Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-25, 06:39
Medlem
De som lser Samnytt och ser Kent Ekeroths inlgg lr ha mrkt att han ofta kritiserar svensk "arkitektur" och de stl- och betongbyggen som ofta byggs, bde kontors-, handels- och bostadsomrden som blir extremt fula.

Sedan nr man lser vem som har designat omrdet/byggnaden s visar det sig inte sllan att arkitekten i frga sjlv bor i en sekelskiftesvilla i tr eller t.o.m. har byggt nytt men i formen av ett torp a la 1700-talet med grstak, d.v.s. man bor sjlv vldigt vackert, ursvenskt och grna "traditionellt".

Exemplet i SVT i morse (25/20-24) med Gert Wingrdh visade tydligt att hans egna boende skiljer sig rejlt frn de byggnader i nstan sovjetisk brutalism han sjlv ritar. Han frfular miljn medvetet, fr t.o.m. priser fr det, men nr det gller hans egna boende.....

https://www.byggahus.se/gert-och-kar...and-i-bohuslan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katego..._Wing%C3%A5rdh

Varfr har det blivit s att stder har blivit extremt fula under sent 60-tal, 70-tal och fram till idag med extremt fokus p stl och betong om och om igen i den offentliga miljn, r det ett medvetet drag i socialpsykologisk terror eller r det en kostnadsfrga?

Bidra grna med andra arkitekter som gr emot eller med mitt diskussionsmne!
Senast redigerad av Abetterworld 2024-10-25 kl. 07:22.
Citera
2024-10-25, 06:56
Medlem
StudiumValors avatar
Kan ju vara att det r snyggt med modern arkitektur och glas, betong, marmor, rostfritt stl.
Aula Medica Auditorium t ex i Karolinska Institutetets omrde r ju fantastiskt.
S kan man vl inte bo hemma kanske.
Men sen r vl en arkitekt nn sorts matematiker med konstnrsambitioner som vill skapa skapa ngot nytt - inte kopiera gamla byggnader p Blasieholmen.
Citera
2024-10-25, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kan ju vara att det r snyggt med modern arkitektur och glas, betong, marmor, rostfritt stl.
Aula Medica Auditorium t ex i Karolinska Institutetets omrde r ju fantastiskt.
S kan man vl inte bo hemma kanske.
Men sen r vl en arkitekt nn sorts matematiker med konstnrsambitioner som vill skapa skapa ngot nytt - inte kopiera gamla byggnader p Blasieholmen.
Ja, men problemet r ju att byggnader i sig r ju inte "saker" utan stllen folk verkar och bor i. Arkitekterna r ju drmed inte s dumma att de bygger fult t sig sjlva, men dremot frfular de ju medvetet miljn som ANDRA ska leva och verka i vilket fr konsekvenser.

Vi vet ju redan konsekvenserna av de stora lgenhetskomplexen i frorterna dr boende, ekonomi och kultur sammantaget skapar sociala problem.
Citera
2024-10-25, 08:42
Medlem
sommarlovs avatar
Nu har Gert Wingrdh vldtagit sitt hus ocks, ingen som vet lite om byggnadsvrd skulle gra s dr!
Jag krks mer hur han blandar stilar n hur han designat hus frn grunden.
Citera
2024-10-25, 08:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det strsta problemet r storhetsvansinnet bland arkitekter. De har ingen nskan om att byggnader skall smlta in i omgivningen, att de som arkitekter skall tex tjna de som skall bo i husen eller uppdragsgivaren.

Istllet skall de bygga solitrer som str ut och sprider glans ver dem sjlva. De ser sig sjlva som skulptrer.

Nationalekonomer och fysiker har i princip alltid autism. Det r en frutsttning fr att en mnniska skall frdjupa sig i dessa mnen. Vi behver allts felkonstruerade fyrkantiga mnniskor fr vissa uppgifter. Se p utvecklingen av datorer tex.
Men det sista vi skall gra r att lta dom ha inflytande ver strre frgor. Frgor dr tex flera intressen mste vgas mot varandra. Det r helt enkelt ngot de inte kan. Se p Tegnell och covid tex.

