Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Man har själv bevisbördan under 5 år efter man har flyttat från Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...v-femarsregeln

Yes, och den enkla bevisbördan tog jag i mitt andra stycke.

Du får en Fråga om bosättning från SKV och så länge:

1. Du saknar fru och minderåriga barn i Sverige
2. Du har sålt/sagt upp permanentbostaden
3. Du inte har väsentligt inflytande i NRV i Sverige
4. Du bor på en utländsk ort

har du uppfyllt den bevisbördan och SKV behöver motbevisa. Alla andra omständigheter klarar sig inte utan någon av de 4 ovan.
Citera
2024-10-24, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Bevisbördan enligt femårsregeln:

https://www4.skatteverket.se/rattsli...24.5/2638.html

Jag vet, det kan vara svårt att ta in hur jävliga dom är.

Och förutom de felaktigheter du kom med, hoppas jag att du kan ta in att man inte heller har någon rättasäkerhet: om skatteverket upptaxerar på felaktiga grunder, lönar det sig ofta inte att överklaga ens om man får rätt, eftersom man inte får full ersättning för direkta kostnader och inte har rätt till skadestånd.

Handläggaren i mitt fall hävdade,på fullt allvar,att jag minsann kunde bo i Sverige trots avsaknad av både arbete&bostad .

Jag kunde jobba svart mot kontantbetalning,och för 20+ år sedan så kunde man väl teoretiskt leva halvnormalt med enbart kontanter och i stort sett aldrig använda svenskt personkonto.
Bo inneboende,eller tom vara bostadslös. Det hindrade inte mitt svartarbete,samt vid ev sjukdom inte besöka allmänvård.

Så det blev bakläxa trots lagfart på nyköpt villa i mitt nya hemland och även inlämnad inlomstdeklaration där.
Citera
2024-10-24, 05:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Jag frågade dig vilken bevisbörda.

Femårspresumtionen du hänvisar till handlar inte om hur du bor eller vistas i Sverige utan enbart om väsentlig anknytning. Återigen, det enda du behöver göra är att söka om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta och ange att:
- du inte har fru eller minderåriga barn bosatt i Sverige
- du inte har din tidigare bostad kvar i Sverige
- du inte har någon näringsverksamhet i Sverige
Allt ovan kan SKV redan kontrollera och vips så har du fixat din bevisbörda och den faller över på SKV.

De ger dig SINK-beslutet och sedan är det bara att sälja krypton. Sedan får du ju inte ha något av ovan i Sverige "i smyg" heller.

Och sedan får du ju vara lite smart så du bygger hinder för SKV:s upptaxering. Ge all info ovan och skaffa ett SINK-beslut. Då har de gjort bedömningen till din favör och får jäkligt svårt att ändra det. Alternativt skaffa dig ett förhandsbesked från Skatterättsnämnden - det kan de inte trumfa.

Att bara skicka in deklis och hoppas på det bästa kan ge dig pissresultatet att du får ett skitbeslut, ja. Och processa i flera år vill ingen, nej.

Men i realiteten är det overkill - saknar du ovan 3 och kan visa att du bor på en ort i världen så kommer Skatteverket godta begränsat skattskyldighet.
Först det fetade ovan, här har du ett exempel där förhandsbesked från skatterättsnämnden som i efterhand trumfats av skatteverket genom högsta förvaltningsdomstolen:
https://www.domstol.se/globalassets/...-nr-227-16.pdf

Du har en poäng i att man kan vara proaktiv, spendera en hel del tid, arbete och pengar (förhandsbesked kostar) och minska riskerna, även om just det agerandet placerar dig som en klart lysande stjärna på skatteverkets radar.

Du behöver läsa på vad omvänd bevisbörda faktiskt innebär.

Exempelvis kan man tro att när skatteverket hävdar "Skatteverket måste bevisa att det har lämnats en oriktig uppgift" så innebär det att det är sp det fungerar. Tyvärr skiter handläggare ibland i det där och kommer ofta undan med det på grund av vad jag nämnt i tidigare inlägg. (läs gärna igen).

Då blir det den skattskyldige som först tvingas betala, och måste sedan driva en mångårig process mot skatteverket som kanske inte lönar sig även om man får helt rätt.

Visst har man en fördel med förhandsbesked, men det är sällan så det fungerar och jag är tveksam till att TS har det. Att kontakta skatteverket angående 10M i obeskattade bitcoin kan väcka deras intresse ganska ordentligt om det är inom femårsregeln.
Citera
2024-10-24, 05:17
Avstängd
Citat:
Mmmm, var lite förhastad där. Ärver du en näringsfastighet innan utflytt som ger stor avkastning eller har ett stort latent värde så kan det vara lite kärvt även om verksamheten bedrivs passivt. Då skulle jag faktiskt rekommendera ett förhandsbesked från Skatterättsnämnden.

Men ärver du den efter utflytt så har det aldrig räckt för så kallade "återanknytning".

