsel ("uppfälld huva"). Avståndet mellan mannen och paret verkar stämma. Mannen verkar ha haft händerna i fickorna. Både Nicola Fauzzi och Charlotte Liljedahl såg att Björkman hade händerna i fickorna (även om Charlotte såg honom efter skotten).
Vagnhäradskvinnan måste ha sett Björkman och LOP längre norrut (om hon såg Björkman och LOP). Kanske 40 sekunders gångväg norrut.
I närheten av Skandias entré.
En ensam GM kan ha fortsatt på Sveavägens västra sida och korsat gatan vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan.
Om Inge Mårelius och Pia Engström såg fel och walkie-talkie-männen har andra förklaringar.
Jag vet inte om du avser att rätta min tolkning eller tänker högt. Men vi tycks vara överens i stora drag.
EE/AB och SK/UR passerar LOP vid bokhandeln och går en bra bit framför dem. Båda sällskapen stannar vid korvkiosken; EE/AB talar med varandra och SK/UR med det stökiga sällskapet Dahlén.
Under tiden närmar sig LOP bakifrån, och syskonen Vallin ansluter bakom LOP med ett avstånd på cirka 50 meter.
När LOP kommer fram till korvkiosken har EE/AB lämnat den, och när LOP passerar dröjer det inte många sekunder innan SK/UR ansluter bakom EE/AB. Därefter ansluter syskonen Vallin och till sist PV/CV (via övergångsstället enligt min analys).
Där vår analys skiljer sig är att jag utesluter att gärningsmannen kan ha gått rakt fram och därmed befunnit sig en stund mellan antingen EE/AB och SK/UR eller syskonen Vallin, för att därifrån snedda och möta upp LOP vid Deokimimahörnan.
Dels tror jag inte att det kan ske obemärkt, och dels finns det faktorer på den andra sidan av Sveavägen som enligt mig i princip utesluter det förloppet.
I korthet:
A. Det är osannolikt att gärningsmannen befann sig mellan ovan nämnda sällskap för att bryta sig loss och springa över vägen obemärkt.
B. Lisbeth Palme borde ha sett gärningsmannen om hon passerade på ett avstånd av mindre än två meter; se bild.
C. Mordplatsens geometri och ballistisk data tyder på en mycket krånglig manöver om gärningsmannen stod vid en bit innan eller vid avfasningen. Jag menar att ytan är för liten för att uppnå acceptabla skottvinklar (vilket är ett helt egen ämne)
Bild: Journalisten bakom stolpen befinner sig i den position som Inge M säger sig ha sett gärningsmannen. Den positionen, även om han stod i själva avfasningen, betyder att Lisbeth borde ha sett honom när de passerade.
https://static.bonniernews.se/gcs/bi...020&quality=60