• 1
  • 2
2007-08-16, 17:35
Medlem
Nemesis1s avatar
"Det heter håååårs" -Jocke i Sökarna
Citera
2007-08-16, 18:16
Medlem
Som sagt har jag aldrig hört det utanför 08-trakten. Här säger ingen så, är mest 'jonk' som används av slanguttrycken.
Citera
2007-08-16, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
"Det heter håååårs" -Jocke i Sökarna
Lustigt att du nämner Sökarna. Satt och kollade igenom den för inte mindre än 50 minuter sedan. Fyfan vilken skön film det där är. Horse stavar jag det f.ö. Inte fan skriver/säger man hårs.
Citera
2007-08-16, 21:29
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteh
Bump som fan.

Men men, är det bara jag som tänkt på att uttrycket kanske grundar sig i att hästar kan/brukar sova stående? Står och noddar liksom. Och att heroinister också har en tendens att göra detta.

Intressant tolkning. Ytterligare ett alternativ går ut på en härledning från uttrycket "riding the white pony" för att gå på horse (antagligen åsyftas "skumpigheten" från påtändning till avtändning till påtändning...).

För övrigt stavas det horse och uttalas [hå:sch]. Det är ganska pretto att säga horse precis så som på engelska; jämför med att uttala hip-hop som [hip hap].

Edit: det gick inte att skriva kolon + p utan att få en ful smiley. Annars skulle det ha varit längdmarkering på a-et i den fonetiska transkriptionen av hip-hop.
Citera
2007-08-16, 21:31
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j01m3
Som sagt har jag aldrig hört det utanför 08-trakten. Här säger ingen så, är mest 'jonk' som används av slanguttrycken.

Det förekommer frekvent i 018-trakten (Uppsala) också. Jonk känns mer som typiskt Götaland, om du frågar mig...
Citera
2007-08-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Det förekommer frekvent i 018-trakten (Uppsala) också. Jonk känns mer som typiskt Götaland, om du frågar mig...

08/018.. samma sak för en skåning, "där uppe nånstans" haha. Kan ju också bero på att vi inte uttalar 'rs' som 'sch', var i Götaland uttalsgränsen går vet jag inte, men skulle inte låta bra med svengelska i detta fallet, 'hors' hade lätt missuppfattats som 'horor'.
Nån som är ung får gärna fylla på med sydlig knark-slang haha, kul att bli lite uppdaterad. Kan vara nyttigt också, kom två ~20åringar och frågade efter "nakki", hade inte en jävla aning om vad dom menade så man går kanske miste om bissniss om man inte hänger med i nya uttryck
Citera
2007-08-17, 12:38
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j01m3
08/018.. samma sak för en skåning, "där uppe nånstans" haha. Kan ju också bero på att vi inte uttalar 'rs' som 'sch', var i Götaland uttalsgränsen går vet jag inte, men skulle inte låta bra med svengelska i detta fallet, 'hors' hade lätt missuppfattats som 'horor'.
Nån som är ung får gärna fylla på med sydlig knark-slang haha, kul att bli lite uppdaterad. Kan vara nyttigt också, kom två ~20åringar och frågade efter "nakki", hade inte en jävla aning om vad dom menade så man går kanske miste om bissniss om man inte hänger med i nya uttryck

Nä, just ja, det gör ni ju inte, men resten av Sverige uttalar faktiskt rs som sch, så det går nog inte att inskränka till ett fenomen "där uppe nånstans", ungefär som om det gällde någon bortglömd träskmark i närheten av riksgränsen.
Citera
2007-08-17, 12:59
Bannlyst
Minns att jag skrattade gott när jag fick höra att göteborgarna kallar det Drabb.
Citera
2007-08-17, 18:48
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youdontknowme
Minns att jag skrattade gott när jag fick höra att göteborgarna kallar det Drabb.

Det betyder ju varor på romani, så det är väl inte så konstigt?
Citera
2024-10-26, 19:36
Medlem
PartyOmtens avatar
Wow så det e här crack-karlsson lingot skapades. Historiskt.
Här vare horse CraCk amfetamIiiin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in