Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 10:30
Administrator
admins avatar
Idag är medlemmarna uppdelade i följande medlemsnivåer:
Nyregistrerad
Medlem (utan PM-status)
Medlem (med PM-status)
Medlem (med Laidback-status)
Medlemsnivån "Nyregistrerad" är ett konto som blivit verifierat, och väntar på att bli aktiverat. Det tar tre dygn innan kontot är aktiverat. Det är först när kontot är aktivt som det får medlemstiteln "Medlem". De som har medlemstiteln "Nyregistrerad" kan komma åt fler forum än de som inte är inloggade, men kan inte skapa något eget innehåll på forumet.

Nya medlemmar har mindre rättigheter än övriga medlemmar. De som har medlemsnivån "Medlem (utan PM-status)" kan skicka PM till moderatorer och admins, men inte till övriga medlemmar. De saknar dessutom möjlighet att posta i samtliga forum och trådar.

Det är först när man fått medlemsnivån "Medlem (med PM-status)" eller "Medlem (med Laidback-status)" som man kan posta och vara aktiv i de flesta delarna av forumet. Men även mellan dessa nivåer finns det skillnader.

Detta är rätt rörigt för nya besökare, och det finns inte någon tydlig information om hur det fungerar. En av orsakerna är att forumet inte har några namn på de olika medlemsnivåerna, vilket också gör det svårt att beskriva skillnaderna mellan dem. De namn jag nämner ovan är inte heller några befintliga namn, utan används endast i denna tråden för att förtydliga vad som diskuteras.

För enkelhetens skull så väljer jag att utgå från att samtliga konton som har medlemstiteln "Medlem" bör ha detta även i framtiden, oavsett vad vi väljer att kalla medlemsnivåerna. Det bör vara tydligt för varje medlem vilken medlemsnivå denna har, men det behöver inte redovisas publikt för övriga medlemmar.

Att ha olika medlemsnivåer är inget ovanligt, men upplägget som finns på andra sidor funkar inte nödvändigtvis lika bra på Flashback. Här nedan är några exempel som används av andra aktörer.
Explorer
Silver
Gold
Platinum
Silver
Guld
Platinum
Blue
Gold
Platinum
Diamond
Diamond Select
Explorer
Silver
Gold
Platinum
Classic
Silver
Gold
Diamond
Så istället för att diskutera frågan internt, och komma fram till vad medlemsnivåerna bör kallas, så lyfter jag frågan till er medlemmar. Så får vi se var vi hamnar.

admin
Citera
2024-10-28, 10:44
Medlem
Färg är rätt svar

Nyregistrerad
Medlem Grön (utan PM-status)
Medlem Gul (med PM-status)
Medlem Grå (med Laidback-status)
Citera
2024-10-28, 10:50
Medlem
OlitBrands avatar
Mina förslag:

n00b
Kosmonaut
Dödsknarkare
Störst Flashbackdase

Tycker att något med flashbackdase behöver vara med då detta är ett uttryck som har varit med i många år.
Senast redigerad av OlitBrand 2024-10-28 kl. 10:53.
Citera
2024-10-28, 10:54
Medlem
" Dont fix what ain't broken" heter det ju.

Ingen har vad jag vet saknat beteckningar på olika nivåer.

Mitt förslag är en enkel uppdelning:

Level 1

upp till

Level 4-5

Konton ( aktiva ) med över 10 år borde ha någon form av veteran stämpel, som kan tappas om
man får för mycket varningar eller avstängningar.
Citera
2024-10-28, 11:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Färg är rätt svar

Nyregistrerad
Medlem Grön (utan PM-status)
Medlem Gul (med PM-status)
Medlem Grå (med Laidback-status)

Det jag gillar med det här är att det inte lägger något värde i statusen som Guld och Silver gör.

Däremot så anser jag att färgerna här var tokigt utsatta. Det borde efter färgstandard mer vara:

Nyreggad = Nyregistrerad
Utan PM = Grå
Med PM = Gul
Med Laidback = Grön

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Konton ( aktiva ) med över 10 år borde ha någon form av veteran stämpel, som kan tappas om

Nej det blir fel. Ens inlägg ska inte få någon slags värdestämpel för att man varit medlem en viss tid.
Senast redigerad av kalkryggar 2024-10-28 kl. 11:08.
Citera
2024-10-28, 11:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Oskyldig/Praktikant
Lärling
Erfaren
Forumräv
Citera
2024-10-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det blir fel. Ens inlägg ska inte få någon slags värdestämpel för att man varit medlem en viss tid.

jag säger inte att det skall vara någon värdestämpel utan ett bevis på " lång och trogen tjänst"
Citera
2024-10-28, 11:15
Administrator
admins avatar
Citat:

Jag instämmer. Men i just detta fallet så är något trasigt.

Citat:

Jag får PM nästan dagligen från medlemmar som inte förstår hur det fungerar.
Varför de inte kan posta inlägg eller skicka PM etc.

admin
Citera
2024-10-28, 11:15
Medlem
Epimaness avatar
Nyregistrerad Troll
Medlem (utan PM-status) Still Noob
Medlem (med PM-status) Normie
Medlem (med Laidback-status) Galaxy brain.

Lite med glimten i ögat.
Citera
2024-10-28, 11:29
Medlem
billigosts avatar
Står det något med gold och platinum så är det nog risk att nya medlemmar tror det kan behöva kosta något och kan därmed dra sig för att slutföra registreringen.

För mig hade detta räckt:

Nyregistrerad

Begränsad behörighet nivå 1

Begränsad behörighet nivå 2

Fullvärdig medlem
Citera
2024-10-28, 11:30
Medlem
peterZiipens avatar
Gillar starkt förslaget om Forumräv som den slutgiltiga nivån. Känns som att det rent tematiskt passar Flashback. Det är unikt och avslappnat, utan att bli för tramsigt.
Citera
2024-10-28, 11:30
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Mitt förslag är en enkel uppdelning:

Level 1

upp till

Level 4-5

Jag har inga problem att samtala med allt från nyregistrerade till veteraner, det går inte veta vem som finns bakom skärmen.
Så kan det få fortsätta vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in