Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-10-21, 11:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
A just det! Där sade du något. Den hade jag glömt. Så i förlängningen då lite högre priser på allt eftersom handlaren måste ha in lite extra för kortinlösen-kostnaden. Fast trans.avg. går väl till VISA och MasterCard, inte min kortutgivare, t ex Ikano bank?
Det kostar en del för butiken att ta betalt via kort. Men det är ÄNNU dyrare att hantera kontanter.

Det tar extra tid i kassan varje gång kunden betalar med kontanter, pengarna ska räknas, förvaras, bevakas, transporteras, räknas igen, bokföras. Det kommer att fattas pengar, kassören kommer då och då räkna fel, de kommer att bli bortkollrade av bedragare, de kommer att ta emot ogiltiga eller falska sedlar. Allt kostar.

Avgiften butikerna betalar är givetvis satt så att den är lägre än kostnaden för kontanthantering.
Citera
2024-10-21, 14:34
Medlem
Lill-Anns avatar
Jättebra att den här tråden skapades. Så mycket jag inte tänkt på vad gäller kortköp. I bland handlar jag med kontanter i matvaruaffären, men upplever att vissa kassörskor tittar snett på mig för det. Kanske bara en känsla?
Citera
2024-10-21, 16:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Kan man betala räkningar med klarna? I stort sett alla storbankerna tar ju betalt för att man ska kunna betala räkningar i internetbanken. Swedbank tar ju exempelvis 300kr/år för den tjänsten.
(FB) Gratis bank i sverige?
Citera
2024-10-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det kostar en del för butiken att ta betalt via kort. Men det är ÄNNU dyrare att hantera kontanter.

Det tar extra tid i kassan varje gång kunden betalar med kontanter, pengarna ska räknas, förvaras, bevakas, transporteras, räknas igen, bokföras. Det kommer att fattas pengar, kassören kommer då och då räkna fel, de kommer att bli bortkollrade av bedragare, de kommer att ta emot ogiltiga eller falska sedlar. Allt kostar.

Avgiften butikerna betalar är givetvis satt så att den är lägre än kostnaden för kontanthantering.

Bankkort är billigast, sen är det kontant och sist kreditkort , en del större butiker har även bankomat som de får kick-back ifrån så de laddar bankomaten med kassapengar.
Citera
2024-10-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bankkort är billigast, sen är det kontant och sist kreditkort , en del större butiker har även bankomat som de får kick-back ifrån så de laddar bankomaten med kassapengar.

Otroligt många som fortfarande tror att kort och swish är billigast när de är dyrast.

Tillåme finska riksbanken kom fram till att det är billigare per kontantköp än per kortköp(i genomsnitt).
Visst att bankerna i sverige manipulerat upp kontantavgifterna så att de kan lura i folk att kontanter skulle vara dyrt så att de kan avskeda all personal och slippa göra en banks jobb som vi dyrt får betala genom skattsedeln och mer arbetslöshet men såfort kontanter börjar användas mer så får vi även mer konkurrens)

Räkna sen alla jobb som går förlorade pga kort och swish så är det en riktig förlustaffär för vanligt folk medans bankerna tar hem alla våra pengar för värdelösa lufttjänster utan personal.

Läs föregående inlägg innan ni skriver inlägg igen så kommer ni också fatta hur dyrt det är med kort och swish betalning som kostar extremt mycket för befolkningen.

Det är inte bara den direkta kortköpsavgiften på varje köp och dyrare årsavgifter och nya hittepåavgifter +% avgifter som vi får betala utan vi får även betala flera gånger om genom skattsedeln pga alla idioter som betalar med kort och swish.

läs föregående inlägg så ni 2 också hänger med i matchen och förstår hur dyrt det är med kortbetalning i slutändan.

Finns en korkskalle som trots utförlig beskrivning fortfarande inte förstod hur mycket han betalar för sitt kreditkort totalt sett.

Var lite smartare än den gubben och använd kortet endast till att ta ut kontanter och stöd era grannars jobb och samhällsekonomin.
Senast redigerad av Blatteman 2024-10-22 kl. 23:10.
Citera
2024-10-23, 20:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jättebra att den här tråden skapades. Så mycket jag inte tänkt på vad gäller kortköp. I bland handlar jag med kontanter i matvaruaffären, men upplever att vissa kassörskor tittar snett på mig för det. Kanske bara en känsla?
Om de verkligen tittar snett på dig kan vi inte veta. Det vore i så fall oprofessionellt. Men de har anledning att titta snett på dig.

Du gör deras jobb lite jobbigare. Med kortbetalning slår de in beloppet och när du väl har blippat ditt kort är allt klart. Exakt rätt belopp finns på rätt konto.

Med kontanter blir det ett extra moment. Det är ytterligare några handgrepp att göra. Även om kontanthanteringen tar, säg 20 sekunder extra, så efter hundra kunder är det en halvtimmes extra jobb. Det är också en liten men inte obefintlig risk att det blir fel, att det kommer att fattas pengar i kassan vid dagens slut. Det är inte kul för kassörskan.
Citera
2024-10-28, 11:23
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Otroligt många som fortfarande tror att kort och swish är billigast när de är dyrast.
Jag får ingen bonus när jag handlar kontant, på det sättet straffar man sig själv. Sen om man tror att man som individ gör en insats... Jag vet inte. Sånt där tacklar man väl via en kollektiv kamp i så fall? Är det rimligt att vi via en Facebook-grupp eller något blir sura och som individer välja att använda kontanter? Kommer det att förändra något? Känns som en massa poserande tycker jag.

Sen din attityd att alla som inte följer i fotspåren av din individuella kamp är idioter gör inte saken bättre heller.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in