Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 14:24
  #253
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Ja, det som är intressant i sammanhanget är att alla verkar stå på arbetsgivarens sida och anser att de inte har något ansvar att se till att arbetstagaren har det de behöver att utföra sitt jobb, är chockad att människor tolererar sådant på jobbet. Här i tråden verkar folk se det som arbetsvägran om man yttrar sin åsikt och inte sväljer allt som presenteras med hull och hår , även om det är oproffsigt och även osäkert.
Du fick gott om förslag på hur du kunde hantera situationen med din arbetsgivare. Du gjorde på ditt eget sätt och det slutade som det gjorde. Se det som en lärdom eller fortsätt vara bitter, vilket som går bra för mig.
Citera
Igår, 14:32
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Hej!

Börja nytt jobb förra veckan ..sjuk dag två kraftig förkylning är fortsatt sjuk idag...varit borta 3 dagar, under dessa tre dagar har arbetsgivaren mailat och sagt det här var ingen bra start på tjänsten, vi undrar om denna tjänst är rätt för, när kommer du tillbaka..jag kan inte rå för att jag blev sjuk känner att de indirekt hotar med att avsluta min anställning för att jag blev förkyld..

Får man göra så här?Har just börjat jobba känns väldigt underligt...vad har man för rättigheter här egentligen...

Det där är ju svenskar i ett nötskal. Alla ska hela tiden ha reda på sina rättigheter som om man bara har rättigheter gentemot arbetsgivare. Börja med att ta reda på dina skyldigheter.
Därefter kan du fortsätta med att lära dig skriva. Du skriver ju sämre än ungdomarna som sysslar med alla förkortningar i textmeddelande på telefonen. Hade du sökt en tjänt på mitt företag hade din ansökan hamnat i sopkorgen om den var skriven så där.

Till att fortsätta med, och som några redan varit inne på, varför ringde du inte till din arbetsgivare och förklarade hur det låg till? Du hade då på ett snyggt sätt bollat över ansvaret på den och företaget hade då fått ta ställning till om du skulle komma in eller inte. Att bara sjukanmäla sig är en feg utväg och luktar som att du vill ha ett jobb för att kunna casha sjukpenning och pilla navelludd.
Citera
Igår, 14:32
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Febertermometer är självklart verktyg, särskilt när människor inte har koll på när man egentligen är tillräckligt sjuk för att stanna hemma. Du är förkyld, hade du haft +38 grader hade det varit rimligt att vara hemma, annars inte.

Att sjukanmäla sig det första man gör, när upplärning är inplanerad och det inte finns etablerad kännedom och tillit signalerar tveksam arbetsmoral.

Det en anställd med hög arbetsmoral gör är följande:
Om den anställde inte är helt död och tar sig upp ur sängen utan hjälp, så informeras arbetsgivaren om att den anställde inte är helt kry. Den anställde frågar om det är ok att komma in och arbeta ändå eftersom den anställde inte vill missa arbetet. Det är då upp till chefen att utifrån arbetsplatsens policy avgöra om en anställd är välkommen med den risk som finns att vara smittsam. Det som därefter brukar hända är att den anställde antingen får arbeta sig igenom dagen eller blir hemskickad om övriga anser att den anställde uppenbart är sjuk.

På detta sätt skickar man rätt tillitsskapande signaler och får rimlig lägstanivå av arbetsmoral bekräftad.

Ibland önskar jag att det fanns en gillaknapp på det här forumet för det där är banne mig det bästa jag läst i hela tråden.
Citera
Igår, 14:34
  #256
Medlem
Vem har sagt att jag är bitter skrev att jag är förvånad.. chockad..över att det är så här men som du säger är en lärdom även det.
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Du fick gott om förslag på hur du kunde hantera situationen med din arbetsgivare. Du gjorde på ditt eget sätt och det slutade som det gjorde. Se det som en lärdom eller fortsätt vara bitter, vilket som går bra för mig.
Citera
Igår, 14:39
  #257
Medlem
Du har inte läst tråden ordentligt står tydligt jag både ringt och mailat.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Det där är ju svenskar i ett nötskal. Alla ska hela tiden ha reda på sina rättigheter som om man bara har rättigheter gentemot arbetsgivare. Börja med att ta reda på dina skyldigheter.
Därefter kan du fortsätta med att lära dig skriva. Du skriver ju sämre än ungdomarna som sysslar med alla förkortningar i textmeddelande på telefonen. Hade du sökt en tjänt på mitt företag hade din ansökan hamnat i sopkorgen om den var skriven så där.

Till att fortsätta med, och som några redan varit inne på, varför ringde du inte till din arbetsgivare och förklarade hur det låg till? Du hade då på ett snyggt sätt bollat över ansvaret på den och företaget hade då fått ta ställning till om du skulle komma in eller inte. Att bara sjukanmäla sig är en feg utväg och luktar som att du vill ha ett jobb för att kunna casha sjukpenning och pilla navelludd.
Citera
Igår, 14:45
  #258
Medlem
BekraftadNegers avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för dig TS? Bara söka nytt?

Nästa gång komma ihåg att är man krasslig går man till jobbet, berättar att man är svinförkyld och går du hem när du blir uppmanad av chefen som inser att hela företaget kommer smittas och ligga hemma.
Citera
Igår, 14:48
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Men om man kan bevisa att det är pga sjukdom som är giltigt..dra in facket I så fall..sen har man väl en månads uppsägningstid..

Onödigt att dra in facket då AG har rätt att avbryta en provanställning utan orsak, dock senast 14 dagar innan den skall övergå tills tillsvidareanställning.


