2024-10-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Många rika LOTSAS vara lyckliga för att hålla skenet uppe och för att de inte vill erkänna för sig själva att de spenderat för lite tid * med sina barn då de var små. Istället ger de barnen grejer för en massa pengar för att döva sitt samvete eller tror att det är bra, så det blir skitbratts av sina barn. Som t ex Mette-Marits.

MEN det finns fina undantag.
T ex Percy Barnevik och en annan VD för börsnoterade företag var under mig i en sportklubb De tog sig tid att vara grupptränare för sina barn och deras kompisar...

* Enligt en ganska ny undersökning sa barn att det de ville få helst av sina föräldrar är TID spenderad med dem.
En del rika föräldrar "vaknar till" då de kommer i 50-årsåldern men då har det ofta blivit för sent, barnen ar blivit - missnöjda - tonåringar...
Trodde att fattiga inte har tid med sina barn pga att de måste kämpa med finna pengar till mat och räkningar.
Ser att du inte känner en enda rik eftersom du inbillar dig att de låtsas vara lyckliga.
Citera
2024-10-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Trodde att fattiga inte har tid med sina barn pga att de måste kämpa med finna pengar till mat och räkningar.
Det är väl fortfarande så att FÅ jobbare har extrajobb? medan många rikingar jobbar längre arbetsdagar, och sedan "ska" de lägga tid på sin sociala status med t ex skittråkiga middagar och fester
Citat:
Ser att du inte känner en enda rik eftersom du inbillar dig att de låtsas vara lyckliga.
BS. Nästan hela ena halvan av min släkt är FÖDDA rikingar t ex en i tidigare generation jobbade med dåvarande kungen. Och dessutom har jag jobbat ihop med några brats.
Många rika TROR att pengar ger lycka, sedan vaknar en del av dem upp då det är för sent att reparera relationen med sina tonårs/vuxna barn, vilka en del av blivit bratsskitpersoner...
Senast redigerad av Lunkan531 2024-10-19 kl. 17:44.
Citera
2024-10-20, 14:36
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlen82
Det finns ingen lyxpryl, resa eller glassig sportbil som kan slå känslan av att vara ekonomiskt oberoende. Sann frihet.

Det tycker jag är värt att spara till, om jag så behöver köpa en 3 år begagnad TV och laga min egen mat på vardagarna.
För att bli rik måste man spara.

Eller köpa samma sak lite billigare och sälja dyrt.

Investera istället för att slängs pengarna i svarta hål.

Att spara borde per definition inte påverka levnadsstandarden men en del verkar tro det.
Citera
2024-10-22, 11:18
Medlem
Citat:
Det är väl fortfarande så att FÅ jobbare har extrajobb? medan många rikingar jobbar längre arbetsdagar, och sedan "ska" de lägga tid på sin sociala status med t ex skittråkiga middagar och fester
BS. Nästan hela ena halvan av min släkt är FÖDDA rikingar t ex en i tidigare generation jobbade med dåvarande kungen. Och dessutom har jag jobbat ihop med några brats.
Många rika TROR att pengar ger lycka, sedan vaknar en del av dem upp då det är för sent att reparera relationen med sina tonårs/vuxna barn, vilka en del av blivit bratsskitpersoner...
Rikedom och rik är alltså antal pengar i din värld. Rikedom för en rik är tillgångar, intressen/hobbies, familj, vänner och fritid.
Citera
2024-10-22, 11:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Rikedom och rik är alltså antal pengar i din värld. Rikedom för en rik är tillgångar, intressen/hobbies, familj, vänner och fritid.

Ja det ena är förmögenhet, det andra är rikedom.
Citera
2024-10-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det ena är förmögenhet, det andra är rikedom.
Detta bästa är förstås att både vara förmögen och rik 🙂
Citera
2024-10-22, 11:47
Medlem
Citat:
Detta bästa är förstås att både vara förmögen och rik 🙂
Ja det är rätt najs.
Citera
2024-10-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ja. Jag tänkte på DERAS definition som värderar allt i pengar.

((Själv har jag alltid varit noga med ballans även då jag arbetade som mest. Fastän jag hade 1,5 heltid jobbade jag ändå dessutom gratis halvtid med ungdomar
och umgicks med vänner, sportade mycket själv, laddade upp i natur...))

Det finns mycket mer än 40 timmar på en vecka
Citera
2024-10-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ja. Jag tänkte på DERAS definition som värderar allt i pengar.

((Själv har jag alltid varit noga med ballans även då jag arbetade som mest. Fastän jag hade 1,5 heltid jobbade jag ändå dessutom gratis halvtid med ungdomar
och umgicks med vänner, sportade mycket själv, laddade upp i natur...))

Det finns mycket mer än 40 timmar på en vecka
Känner och umgås med många välbeställda men faktiskt aldrig uppfattat det som att de värderar pengar så väldigt mycket, snarar de som har nån miljon som snålar och suktar efter andras pengar, jobbar övertid och skänker inte en krona till välgörenhet osv… det är i alla fall min erfarenhet
Citera
2024-10-22, 15:09
Medlem
Citat:
Känner och umgås med många välbeställda men faktiskt aldrig uppfattat det som att de värderar pengar så väldigt mycket, snarar de som har nån miljon som snålar och suktar efter andras pengar, jobbar övertid och skänker inte en krona till välgörenhet osv… det är i alla fall min erfarenhet
Så du känner inga rikingar med skitbrattungar?

Det gör jag, även släktingar.
Citera
2024-10-22, 15:12
Medlem
Citat:
Så du känner inga rikingar med skitbrattungar?

Det gör jag, även släktingar.
Nej faktiskt inte, väluppfostrade och artiga men iofs umgås jag endast med ”bra” personer så just dessa barn kanske brås på sina föräldrar
Citera
2024-10-22, 15:18
Medlem
Citat:
Nej faktiskt inte, väluppfostrade och artiga men iofs umgås jag endast med ”bra” personer så just dessa barn kanske brås på sina föräldrar

Om du vill se exempel på sådana skitpersoner kan du t ex gå till Stureplan i Stockholm eller var brattsen håller till nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in