Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeltaSeven
Det närmast vi kan komma till original nu i staden är väl jultomten(hängde förut på hemmakväll) och krull-krille, snubben som är halv sne. Han mäter bara 1,80 men om han skulle stå rakt så mäter han över 2m!!

Krull-krille brukar alltid stolt säga: "jag är känd!" Och på facebook har han sökt över 10 år efter lägenhet på älvsbacka(som han älskar) utan någonsin fått napp. Han ger dock aldrig upp.

Undrar om ni vet några mer historier om dessa och kan dra fram dom här i tråden, hade varit guld värt=)

han gick och frågade chans på alla flickor på bussen till skolan vill jag minnas. xD
Citera
2024-10-17, 19:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gambrinus
Jo ganska säker på att det var de två som slogs. Var det inte vid mackarna på Söder?

Och om jag inte minns fel så var det flera stölder av växter från Stadsparken i Skellefteå för x antal år sedan och att det var Burk-Curt som var den skyldiga.

Ok. Det där med växterna kände jag inte till. Kan inte minnas att det stod något om det i boken men det var å andra sidan länge sen jag läste den.
Citera
2024-10-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambrinus
Jo ganska säker på att det var de två som slogs. Var det inte vid mackarna på Söder?

Och om jag inte minns fel så var det flera stölder av växter från Stadsparken i Skellefteå för x antal år sedan och att det var Burk-Curt som var den skyldiga.

Stämmer bra, dubbelkollat med säkra källor att båda fallen stämmer.

Dom hade intern-utredning på parkförvaltningen, dom trodde först att det var nån från arbetet som hade gjort. Turligen fick någon syn på dessa sällsynta växter i Burk-Curts trädgård. Han fick dock immunitet i fallet pga att han är den han är. Orättvist men sant.
Citera
2024-10-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2x4femtum
Fyrtornet och släpvagnen.

Var det lady och lufsen?
Citera
2024-10-23, 07:46
Medlem
Jo man minns ju alla de där. Stövelgubben han ville minnas bodde i ett ödehus i Bergsbyn ett tag. Och vad jag har hört så har han varit lärare eller rektor i bolidenskolan för längesen. Lill Herman var ju en riktigt skön djävel, en kompis slängde ut en enkrona på backen så lillHerman såg det och skulle skynda sig att plocka upp den, då satte kompisen sin fot på enkronan , så Lill Herman inte kunde plocka upp den. då brann han av och rappa kompisen min på benet med käppen han hade. Hahahaa
Citera
2024-10-23, 10:05
Medlem
Dr.mjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord6666
Jo man minns ju alla de där. Stövelgubben han ville minnas bodde i ett ödehus i Bergsbyn ett tag. Och vad jag har hört så har han varit lärare eller rektor i bolidenskolan för längesen. Lill Herman var ju en riktigt skön djävel, en kompis slängde ut en enkrona på backen så lillHerman såg det och skulle skynda sig att plocka upp den, då satte kompisen sin fot på enkronan , så Lill Herman inte kunde plocka upp den. då brann han av och rappa kompisen min på benet med käppen han hade. Hahahaa

Han hade hus i början av Bergsbyn samt ett på Mullberget. Ryktades att det på mullberget var så fullt med prylar att man var tvungen ta sig in med stege till övervåningen. Inget av dom var ödehus, han ägde båda.

Varför var ni taskiga?
Citera
2024-10-23, 19:25
Medlem
Solstol28s avatar
Stövelgubben, Sigurd L (se: https://hejskellefte.blogg.se/2016/m...fran-forr.html )
Hade väl varit ingenjör inom kommunen inan burk karriären. Han och burk-kurt var väl i tinget pga territorial stridigheter. Såg han komma upp ur en container vid X-et på söder med ett par kalla halvätna burgare i nävarna. Han blev portad på konsum som fanns på Sörböle där han brukade panta burkar. Hans doft skrämde bort kunderna.... luktade inte hallonbåtar där direkt efter hans besök. Cyklade bakom honom på parkbron en gång, fick öka på pedalhasigheten för att komma om, rent doft tekniskt! Han fick nåt hjärtproblem i huset på Mullberget, hämtades av ambulans. Efter det blev han intagen på boende i Ursviken där han blev upptvättad och levde väl omhändertagen till slutet.
Helt rätt av Herman att rappa till din kompis, hoppas det gjorde ont!
Citera
2024-10-24, 06:55
Medlem
Varför var ni taskiga?[/quote]

Hahaa Jo men det var ju lite för att vi visste väl att han skulle bli lite het lill Herman, han var väldigt aggresiv . Så vi ville väl se vad han skulle göra 😂 , en annan gång så hoppade Herman på bussen till Umeå å vägrade betala . Busschauffören blev förbannad å krävde han skulle pynta eller gå av. Då sa Herman .... Va fan ska ja betala för , du ska ju ändå dit 😂😂
Citera
2024-10-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord6666
Varför var ni taskiga?

Hahaa Jo men det var ju lite för att vi visste väl att han skulle bli lite het lill Herman, han var väldigt aggresiv . Så vi ville väl se vad han skulle göra 😂 [/quote]

Jag hoppas att du skäms nu när du förhoppningsvis blivit lite mer mogen och förståndig.
Citera
2024-10-25, 20:19
Medlem
Inga personliga påhopp i denna tråd! Jag tycker det är roliga historier om det förflutna och jag tackar och bockar för att ni delat med er av det😀 själv har jag hört att gummi-fot var anställd åt rönnskär och det var huset i bergsbyn som var tvungen att entras med hjälp av stege😂
Citera
2024-10-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeltaSeven
Inga personliga påhopp i denna tråd! Jag tycker det är roliga historier om det förflutna och jag tackar och bockar för att ni delat med er av det😀 själv har jag hört att gummi-fot var anställd åt rönnskär och det var huset i bergsbyn som var tvungen att entras med hjälp av stege😂

Har för mig att det är detta hus. Har också hört samma sak. Undervåningen var belamrad med allsköns ting.

https://www.google.se/maps/@64.73121...oASAFQAw%3D%3D
Citera
2024-10-28, 10:28
Medlem
NorthSNKRs avatar
Har nån svag minnesbild av att det för 15-25 år sen gled runt nån rödlätt snubbe som kallades "Arvtagaren" på stan, oklart varför men troligen för att han i egenskap av yngre generation utmanade Burk-Curt och stövelmannen om att vara burkpantarkung i stan.
Tror han liknade Hockeybröderna Sedin till utseendet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in