Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-28, 12:41
Medlem
Som jag har skrivit vid tidigare olyckor inom fallskärmssporten är olyckor som denna det kitt som håller samman gruppen. Man sörjer den omkomne på rätt sätt, men tänker att han egentligen inte var av det rätta virket. De fortfarande aktiva som ännu inte har gjort bort sig grovt har inte en tanke på att de skulle kunna göra något liknande fel. Om så vore fallet skulle de börja tveka, och därmed inte känna sig av det där rätta virket.

Kanske har man större delen av sitt umgänge inom sporten, och då blir det svårt att sluta. Lite som när moppe-gänget får de som inte är helt övertygade om att de behöver trimma moppen att göra så för att passa in. Man sväljer det initiala obehaget, och gör som gruppen. Det är knappast några komplicerade personer som sysslar med fallskärmshoppning, bortsett från enstaka galningar.
Citera
2024-10-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Som jag har skrivit vid tidigare olyckor inom fallskärmssporten är olyckor som denna det kitt som håller samman gruppen. Man sörjer den omkomne på rätt sätt, men tänker att han egentligen inte var av det rätta virket. De fortfarande aktiva som ännu inte har gjort bort sig grovt har inte en tanke på att de skulle kunna göra något liknande fel. Om så vore fallet skulle de börja tveka, och därmed inte känna sig av det där rätta virket.

Kanske har man större delen av sitt umgänge inom sporten, och då blir det svårt att sluta. Lite som när moppe-gänget får de som inte är helt övertygade om att de behöver trimma moppen att göra så för att passa in. Man sväljer det initiala obehaget, och gör som gruppen. Det är knappast några komplicerade personer som sysslar med fallskärmshoppning, bortsett från enstaka galningar.
Jag måste fråga - hur många år har du i fallskärmssporten och hur många omkomna känner du personligen? Jag frågar eftersom ditt påstående är så bisarrt.

Det finns få sporter där varje olycka och/eller tillbud tas på så stort allvar och föranleder så många ändringar och förbättringar som just fallskärmssporten. När erfarna och noggranna skydivers omkommer eller skadas, gör det snarare att man inser att vad som helst KAN hända en själv. "Av rätta virket" är en så märklig klyscha att jag som sagt verkligen undrar vilken egen erfarenhet du har av sporten. Och hur nära bekant du är med de erfarna skydivers som omkommit eller skadats svårt. Om någon...
Citera
2024-10-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jag måste fråga - hur många år har du i fallskärmssporten och hur många omkomna känner du personligen? Jag frågar eftersom ditt påstående är så bisarrt.

Det finns få sporter där varje olycka och/eller tillbud tas på så stort allvar och föranleder så många ändringar och förbättringar som just fallskärmssporten. När erfarna och noggranna skydivers omkommer eller skadas, gör det snarare att man inser att vad som helst KAN hända en själv. "Av rätta virket" är en så märklig klyscha att jag som sagt verkligen undrar vilken egen erfarenhet du har av sporten. Och hur nära bekant du är med de erfarna skydivers som omkommit eller skadats svårt. Om någon...

Du svarar precis så som jag förväntade mig en aktiv fallskärmshoppare skulle göra. Fallskärmshoppning är ingen psykologiskt unik syssla, och med min erfarenhet från andra och mycket mer farliga intressen än fallskärmshoppning så skriver du inget som får mig att ändra uppfattning.

Det jag har upplevt kring fallskärmshoppning är att det tycks uppfattas som något mycket extremt, men det var väl för ca 40 år sen. I det fall man som i aktuell olycka sysslar med någon speciellt riskfylld del av sporten är det kanske otroligt farligt, men knappast för den som inte naggar säkerheten i kanten allt mer efter hand.

Jag räknar naturligtvis inte in de tragiska flygolyckorna inför hoppning som fallskärmsolyckor.

