Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 10:40
Medlem
Puttinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har ocks vldigt svrt fr den moderna psykriatrin, men jag tror det stora problemet ligger i att det helt krasst saknas resurser att ta hand om folk med mentala problem. Det skulle vara intressant att se siffror p hur ofta polis och vrdare behver gra utryckning fr att hmta in folk som dom senare skriver ut ngra dygn senare men jag misstnker att det r ganska ofta. Min kusin blev hmtad 6 gnger p lite drygt ett halvr. Dessvrre r nog utskrivningen och verkonsumptionen av diverse tunga mediciner ett resultat av detta, dr det bsta alternativet nr man inte kan hjlpa folk med allvarliga problem p allvar r att knarka ner dom s risken fr tredjeperson minskar.
Och avsaknad av resurser var inte ett problem nr mentalsjukhusen fanns. De inhuserade mentalpatienter som hade arbete dr (ppelodling i ngot fall vilket gjorde sjukhuset egenfrsrjande till strre del) vnner, personal, egna rum och ett verlag bra liv med besk frn familjen ngon gng i veckan efter vad de sjuka orkade.

Numera sitter de isolerade i sina lgenheter dr de gr liven miserabla fr grannar och omgivning ssom du beskriver dr de fr hmtas av polis och stller till det. De traumatiserar samhllet fullstndigt och i mnga fall brjar de med narkotika och alkohol fr att lindra sina plgor vilket gr deras beteenden n vrre samt gynnar den kriminella industrin.

Medicin r bevisat skadligt fr hjrnan med minskad volym av den gr massan, detta r helt riktigt. Samtidigt vad gr man nr deras hjrnor nd bryts ned vilket r vad det irrationella beteendet beror p? (Tnker hr schizofreni dr ventriklarna blir strre och strre allteftersom tiden gr till stora hl finnes. Hl ska dr vara vilket r vad ventriklarna r men inte s stora, enbart sm) Bot saknas och medicinvrlden vet ej vad den annars ska gra.

Men ja, medicinen frstr n mer n den "hjlper" och hjlper gr varken medicin eller terapi, har bevittnat frfallet p nra hll under mngtalet r och det r groteskt. Bda delar borde lggas ned och ersttas av ett funktionellt system.
Citera
2024-10-27, 10:45
Medlem
Puttinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
vad hnder om hjrnan krymper d?
Gissningsvis minskad intelligens, kognitiva funktioner samt en rad andra svra problem, sjukdomen breder ut sig drtill. Det finns inget positivt med en minskad gr massa, frglm ej att hjrnan styr dina organ ocks samt hela den hormonella produktionen.
Citera
2024-10-27, 13:25
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttinava
Gissningsvis minskad intelligens, kognitiva funktioner samt en rad andra svra problem, sjukdomen breder ut sig drtill. Det finns inget positivt med en minskad gr massa, frglm ej att hjrnan styr dina organ ocks samt hela den hormonella produktionen.
s det r farligt d?
Citera
2024-10-27, 13:27
Medlem
Citat:
s det r farligt d?
r du trg i hela huvet?
Citera
2024-10-27, 13:28
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
r du trg i hela huvet?
ojoj ngon som blir arg.
Citera
2024-10-27, 17:29
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Hjrnan krymper ju hos gravida fr att sedan terg. En hgst naturlig process s vart ligger problemet?
Citera
2024-10-29, 20:41
Medlem
Hela psykiatrin r en enda stor bluff. Grejen var frn brjan att plocka framtida ledare frmst pojkar som kunde vara ett hot mot nuvarande eliten. Helt enkelt att frstra deras hjrnor med mediciner s dem aldrig kunde vara ngot hot lngre. Att paja 10000 hjrnor fr att plocka en stor ledare som folket vill flja r ju vrt, eller hur?
Citera
2024-10-30, 12:44
Medlem
Puttinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Hjrnan krymper ju hos gravida fr att sedan terg. En hgst naturlig process s vart ligger problemet?
Att minskningen av den gr massan r bestende och fortlpande av psykofarmaka.
Citera
2024-10-30, 12:45
Medlem
Puttinavas avatar
Citat:
s det r farligt d?
Tja om du anser fallerande organ farligt samt att leva med svra kognitiva problem som kommer frstra ditt liv, farligt s svar ja.

Fr jag gissa p att du tar eller har tagit de hr preparaten under en lng tid eller r vldigt ung? Lider du av kognitiva svrigheter i dagslget ssom koncentrationssvrigheter och minnesproblematik?
Citera
2024-10-30, 12:48
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Att minskningen av den gr massan r bestende och fortlpande av psykofarmaka.

Lgger du fram peer reviewed studier p det r du vnlig.
Citera
2024-10-30, 14:20
Medlem
LKKINGENs avatar
Ofta r de som hamnar inom psykiatrin de som behver vara dr och nr det inte gr s bra riktas ilskan tillbaks mot de som frskte hjlpa.
Idag hamnar man bara eller snarare fr tillgng till psykiatrin om man r suicidal eller psykiskt sjuk.
Finns mnga med tex personlighetsstrningar som skulle f komma dit fr att f ett bttre liv.
Idag r s mnga s deprimerade av att behva leva med de beslut dom tagit att dom behver hjlp med att ta beslutet att inte ta sina liv, vilket i dom flesta fall bara r ett rop p hjlp.
F menar verkligen allvar men de som gr det fr ingen hjlp eftersom det inte gr att skilja gnllarna frn doarna nr man ska vlja vem som fr komma in idag.

En mnniska med en psykisk sjukdom kommer aldrig kunna bli frisk men kan f hjlp m bttre och fungera bttre.
Har du ftt sprutor inom psykiatrin s har det nog behvts pga av sjukdom.
En av indikatorerna p att en patient kan anses vara psykiskt sjuk r att denna saknar sjukdomsinsikt.
Sen att det kan vara mycket skit i medocinerna kan jag hlla med om men ofta r en spruta ngot man gr fr att hjlpa s gott det gr och ingen annan lsning finns, n.
Allt har biverkningar men det grs bedmningar att patientens vlmende blir bttre idag av detta s d anvnds det.
Framtiden fr ngon annan fundera p.
Citera
2024-10-30, 14:37
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Tja om du anser fallerande organ farligt samt att leva med svra kognitiva problem som kommer frstra ditt liv, farligt s svar ja.

Fr jag gissa p att du tar eller har tagit de hr preparaten under en lng tid eller r vldigt ung? Lider du av kognitiva svrigheter i dagslget ssom koncentrationssvrigheter och minnesproblematik?
ja jag har ju ADHD-diagnos. jag har tagit antipsykotisk medicin till och frn. har en psykos bakgrund ocks, drfr jag har olanzapin, fr att minska risken att falla tillbaka i en ny psykos.

har tagit olanzapin i mnga r, men har slutat och brjat till och frn. det r vl nu det senaste som jag har sktt min mediciering i 4 mnader nu ungefr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in