Men visst har SKV ofta fel. De ska ju vara en opartisk myndighet men klär sig ofta i rollen som motpart tyvärr.
Till och med förvaltningsrätten ska vara opartisk men klär sig ofta också i rollen som motpart, vilket de i praktiken faktiskt är då de är en myndighet finansierad av de skatter som de avgör om de ska drivas in eller inte.

Inte bara direkt arv ger den status du tar upp, även förskott på arv, så länge man har ett gåvobrev som är korrekt formulerat.

Plus att det går att äga bolag i Sverige efter utflyttning, förutsatt att det är helt vilande med noll intäkter. Så att ärva ett vilande bolag borde vara dubbelt säkert. Att ärva ett aktivt bolag före flytten som fortsätter vara aktivt efter flytt, där är jag mer tveksam eftersom "inflytande över näringsverksamhet" är skatteverkets favoritkäpphäst.

Kanske inte direkt kopplat till bitcoinvinster vid utflyttning, men bra att veta hur skatteverket tänker och hur de agerar i praktiken. Den som är teoretiker och "gör allt rätt" får ofta problem med skatteverket, tyvärr.
Citera
2024-10-24, 06:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Handläggaren i mitt fall hävdade,på fullt allvar,att jag minsann kunde bo i Sverige trots avsaknad av både arbete&bostad .

Jag kunde jobba svart mot kontantbetalning,och för 20+ år sedan så kunde man väl teoretiskt leva halvnormalt med enbart kontanter och i stort sett aldrig använda svenskt personkonto.
Bo inneboende,eller tom vara bostadslös. Det hindrade inte mitt svartarbete,samt vid ev sjukdom inte besöka allmänvård.

Så det blev bakläxa trots lagfart på nyköpt villa i mitt nya hemland och även inlämnad inlomstdeklaration där.
Tack för ditt exempel.

Vissa i tråden tycks leva i en teoretisk låtsasvärld där skatteverket är en god myndighet som alltid agerar juridiskt korrekt och logiskt som förväntat och som inte gör några fel.

Dessa individer råder jag att ta reda på varför förvaltningsdomstolar existerar.

Och vad omvänd bevisbörda innebär.

Och vad bristande rättssäkerhet innebär, och vad kombinationen av allt detta innebär.
Citera
2024-10-24, 08:15
Medlem
Citat:
Först det fetade ovan, här har du ett exempel där förhandsbesked från skatterättsnämnden som i efterhand trumfats av skatteverket genom högsta förvaltningsdomstolen:
https://www.domstol.se/globalassets/...-nr-227-16.pdf

Du har en poäng i att man kan vara proaktiv, spendera en hel del tid, arbete och pengar (förhandsbesked kostar) och minska riskerna, även om just det agerandet placerar dig som en klart lysande stjärna på skatteverkets radar.

Du behöver läsa på vad omvänd bevisbörda faktiskt innebär.

Exempelvis kan man tro att när skatteverket hävdar "Skatteverket måste bevisa att det har lämnats en oriktig uppgift" så innebär det att det är sp det fungerar. Tyvärr skiter handläggare ibland i det där och kommer ofta undan med det på grund av vad jag nämnt i tidigare inlägg. (läs gärna igen).

Då blir det den skattskyldige som först tvingas betala, och måste sedan driva en mångårig process mot skatteverket som kanske inte lönar sig även om man får helt rätt.

Visst har man en fördel med förhandsbesked, men det är sällan så det fungerar och jag är tveksam till att TS har det. Att kontakta skatteverket angående 10M i obeskattade bitcoin kan väcka deras intresse ganska ordentligt om det är inom femårsregeln.

Förhandsbeskedet måste ju såklart vunnit laga kraft för att det inte ska trumfas. I ditt fall har SKV överklagat förhandsbeskedet inom 3 veckors fristen och den går då direkt till HFD med prioriterad handläggning.

Jag vet mycket väl vad omvänd bevisbörda är. 5 årsregeln har en omvänd bevisbörda men jag har redan förklarat två ggr nu hur lätt den hanteras. Att det är omvänd bevisbörda förändrar inget där.

Nej, skattetillägg har verkligen inte en omvänd bevisbörda.

Jag vet hur det fungerar på riktigt. Du verkar veta hur det fungerar när man ska dölja allt, flyga under radarn och skattefuska. Sånt håller jag inte på med då det leder till upptaxeringar och sömnlösa nätter för folk.
Citera
2024-10-24, 08:24
Medlem
Citat:
Till och med förvaltningsrätten ska vara opartisk men klär sig ofta också i rollen som motpart, vilket de i praktiken faktiskt är då de är en myndighet finansierad av de skatter som de avgör om de ska drivas in eller inte.

Inte bara direkt arv ger den status du tar upp, även förskott på arv, så länge man har ett gåvobrev som är korrekt formulerat.

Plus att det går att äga bolag i Sverige efter utflyttning, förutsatt att det är helt vilande med noll intäkter. Så att ärva ett vilande bolag borde vara dubbelt säkert. Att ärva ett aktivt bolag före flytten som fortsätter vara aktivt efter flytt, där är jag mer tveksam eftersom "inflytande över näringsverksamhet" är skatteverkets favoritkäpphäst.