Många missar det där med den tidsmässiga exponeringen. Det kvittar hur duktig eller erfaren man är. Om man sysslar mycket med något kommer det till slut att hända något oförutsett. Man kan ha en dålig dag, eller få ett ovanligt tekniskt fel. Den som är riktigt kompetent har marginalerna på sin sida. De andra får ont.
Citera
2024-10-28, 17:21
Medlem
Citat:
Du svarar precis så som jag förväntade mig en aktiv fallskärmshoppare skulle göra. Fallskärmshoppning är ingen psykologiskt unik syssla, och med min erfarenhet från andra och mycket mer farliga intressen än fallskärmshoppning så skriver du inget som får mig att ändra uppfattning.

Det jag har upplevt kring fallskärmshoppning är att det tycks uppfattas som något mycket extremt, men det var väl för ca 40 år sen. I det fall man som i aktuell olycka sysslar med någon speciellt riskfylld del av sporten är det kanske otroligt farligt, men knappast för den som inte naggar säkerheten i kanten allt mer efter hand.

Jag räknar naturligtvis inte in de tragiska flygolyckorna inför hoppning som fallskärmsolyckor.

Många missar det där med den tidsmässiga exponeringen. Det kvittar hur duktig eller erfaren man är. Om man sysslar mycket med något kommer det till slut att hända något oförutsett. Man kan ha en dålig dag, eller få ett ovanligt tekniskt fel. Den som är riktigt kompetent har marginalerna på sin sida. De andra får ont.
Nu begriper jag inte ens vad du svarade på?

Min invändning, här och tidigare, är att människor som inte själva är hoppare, som aldrig hoppat och aldrig kommer att göra det, ständigt analyserar inte bara sporten utan även de enskilda hopparna, utifrån sin egen värld, utan ett uns av kännedom eller insikt. Man analyserar och kommer med utlåtanden alltifrån till att hoppare är hjärndöda, eller i bästa fall idioter, och sporten borde förbjudas. Allt detta från sin avlägsna plats med lite tidningsrubriker framför sig. Och ens egen oförmåga att förstå hur nån frivilligt kan hoppa från ett flygplan. Man har noll insikt men anser sig ha fullkomlig kännedom och förmåga att förklara för världen att detta rör sig om hjärndöda personer.

Jag vet heller ingen aktiv hoppare som menar sig hålla på med en extrem sport; tvärtom blir hoppningen snabbt nåt helt normalt och inget märkvärdigt alls. Ljusår ifrån ovan nämnda personers övertygelse att man hoppar för att vara cool eller ha nån slags rätt att kalla sig extrem. INGEN av de hundratals skydivers jag känner har den åsikten om sig själv.

Du märker kanske att det är ytterst sällan som skydivers ger sig in i debatterna här på Flashback, när skydiving-diskussioner kommer upp. Det beror på att det är helt lönlöst, i klass med att diskutera med chemtrail-troende eller foliehattar i allmänhet. Jag menar inte att du är en foliehatt men det är på den nivån argumenteringen oftast förs. Man väljer istället att flyga vidare i livet, i den extremt vackra och givande sporten skydiving. Ljusår från alla självutnämnda besserwissers som kommer med sina analyser och tvärsäkra påståenden om nåt de inte har en susning om.

Jämförelsen med femtonåriga mopedister är ju bara fånig.
Senast redigerad av ValentinaL 2024-10-28 kl. 17:22. Anledning: stavfel
Citera
2024-10-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jämförelsen med femtonåriga mopedister är ju bara fånig.

Det är en klart relevant jämförelse...
Citera
2024-10-31, 21:11
Medlem
Citat:
Det är en klart relevant jämförelse...
Ok, hur…?
Citera
2024-11-01, 08:27
Medlem
Kan det vara denna killen https://minnessidor.fonus.se/memoria...45ce5eb08f055f som dog? Stämmer i ålder och dödsdag.
Citera
2024-11-03, 10:05
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knas3an
Kan det vara denna killen https://minnessidor.fonus.se/memoria...45ce5eb08f055f som dog? Stämmer i ålder och dödsdag.

Det måste det ju vara… PhD, Hitachi energy (fd ABB bolag). Ryss. Gift med kvinna från Ukraina
Citera
2024-11-03, 11:59
Medlem
Stämmer.
https://www.youtube.com/watch?v=q0K_wxUXceU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in