2024-10-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad är det som låter osannolikt? 🤔 Det jag beskrivit har hänt och jag är intresserad av teorier om varför, för jag själv är väldigt förvånad.
Är Swedbank ovanligt omedgörliga? Svårare generellt att belåna hus?

Har unikt dålig erfarenhet av just swedbank! But till Danskebank, om det du skriver stämmer, kommer mer än gärna låna ut 4+MSEK till er
Citera
2024-10-27, 13:09
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Vad menar du? Vi har lån på 1.9 miljoner och jag vill låna 500 000 kr, är det verkligen sjukt? Tycker du överdriver när du anser att det är sjukt att vi skulle ha lån på 2.4 miljoner när vi ändå får ut 120 000 per månad. Är du sådan som tycker att man inte ska ha några bolån alls?
Det är (förmodligen) inte er inkomst som fallerar utan snarare det ni vill pantsätta (huset) som är en osäkerhetsfaktor.

Varför låter ni helt enkelt inte en mäklare värdera huset? Det är det absolut enklaste i er situation. Jag är inte säker på att banken godkänner en "gratis" värdering då dessa snarare är till för att värva kunder till mäklaren utan ni får nog vara beredda att betala. Den värderingen kan ni dessutom sedan använda hos andra banker för att se vilken som ger er ett mest fördelaktigt upplägg.
Citera
2024-10-27, 13:12
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulas1000
Har unikt dålig erfarenhet av just swedbank! But till Danskebank, om det du skriver stämmer, kommer mer än gärna låna ut 4+MSEK till er
Om de gör det utan att ha bra säkerhet i huset så är de idioter. Det räcker alltså inte att det finns bra inkomster för att få ett bolån.
Citera
2024-10-27, 13:55
Medlem
När är senaste värderingen gjord och vad var då värdet på huset?
Citera
2024-10-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Det är (förmodligen) inte er inkomst som fallerar utan snarare det ni vill pantsätta (huset) som är en osäkerhetsfaktor.

Varför låter ni helt enkelt inte en mäklare värdera huset? Det är det absolut enklaste i er situation. Jag är inte säker på att banken godkänner en "gratis" värdering då dessa snarare är till för att värva kunder till mäklaren utan ni får nog vara beredda att betala. Den värderingen kan ni dessutom sedan använda hos andra banker för att se vilken som ger er ett mest fördelaktigt upplägg.

Hade tänkt att slippa storstäda, men vi ska givetvis kontakta mäklare, vi går kolla upp vilken som är lämplig
Citera
2024-10-27, 14:05
Medlem
Citat:
Om de gör det utan att ha bra säkerhet i huset så är de idioter. Det räcker alltså inte att det finns bra inkomster för att få ett bolån.

Sant, men samtidigt skulle väl inte många hus säljas i Sverige om det utöver 120 000 i månadsinkomst, krävs kontantinsats, helst inga barn och en stor förmögenhet före ett hus på 2.4 miljoner får köpas?
Senast redigerad av Florman 2024-10-27 kl. 14:08.
Citera
2024-10-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
När är senaste värderingen gjord och vad var då värdet på huset?

Har för mig att den gjordes för ca 10 år sedan och värderades då till 2.5 miljon och i precis den vevan började huspriserna rusa och 3 miljoner och uppåt blev normen på orten.

Lånen på huset vi har idag är bottenlån ifall någon undrar.
Senast redigerad av Florman 2024-10-27 kl. 14:17.
Citera
2024-10-27, 14:18
Medlem
Citat:
Har för mig att den gjordes för ca 10 år sedan och värderades då till 2.5 miljon. Lånen på huset vi har idag är bottenlån.

Självklart får ni då inte låna 2.4 miljoner på ett hus som på papperet är värt 2.5...

Men finns en väldigt enkel lösning på det här, prata med banken, fråga vilka mäklare som värderar hus åt dem, värdera om huset.

Voila. låna pengar.
Citera
2024-10-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Självklart får ni då inte låna 2.4 miljoner på ett hus som på papperet är värt 2.5...

Men finns en väldigt enkel lösning på det här, prata med banken, fråga vilka mäklare som värderar hus åt dem, värdera om huset.

Voila. låna pengar.

Taxeringsvärdet är 3.5 miljon, hur kan det vara möjligt om värdet enligt din mening är 2.5 miljon, kan taxeringsvärdet verkligen beräknas så fel? Kan väl köpa att det kan diffa ett par hundratusen åt fanders, men en miljon??!