Kanske inte direkt kopplat till bitcoinvinster vid utflyttning, men bra att veta hur skatteverket tänker och hur de agerar i praktiken. Den som är teoretiker och "gör allt rätt" får ofta problem med skatteverket, tyvärr.

Egentligen inget fel i det du säger men dina kommentarer är alltid dränkta av förakt mot rättsväsendet och myndigheterna. Du behöver bara ha en lätt slöja.

"Teoretikern" får ofta problem då de saknar praktisk, empirisk kunskap. Men om man som du har en sådan stark misstro att man hellre säger för lite än vad som behövs för att skapa säkerhet får man också problem.

Detta är rätt enkelt. Det flyttar ut flera hundra personer per år pga skatteskäl där de yrkar begränsad skattskyldighet. Om SKV var så rättsosäkra att de godtyckligt säger att de inte visat att presumtionen är bruten skulle vi ha väldigt många case i förvaltningsdomstolarna. Det har vi inte. Varför? För 99% går igenom.
Citera
2024-10-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Finns ju nötter på SKV och jag har sett sådant med. Men i ditt case låter det inte som du var utskriven från folkbokföringen. Det är ett misstag som ibland går att att reparera, ibland inte.

Var du utskriven så måste handläggaren ge dig grund för VA. Gör han inte det är det bara att ompröva/överklaga så får en lite mer erfaren person på SKV göra en korrekt bedömning åt dig. Hänt ett par ggr men det löser sig kvickt på någon månad.
Citera
2024-10-24, 08:36
Medlem
Citat:
Tack för ditt exempel.

Vissa i tråden tycks leva i en teoretisk låtsasvärld där skatteverket är en god myndighet som alltid agerar juridiskt korrekt och logiskt som förväntat och som inte gör några fel.

Dessa individer råder jag att ta reda på varför förvaltningsdomstolar existerar.

Och vad omvänd bevisbörda innebär.

Och vad bristande rättssäkerhet innebär, och vad kombinationen av allt detta innebär.

Trött på dig, uppenbart är att du en foliehatt utan kunskap om faktisk skatterätt och insyn i hur rättsprocessen fungerar. Dina skräckexempel där Skatteverket och Förvaltningsdomstolarna inte förhåller sig till gällande rätt utan bara är en motpart och "tycker" saker utan grund är verklighetsfrånvänd. Det kan uppfattas så för vissa men då har de bara inte förstått hur man hanterar risker och argumenterar korrekt.

Sluta ge råd om sådant du inte vet något om.
Citera
2024-10-24, 08:37
Medlem
Citat:
Behöver inte argumentera för det - Skatteverket är väl medvetna om det. Krypto är INTE en delägarrätt eller andel i bolag.

Inkomstskattelagen 3 kap

19 § Den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinst på sådana tillgångar och förpliktelser som avses i andra stycket, om han vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen sker eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. Skattskyldigheten gäller oavsett i vilket inkomstslag kapitalvinsten ska tas upp. Skattskyldigheten gäller också belopp som motsvarar en kapitalvinst och som enligt 51 kap. 3 och 4 §§ ska tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet.

Skattskyldigheten enligt första stycket omfattar delägarrätter enligt 48 kap. 2 §, andelar i svenska handelsbolag och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer.
Ordet kryptovaluta förekommer överhuvudtaget inte i inkomstskattelagen, jag önskar dig återigen lycka till med att argumentera det, går kanske bra, eller inte.
Citera
2024-10-24, 08:55
Medlem
Citat:
Behöver inte argumentera för det - Skatteverket är väl medvetna om det. Krypto är INTE en delägarrätt eller andel i bolag.

Inkomstskattelagen 3 kap

19 § Den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinst på sådana tillgångar och förpliktelser som avses i andra stycket, om han vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen sker eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. Skattskyldigheten gäller oavsett i vilket inkomstslag kapitalvinsten ska tas upp. Skattskyldigheten gäller också belopp som motsvarar en kapitalvinst och som enligt 51 kap. 3 och 4 §§ ska tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet.

Skattskyldigheten enligt första stycket omfattar delägarrätter enligt 48 kap. 2 §, andelar i svenska handelsbolag och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer.
Ja, det stämmer. Krypto tillhör kategorin ”andra tillgångar” som inte nämns i 3 kap. 19§.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html
Citera
2024-10-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Ordet kryptovaluta förekommer överhuvudtaget inte i inkomstskattelagen, jag önskar dig återigen lycka till med att argumentera det, går kanske bra, eller inte.

Bara för att ett ord inte är med i lagen kan det inte bli en "delägarrätt" om det inte inte är en "delägarrätt" enligt definitionen av "delägarrätt".

Behöver inget lycka till - har hjälp många flytta med krypto utan några som helst problem med 10-årsregeln. Har inte ens tagits upp av Skatteverket eller av mig då vi båda vet att den inte täcker krypto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in