2024-10-20, 12:37
Medlem
Någon som jobbar på bank här? Någon som har koll på det här?

Om man vill låna pengar i en bank, varför har bankerna schabloner på kostnader? Ett barn kan ”kosta” upp mot 8000kr/st i schablonkostnad. Varför tittar dem inte på ens ekonomi och vad som varit historisk?

Om man har flera blancolån och vill låna upp på sitt hus, värdet finns för fastigheten men ekonomin går inte ihop när man bakar ihop alla blancolån och får en lägre månadskostnad, trots att man idag klarar av att betala alla sina lån….
Citera
2024-10-20, 13:02
Medlem
Jag tror att de helt enkelt har tagit beslut om att gå efter fastslagna schablonberäkningar istället för att sitta och göra en massa individuella bedömningar. Bolånehandläggarna tillåts nog inte att bedöma alltför mycket själva. Risken är att det blir många felaktiga bedömningar då. Jag tvivlar på att de som jobbar som bolånehandläggare är de vassaste ekonomerna.
Citera
2024-10-20, 13:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix80

Om man vill låna pengar i en bank, varför har bankerna schabloner på kostnader? Ett barn kan ”kosta” upp mot 8000kr/st i schablonkostnad. Varför tittar dem inte på ens ekonomi och vad som varit historisk?

Att titta på schabloner för kostnader innebär givetvis en stor risk för fel i kalkylen, då "nästan ingen" passar in på budgeten över schabloniserade kostnader. På samma sätt som "nästan ingen" konsument passar in i profilen som köper riksbankens varukorg som grund för att mäta inflationen.