Och till TS, ja det är helt klart "röd flagg" om man blir sjuk dag 2 på nya jobbet. Men har du tur får du en chans till, och då gäller det att visa framfötterna
Citera
Igår, 15:00
  #260
Medlem
Ja lärt mig det att man åker in och smittar alla på plats för att rädda sig eget skinn verkar det som.


Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Hur ser arbetsmarknaden ut för dig TS? Bara söka nytt?

Nästa gång komma ihåg att är man krasslig går man till jobbet, berättar att man är svinförkyld och går du hem när du blir uppmanad av chefen som inser att hela företaget kommer smittas och ligga hemma.
Citera
Igår, 15:50
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
Vem har sagt att jag är bitter skrev att jag är förvånad.. chockad..över att det är så här men som du säger är en lärdom även det.

Tycker själv du gjorde rätt! Verkar vara ett riktigt dåligt företag med dålig chef och rädda kollegor. Är man sjuk så stannar man hemma. Så förbannat störigt när sjuka folk kommer till jobbet och smittar andra. Idioter
Citera
Igår, 16:14
  #262
Medlem
Verkar som vi är en minoritet som tycker så men skönt att man inte är ensam om att tycka så.

Citat:
Ursprungligen postat av StrongLemonade
Tycker själv du gjorde rätt! Verkar vara ett riktigt dåligt företag med dålig chef och rädda kollegor. Är man sjuk så stannar man hemma. Så förbannat störigt när sjuka folk kommer till jobbet och smittar andra. Idioter
Citera
Igår, 16:46
  #263
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemon-tree
UPPDATERING.

Så jag gick in igår till jobbet .konstig stämning.. chefen fråga om jag mådde bättre jag sa ja men fortsatt låg men ska prova jobba under dagen så gott jag kan. De har inte ordnat med några saker sen förra veckan som inloggning kort trots att jag jobbade en dag förra veckan, jag har inte tillgång till system, men ändå har de bokat en klient på eftermiddagen och fullbokad för morgondagen.Jag sa att jag jag gärna avvaktar med klienter tills jag kommer in i system så jag kan läsa på och vara förberedd inför möten och frågar om det är möjligt att boka om dessa till senare i veckan då det inte känns professionellt.Så kan jag ordna med inloggning under dagen. Varpå han svara om du inte tar de imorgon så klassas det som arbetsvägran, så då kan du gå om det inte passar.Jag sa jag arbetsvägrar inte jag försöker hitta en lösning och kompromiss som funkar för alla,, jobbar mina andra dag, har inte ens ett aktivt mailkonto Jag har inte hunnit ordna schema vi skulle se över systemet under dagen,så jag föreslår att jag kan boka bil till fredagar om det passar kollegor, Nej det kan jag inte garantera, du kan låna min privata, och jag sa jag känner mig tryggare med jobbilen pga försäkring och så.Nej det spelar ingen roll.Sen säger han så här funkar det här och denna tjänst kanske inte passar dig.Jag förstår ingenting, .Jag är allmänt förvirrad, men står på mig och säger om vi inte kan flytta klienter till onsdag eller torsdag, Nej, så jag säger att jag inte kan jobba i en miljö där man inte lyssna på varandra, är lunch så andra kollegor sitter där ingen säger någonting, knäpp tyst..Om du inte tar klienter imorgon så kan du gå... Är fortsatt chockad..sen gick jag.

Det finns en rimlighet i ditt angreppsätt kan jag tycka. Jag tror att många gjort något liknande och haft liknande förväntningar imon offentlig sektor.
Nu vet jag inte vilken verksamhet du arbetar inom, men i privat sektor kan arbetsgivare ha betydligt hårdare krav på produktion. Jag tycker också att det låter orimligt att du ska ta klienter direkt utan atr ha tillgång till systemet. Åter igen. Här beror väl på vad klient innebär i din verksamhet. Är klient en ny "kund" där det saknas info så är väl förutsättningarna drägliga för att du träffar klienten och anteckningar på papper för att efterregistrera när du väl får tillgång till systemet. Är klient däremot någon du tar över från tidigare kollega skulle jag säga att din inställning är helt rätt om det inte finns någon som kan ge en muntlig rapport om läget.

Dags att söka nytt jobb då?
Citera
Igår, 17:18
  #264
Medlem
Finns inget annat sätt att få information förutom genom system, varför jag egentligen inte hade annat val i sammanhanget.
Tjänsten var vakant 3 månader så ingen överrapportering möjlig.Mycket handlar även om bemötande när något inte funkar, att ställa ultimatum och hota med uppsägning är inte ok för mig eftersom det i framtiden kan uppstå andra saker och jag vill inte mötas av motstånd utan ett bollplank.

[,QUOTE=Pippipipparpippin|89880285]Det finns en rimlighet i ditt angreppsätt kan jag tycka. Jag tror att många gjort något liknande och haft liknande förväntningar imon offentlig sektor.
Nu vet jag inte vilken verksamhet du arbetar inom, men i privat sektor kan arbetsgivare ha betydligt hårdare krav på produktion. Jag tycker också att det låter orimligt att du ska ta klienter direkt utan atr ha tillgång till systemet. Åter igen. Här beror väl på vad klient innebär i din verksamhet. Är klient en ny "kund" där det saknas info så är väl förutsättningarna drägliga för att du träffar klienten och anteckningar på papper för att efterregistrera när du väl får tillgång till systemet. Är klient däremot någon du tar över från tidigare kollega skulle jag säga att din inställning är helt rätt om det inte finns någon som kan ge en muntlig rapport om läget.

Dags att söka nytt jobb då?[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in