Jag undrar hur stor andel av arkitekter som har autism. Jag vet inte. Jag har bara trffat tv arkitektstuderande och Gert. Fr i rlighetens namn bodde han i Gteborgs fulaste hus ett tag (och lever faktiskt som han lr).
Han bodde i de gra "kommandobryggorna" (folkmun) i plt p dragspelsgatan i frlunda. 26 sdra om jag minns rtt.
Citera
2024-10-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nu har Gert Wingrdh vldtagit sitt hus ocks, ingen som vet lite om byggnadsvrd skulle gra s dr!
Jag krks mer hur han blandar stilar n hur han designat hus frn grunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det strsta problemet r storhetsvansinnet bland arkitekter. De har ingen nskan om att byggnader skall smlta in i omgivningen, att de som arkitekter skall tex tjna de som skall bo i husen eller uppdragsgivaren.

Istllet skall de bygga solitrer som str ut och sprider glans ver dem sjlva. De ser sig sjlva som skulptrer.

Nationalekonomer och fysiker har i princip alltid autism. Det r en frutsttning fr att en mnniska skall frdjupa sig i dessa mnen. Vi behver allts felkonstruerade fyrkantiga mnniskor fr vissa uppgifter. Se p utvecklingen av datorer tex.
Men det sista vi skall gra r att lta dom ha inflytande ver strre frgor. Frgor dr tex flera intressen mste vgas mot varandra. Det r helt enkelt ngot de inte kan. Se p Tegnell och covid tex.

Jag undrar hur stor andel av arkitekter som har autism. Jag vet inte. Jag har bara trffat tv arkitektstuderande och Gert. Fr i rlighetens namn bodde han i Gteborgs fulaste hus ett tag (och lever faktiskt som han lr).
Han bodde i de gra "kommandobryggorna" (folkmun) i plt p dragspelsgatan i frlunda. 26 sdra om jag minns rtt.
Nu bor han utanfr Marstrand och huset om jag sjlv fr tycka till r betydligt "trevligare" (min subjektiva bedmning) jmfrt med de stl och betong vrak han sjlv ritar fr allmnheten. Nr det kommer till kritan r de egna boendena alltid "trevligare" och mer personliga/humana n de offentliga boenden de ritar p uppdrag. Jag skulle inte kalla det att leva som man lr ven om en av er ppekar att han HAR gjort det.
Citera
2024-10-25, 10:06
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ja, men problemet r ju att byggnader i sig r ju inte "saker" utan stllen folk verkar och bor i. Arkitekterna r ju drmed inte s dumma att de bygger fult t sig sjlva, men dremot frfular de ju medvetet miljn som ANDRA ska leva och verka i vilket fr konsekvenser.

Vi vet ju redan konsekvenserna av de stora lgenhetskomplexen i frorterna dr boende, ekonomi och kultur sammantaget skapar sociala problem.

Frgan r ju om arkitekterna medvetet ritar fula byggnader och miljer eller om det r frga om skillnader i tycke och smak?

I de socialt utmanade omrdena r det inte ndvndigtvis byggnadernas estetik som r problemet. Snarare handlar det om miljn, byggnadernas placeringar och det dr emellan, samt om byggnadernas och omrdets innehll. Antagligen ven en del om alldeles fr dlig variation av uppltelseformer.

Sedan ska man ju inte underskatta det estetiska i utsatta omrden heller. I en brasiliansk favela provade man att mla om allt i glada frger, det fick brottsligheten och skadegrelsen att minska drastiskt. Man drar sig fr att frstra ngot fint.
Citera
2024-10-25, 10:15
Medlem
Upplyftens avatar
Det finns ingen arkitekturskola idag som lr ut ngot annat n modernism (Fula kantiga ldor i glas och stl)

Men jag hller med, kontrasten mellan alla modernistiska uppkastningar de ritar fr allmnheten r slende. Byggherrarna (de som till slut ska ta stllning till arkitektbyrers olika frslag) har ven dom ett stort ansvar.

I Gteborg hnder det saker . Det finns en medvetenhet i stadens styrelse att vilja bygga mer t det klassiska hllet. Redan nu har div. frslag av nya modernistiska ldor i centrum frkastats, och istllet skickat anbud till de f arkitekter som fortfarande behrskar det klassiska formsprket.
Frfulningen mste upphra.
Citera
2024-10-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Frgan r ju om arkitekterna medvetet ritar fula byggnader och miljer eller om det r frga om skillnader i tycke och smak?