Huspriserna har ju stigit under 10 år och det har vi lämnat in underlag för, men nej, det räcker inte verkar det som och en förklaring är väl att handläggaren sitter i Stockholm och inte har lokalkännedom utan knappar in "villa i Norrland" i något datorprogram.

Blir storstädning och mäklare, så får vi se om vi blir betrodda 😀
Senast redigerad av Florman 2024-10-27 kl. 14:30.
Citera
2024-10-27, 14:32
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Sant, men samtidigt skulle väl inte många hus säljas i Sverige om det utöver 120 000 i månadsinkomst, krävs kontantinsats, helst inga barn och en stor förmögenhet före ett hus på 2.4 miljoner får köpas?
Nu menar jag alltså bankens säkerhet i huset. Det spelar ingen roll hur mycket du (eller någon) tjänar eller kan lägga som kontantinsats, du får i vilket fall som helst inte låna 2 miljoner för ett ruckel värt 500'. Det är där skon klämmer. Banken vet inte vad ert hus är värt, de är inte beredda att ta ert ord för det när deras egna (osäkra) maskinvärdering säger något annat. Därför behöver ni en oberoende värdering.

Alternativet är att ni tar ett blancolån till sämre ränta än vad ett huslån skulle landa på.
Citera
2024-10-27, 14:41
Medlem
Citat:
Vi är ett par med 120 000/mån brutto, inga hemmavarande barn. Två CSN-lån. Inga anmärkningar, ej sena betalningar, amorterar.

Vi skulle vilja göra en utbyggnad på vår baksida till sommaren och har nästan räknat med att kunna belåna huset, då det ökat 2 miljoner i värde.

Så vi ansökte hos Swedbank om att belåna huset på summan 500 000 kr, vilket skulle innebära att vi fick ett totalt huslån på ca 2.4 miljoner.

Vi skickade in en värdering baserad på statistiken för senaste årets villapriser i vårt samhälle som ligger på 3.5-4 miljoner, vilket även stämmer med vårt taxeringsvärde. Men nekades alltså.

Det här måste betyda att banken av någon orsak inte alls ökat i värde såsom övriga hus i samhället och vad kan det bero på? Det intressanta är också att vår tomt samt villa är 40 procent större än medelstoleken inom ett rätt stort område, vilket väl knappast heller kan sänka värdet på just vårt hus, det brukar väl vara tvärtom?

Och varför är lån på 2.4 miljoner för mycket med inkomster på 120 000/mån?

Och jo, vi har en buffert, men den är avsedd för krisutgifter typ bergvärmepump som havererar osv.

Givetvis kan vi spara ihop pengarna, men ska även börja lägga lite nytt golv, tapetsera och sådant pyssel, så kostnaderna där kan ju innebära mindre sparutrymme.

Dessutom blev jag nästan rädd för att bo kvar. Vad fan händer om något allvarligt händer med huset som innebär en jättekostnad och banken då nekar oss mer än typ 100 000 i lån. Det går ju inte 😞

Varför behöver du lån till utbyggnad om ni kan finansiera det utan lån med era löner på under 1 år? Det finns inga fördelar med att vara överbelånad. Bra att bankerna säger nej.
Citera
2024-10-27, 14:46
Medlem
Citat:
Nu menar jag alltså bankens säkerhet i huset. Det spelar ingen roll hur mycket du (eller någon) tjänar eller kan lägga som kontantinsats, du får i vilket fall som helst inte låna 2 miljoner för ett ruckel värt 500'. Det är där skon klämmer. Banken vet inte vad ert hus är värt, de är inte beredda att ta ert ord för det när deras egna (osäkra) maskinvärdering säger något annat. Därför behöver ni en oberoende värdering.

Alternativet är att ni tar ett blancolån till sämre ränta än vad ett huslån skulle landa på.

Nej, jag kan väl förstå det på ett sätt, banken vet inte om just vårt hus sedan det köptes blivit mögligt ifrån topp till botten.

Kollade Hemnet och finns inte ert enda hus som ligger ute för under 3 miljoner här i krokarna, utan priserna ligger mellan 3-8 miljoner, så jag tror inte att man behöver vara så orolig, men visst blir jag lite nervös att banken inte ska lyssna på mäklaren, för då är det annan bank, blancolån eller försäljning som gäller.
Senast redigerad av Florman 2024-10-27 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in