• 8
  • 9
2024-09-10, 00:14
Medlem
Mycket möjligt att samma misstag görs igen med 10 000. Och betalar du inte så kanske du blir utpressad och dom kommer hem till dig. Mycket möjligt att det är ett sett att få in foten och få kontakt men skulle inte vara orolig. De gör säkert så med väldigt många isåfall.
Citera
2024-09-10, 02:24
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Verkligen! Bra tänkt!

Jo bra tänk, men i teorin vart ska pengarna hamna? Finns säkert nån kostnadsfråga inblandad också.
Citera
2024-09-10, 02:26
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Jo bra tänk, men i teorin vart ska pengarna hamna? Finns säkert nån kostnadsfråga inblandad också.

Menar du innan man har godkänt swishen?
Citera
2024-09-10, 02:30
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Menar du innan man har godkänt swishen?

Jag har använt mig utav min hjärna och insett att pengarna kan ligga kvar. Skyller på substanser och för lite sömn
Citera
2024-09-10, 02:43
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Jag har använt mig utav min hjärna och insett att pengarna kan ligga kvar. Skyller på substanser och för lite sömn

Sov gott! Fin bild på Simo!
Citera
2024-09-10, 09:16
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast man kan väl lura både de som har liknande nr och helt andra nummer. Det ena utesluter inte det andra och detta kanske är ett första test för att få in timingen när man skickar ett pågående köp i anslutning till det.
Sannolikheten att någon har samma 6-siffriga telenummer utom 1 siffra är 1 på 100.000, 2 siffror fel 1 på 10.000. Att slå tre Sexor på raken med tärning är i jämförelse 1 på 216.
Citera
2024-09-10, 09:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Sannolikheten att någon har samma 6-siffriga telenummer utom 1 siffra är 1 på 100.000, 2 siffror fel 1 på 10.000. Att slå tre Sexor på raken med tärning är i jämförelse 1 på 216.
Och vad innebär det? Att någon inte skulle kunna använda det som taktik? Dvs att "offret" ska tänka precis så!
Citera
2024-09-10, 10:16
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Och vad innebär det? Att någon inte skulle kunna använda det som taktik? Dvs att "offret" ska tänka precis så!
En sannolikhetskalkyl besvarar mycket riktigt TS undran om han utsatts för bedrägeri: Nej, det är extremt osannolikt.
Citera
2024-09-10, 17:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
En person swishade mig precis 14 kr, och skrev sen direkt efter att det blev fel och bad mig swisha tillbaka. Verkar vara en person med utländsk bakgrund som bor i Östergötland. När jag söker efter personens namn på eniro så är det nummer som dyker upp bara en siffra ifrån mitt eget nummer. Själva swishen kom dock från ett annat nummer så inte otroligt att personen ifråga velat swisha 14 spänn mellan två av sina konton men skrivit fel.

Det jag är fundersam kring är om det finns någon risk för mig eller om jag bara ska swisha tillbaka de 14 kronorna till ursprungsnumret?
Skulle aldrig skicka tillbaka till någon som Swischat fel. Det får i så fall ta sin tid. Var han inte dessutom 38 år? Fjorton kronor spelar ju så absolut ingen som helst roll. När man signerar en överföring står ju namnet man vill sända till och är man så jävla dum att man inte kollar det får man skylla sig själv. Garanterat bedrägeriförsök.
Citera
2024-09-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vad är straffet för att ha tvättat 14 kronor?
Även om utredning visar att du är helt oskyldig så kan banken fortfarande välja att dom inte vill ha dig som kund för att du haft transaktioner med kriminella och stänger ner dina konton, sen delar man viss kundkännedom mellan bankerna så du kan få problem att öppna något nytt konto hos någon annan bank när du blivit stämplad som problematisk. Är du utan bank så blir det krångel med Bank-ID.

Man bör vara ytterst försiktig med att swisha pengar till okända och tar man emot skumma pengar bör man meddela sin bank. Undantaget är väl om man får så mycket pengar att det är värt risken att bli av med sina konton.

Det är egentligen riskfyllt att t.ex köpa/sälja saker på facebook och använda swish, har du otur kan banken misstänka dig för något, men det kan också sluta med att du blir med i någon av alla dessa "swish-listor" som läcker i polisens utredningar och bli stämplad som knarkare eller sexköpare.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, har resan swishat tillbaka. Kontot är inte tömt än. Iaf inte av någon annan än mig själv.
Problemet är ju att du inte vet vad det är för pengar eller vad du varit delaktig i, det kan vara helt oskyldigt, det kan också vara något banken kontaktar dig om och vill att du förklarar om 3 år för att dom inte ska avsluta dina konton.
Citera
2024-10-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Även om utredning visar att du är helt oskyldig så kan banken fortfarande välja att dom inte vill ha dig som kund för att du haft transaktioner med kriminella och stänger ner dina konton, sen delar man viss kundkännedom mellan bankerna så du kan få problem att öppna något nytt konto hos någon annan bank när du blivit stämplad som problematisk. Är du utan bank så blir det krångel med Bank-ID.

Man bör vara ytterst försiktig med att swisha pengar till okända och tar man emot skumma pengar bör man meddela sin bank. Undantaget är väl om man får så mycket pengar att det är värt risken att bli av med sina konton.

Det är egentligen riskfyllt att t.ex köpa/sälja saker på facebook och använda swish, har du otur kan banken misstänka dig för något, men det kan också sluta med att du blir med i någon av alla dessa "swish-listor" som läcker i polisens utredningar och bli stämplad som knarkare eller sexköpare.

Problemet är ju att du inte vet vad det är för pengar eller vad du varit delaktig i, det kan vara helt oskyldigt, det kan också vara något banken kontaktar dig om och vill att du förklarar om 3 år för att dom inte ska avsluta dina konton.

Lånar tråden lite. Swishade idag till en kille som hjälpt mig flytta. Swishen gick igenom i swishappen, pengarna är dragna från mitt konto, hans swishapp visar att pengarna mottagits men enligt honom har inte pengarna kommit in på hans konto. Jag har testat att swisha min fru som har samma bank som han och det funkade. Han visar upp kontoutdrag där hans "fru" och "bror" swishat honom och lyckats. Jag har ringt både min egen bank som inte kan se något fel och hans bank som inte kan se några driftstörningar. Han påstår dock att hans bank påstår att felet ligger hos min bank. Självklart är det även fredag.

Är det här äldsta swishbedrägeriet i boken?

Han har inte bett mig swisha igen och min bank säger att visar det sig att pengarna inte kommit fram så kommer jag få pengarna tillbaka.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in