I de socialt utmanade omrdena r det inte ndvndigtvis byggnadernas estetik som r problemet. Snarare handlar det om miljn, byggnadernas placeringar och det dr emellan, samt om byggnadernas och omrdets innehll. Antagligen ven en del om alldeles fr dlig variation av uppltelseformer.

Sedan ska man ju inte underskatta det estetiska i utsatta omrden heller. I en brasiliansk favela provade man att mla om allt i glada frger, det fick brottsligheten och skadegrelsen att minska drastiskt. Man drar sig fr att frstra ngot fint.
Just drfr menar jag att den offentliga byggnadsmiljn och hur det ser ut reflekterar lite hur man r och kanske ur S och V:s syn hur man blir. Ironiskt nog r de gamla sovjetiska tunnelbanestationerna EXTREMT fina och inte vandaliserade, medan de flesta moderna vsterlndska diton ofta lider av vandalism.

I min mening ger betong och stlkonstruktionerna upphov till en slags rtta-i-buren-mentalitet som vrst yttrar sig i frortsmiljerna. Tyvrr har dessa byggnader flyttat ven till innerstderna dr de inte sllan har blivit affrer, museer och kontorskomplex.
Citera
2024-10-25, 11:21
Moderator
pudelluss avatar
Det r ofta staten, regioner, kommuner, Riksbyggen, HSB och andra strre organisationer som banar vg fr skrpet i egenskap av byggherrar.

Det kan handla om pengar (eller uppfattas handla om pengar), men om t.ex. regionerna var mer medvetna om att inhuman arkitektur banar vg fr ohlsa, d hade de sannolikt haft mer utarbetade metoder fr att stoppa den ohlsosamma arkitekturen redan p planeringsstadiet.

Tyvrr finns det ibland rent ideologiska hinder. Man tror att frtryckande arkitektur har ngot inneboende socialt eller gemensamhetsskapande ver sig. Det r samma ider som gr ut p att ett samhlle r bra bara fr att alla har det lika dligt.

Fljaktligen r det frsts hyckleri nr dessa arkitekter och deras bestllande politiker sjlva bor i srgrdsidyller, samtidigt som de tycker att allmnheten ska nja sig med motsatsen.
Senast redigerad av pudellus 2024-10-25 kl. 11:55.
Citera
2024-10-25, 11:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det finns ingen arkitekturskola idag som lr ut ngot annat n modernism (Fula kantiga ldor i glas och stl)

Men jag hller med, kontrasten mellan alla modernistiska uppkastningar de ritar fr allmnheten r slende. Byggherrarna (de som till slut ska ta stllning till arkitektbyrers olika frslag) har ven dom ett stort ansvar.

I Gteborg hnder det saker . Det finns en medvetenhet i stadens styrelse att vilja bygga mer t det klassiska hllet. Redan nu har div. frslag av nya modernistiska ldor i centrum frkastats, och istllet skickat anbud till de f arkitekter som fortfarande behrskar det klassiska formsprket.
Frfulningen mste upphra.

Bra inlgg, naturligtvis har bde politiker/tjnstemn som godknner arkitekters frslag ett ansvar liksom dom som ska bli nya gare till "skapelserna".

Om ingen kper dom "fula ldorna" s skulle arkitekter sikta i en annan, frhoppningsvis trevligare, riktning.

Sedan antar jag att ekonomi har en stor inverkan p beslut och det r sannolikt inte billigast att bygga vackert och trivsamt, i alla fall inte innan det blivit vedertaget s folk blivit vana att bygga s och byggmaterial fr det finns tillgngligt i stora mngder.
Citera
2024-10-25, 12:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu r det inte arkitekterna som har sista ordet utan byggherrarna och till viss del kommunerna. NCC, JM och PEAB r inte intresserade av att bygga ngot annat n till lgsta kostnad som man sedan kan krnga till hgsta pris. Sedan verkar det finnas gott om kpare s varfr ska man d som byggherre lgga ner extra pengar om det inte lnar sig? Det som r det viktiga r vad som str p sista raden i bokslutet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in