Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 02:09
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Kan jag tvinga min hyresvärd att sätta in mer arbetsyta eller få hyran sänkt pg a detta?

Kollade du inte på lägenheten innan då skev på, eller vadå?

Om du kollade innan, och skrev på, varför skulle hyresvärden gå med på ändringar i redan ingått avtal?
Citera
2024-10-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kollade du inte på lägenheten innan då skev på, eller vadå?

Om du kollade innan, och skrev på, varför skulle hyresvärden gå med på ändringar i redan ingått avtal?

Därför att det finns något som kallas för standard?
Eller menar du att uthyraren har rätt att ljuga om standard så länge denne kommer undan?

Står det en sak i kontraktet och uthyraren inte lever upp till detta så är det brott mot kontraktet.
Och nej vissa saker går inte ens att förhandla bort i kontrakt.
Citera
2024-10-28, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Antar att du menar om kontraktet specifikt anger 2 rum och kök? För "öppna planlösningar" är mig veterligen rätt vanligt förekommande. Frågan är om inte även ett fönster måste finnas (eller glasdörr mot matplats med fönster).

Jag trodde att det var vad TS angav: 2rok.
Citera
2024-10-28, 02:21
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Jag trodde att det var vad TS angav: 2rok.
Nu blev jag dock lite osäker på hur en etta med "öppen planlösningar" beskrivs vid en bostadsrättsförsäljning? Finns kanske nån förkortning för kokvrå jag glömt.
Citera
2024-10-28, 02:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Därför att det finns något som kallas för standard?

En SIS-standard? För lönekontrakt?

Citat:
Står det en sak i kontraktet och uthyraren inte lever upp till detta så är det brott mot kontraktet.
Och nej vissa saker går inte ens att förhandla bort i kontrakt.

Nu är det väl mest om priset, och kanske om det ingår ett kanalpaket som kan förhandlas om när det gäller en befintlig lägenhet. Speciellt om vi pratar om segmentet där kokvrå kan vara aktuellt tror jag det är extremt ovanligt att man kan lägga till extra rum, och göra rum större.

Jag har lite svårt att se att köksfrågan kan vara föremål för förhandling.

Citat:
Eller menar du att uthyraren har rätt att ljuga om standard så länge denne kommer undan?

Som jag ser det borde det kunna handla om bedrägeri, falsk marknadsföring och annat, om TS inte sett lägenheten med egna ögon, innan TS skrev på.

Därav mig fråga.
Citera
2024-10-28, 03:40
Medlem
Citat:
Här har du din lata typ!
https://www.hyresgastforeningen.se/o...enhetstypning/

Lär dig söka din jävla fjant!
"Lata typ", "jävla fjant"? Du skriver felaktigheter och är sedan otrevlig och dryg. Från din egen länk; "Vad är ett rum med kök?
Definitionen kan användas vid öppen planlösning då kraven för kök ut* rustningsmässigt nås men full möblerbarhet för kök eller det anslutande rummet inte gör det."
Idiot.
Citera
2024-10-28, 07:46
Medlem
Du skulle ju kunna be hyresvärden ändra titeln på kontraktet till 2 rum och kokvrå, så du kan sova bättre om nätterna. Bygga ut lägenheten brukar vara svårt.
Citera
2024-10-28, 08:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Här har du din lata typ!

Ser inget om att det måste vara dörr till köket.

Ettor har sällan något eget rum för köket.

Bott i en 2 dör var köket ett eget rum men ingen dörr.

S
Citera
2024-10-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Nu blev jag dock lite osäker på hur en etta med "öppen planlösningar" beskrivs vid en bostadsrättsförsäljning? Finns kanske nån förkortning för kokvrå jag glömt.

Med öppen planlösning så är en del av ytan kök och en del av ytan rum, framgår av planritning.

Lantmäteriet skriver:
Citat:
Kök och kokvrå med öppet rumssamband - Om kök och kokvrå förekommer med öppet rumssamband med till exempel vardagsrum, anges både köksutrymmet och rummet i registret.

Om den sammanlagda köksbänkslängden är två meter eller mer exklusive spis anges köksutrymmet som kök. Om den är mindre än två meter anges utrymmet som kokvrå.
Citera
2024-10-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Mitt kontrakt säger 2 rum o kök.

Jag har en kokvrå, enligt lantmäteriet ska kök ha en köksbänk på minst 2 meter, jag har 1 meter knappt. Kan jag tvinga min hyresvärd att sätta in mer arbetsyta eller få hyran sänkt pg a detta?
Det smidigaste hade kanske varit att ifrågasätta detta innan inflytt? Oavsett vad det står i beskrivningen så har du ju accepterat lägenheten och flyttat in. Gillar du den inte så hade du ju kunnat ta en annan
Citera
2024-10-28, 12:54
Medlem
Citat:
Här har du din lata typ!

Det är vad hyresgästföreningen använder vid förhandling. Står bänklängd. Har du bara en meter, diskbänken inräknad?
Citera
2024-10-28, 13:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det smidigaste hade kanske varit att ifrågasätta detta innan inflytt? Oavsett vad det står i beskrivningen så har du ju accepterat lägenheten och flyttat in. Gillar du den inte så hade du ju kunnat ta en annan

Ja jag fattar ingenting. Han har en hyresrätt och accepterat storlek och planlösning i och med att han
flyttat in och skrivit på kontraktet. Sen börja tjafsa om formuleringen i kontraktet ?
Fy fan för att vara förvaltare/fastighetsägare med sådana hyresgäster. Vräk aset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in