Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-26, 23:10
Medlem
Vissa insektsgrupper beror av väder. Andra försvinner för att små bondgårdar är borta, och det inte längre finns betande djur. Vägkanten dikas och klipps med maskin ...
Citera
2024-10-27, 01:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fästingen är inte en insekt utan ett spindeldjur.

Ok, ser dem ändå som en typ av insekt men vi kan kalla dem spindeldjur om det känns bättre.
Citera
2024-10-27, 12:27
Medlem
jag bor nära till natur och har inte sett en miskning i djur och insekter. fågellivet och insektslivet var stort mellan april-augusti. infact, hittade 5-6 spindlar nu i dagarna som förmodligen tagit sig in då vi haft så milt klimat med tvåsiffriga temperaturer hela oktober. och en nyckelpiga dessutom. det ser man inte 25 oktober direkt? en del flyttfåglar lämnade i augusti, sen kom en del tillbaka i september redan när två siffriga temperaturer fortsatt långt in i oktober.
nu är det snart november och då ska tekniskt sett de mesta ha dött eller gått under jord, gått i idé då vi går mot flera minusgrader under natten till nån plusgrad dagtid.

lär väl kunna se nån grävling här och där som jag brukar göra nattetid. nu kommer även räven och rådjuren börja skrika nattetid när snön börjar lägga sig. rådjur har jag året runt i mitt bostadsområde.
Senast redigerad av fonzen 2024-10-27 kl. 12:31.
Citera
2024-10-28, 17:24
Medlem
"Ånej, inga myggor, vad ska vi ta oss till"

Herregud, snacka om att klaga bara för att klaga
Citera
2024-10-28, 19:30
Medlem
Knivur-273s avatar
Om knottjävlarna försvann när jag försöker fånga en öring upp i norrland, så blir jag glad.
Citera
2024-10-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Startade en tråd om detta 2022 (FB) Var är alla insekter sommaren 2022? Förra året var en liten ökning, men i år knappt en fluga, mygga, fjäril, geting, humla, bi, slända m.m

Miljöförstöring (nedsmutsning med kemikalier och annan skit), vindkraftverk och elektromagnetisk strålning är min gissning till insektsdöden. https://www.researchgate.net/publica...ld_pollinators https://www.landsbygdensfolk.fi/nyhe...kningsrapport#

Förvånansvärt hur "den gröna omställningen" intensivt hamras in av media och politiker, med i jämförelse nära noll radikala åtgärdsprogram kring miljöförstöring, överkonsumtion och överbefolkning.

Från 20 minuter in i nedanstående video (om du inte orkar se hela) visas hur "den gröna omställningen" är ett luftslott som kräver ökad skövling av jordens resurser. https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

Ingen verkar veta vad som är orsaken.
När jag följde Fukushima-katastrofen, såg jag att de fyra exploderade kärnkraftverken spyr ut radioaktivt triitium. Det har pågått i 13 år. Mängderna är enorma.
Jag är ingen radiobiolog, men undrar om dessa enorma utsläpp kan ha med saken att göra?
Citera
2024-10-29, 23:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ingen verkar veta vad som är orsaken. När jag följde Fukushima-katastrofen, såg jag att de fyra exploderade kärnkraftverken spyr ut radioaktivt triitium. Det har pågått i 13 år. Mängderna är enorma. Jag är ingen radiobiolog, men undrar om dessa enorma utsläpp kan ha med saken att göra?

Mängderna är mycket små om man jämför med Stilla Havets volym eller biosfären som helhet. Alltså helt försumbara. De som har anledning att oroa sig är främst de som bor eller bodde i Fukushimas omedelbara närhet. Våra svenska insekter lär inte påverkas av vare sig Fukushima eller Tjernobyl.

Tritium, som du oroar dig för, har dessutom en jämförelsevis kort halveringstid (12 år). Isotoper som plutonium-239 är mycket värre med en halveringstid på 24 000 år.

Reella hot mot både den marina och terresta miljön är klimatförstöring, miljögifter, skogsskövling och överdriven bevattning som utarmar sötvattenreserverna.
Citera
2024-10-30, 09:52
Medlem
Citat:
Mängderna är mycket små om man jämför med Stilla Havets volym eller biosfären som helhet. Alltså helt försumbara. De som har anledning att oroa sig är främst de som bor eller bodde i Fukushimas omedelbara närhet. Våra svenska insekter lär inte påverkas av vare sig Fukushima eller Tjernobyl.

Tritium, som du oroar dig för, har dessutom en jämförelsevis kort halveringstid (12 år). Isotoper som plutonium-239 är mycket värre med en halveringstid på 24 000 år.

Reella hot mot både den marina och terresta miljön är klimatförstöring, miljögifter, skogsskövling och överdriven bevattning som utarmar sötvattenreserverna.

Vet du om insektsdöden nått södra halvklotet?
Citera
2024-10-30, 20:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vet du om insektsdöden nått södra halvklotet?

Bra fråga. Vi vet att klimatkrisen drabbat Stora Barriärrevet, där koralldjuren spottar ut sina endosymbionter och dör när vattnet blir varmare. Skogsbränderna har också ökat i Australien, och UV-strålningen blir allt värre pga av hålet i ozonskiktet.

Inget av detta kan vara bra för den lokala faunan, vare sig vi talar om pungdjur eller insekter.
Senast redigerad av Regulus 2024-10-30 kl. 20:34.
Citera
2024-10-31, 08:59
Medlem
Citat:
Bra fråga. Vi vet att klimatkrisen drabbat Stora Barriärrevet, där koralldjuren spottar ut sina endosymbionter och dör när vattnet blir varmare. Skogsbränderna har också ökat i Australien, och UV-strålningen blir allt värre pga av hålet i ozonskiktet.

Inget av detta kan vara bra för den lokala faunan, vare sig vi talar om pungdjur eller insekter.

Jag tänker insekticider bara sprutas på fält som har grödor, och det har alltid drabbat de insekter som lever nära eller på fälten. Men det har ju inte påverkat myggor och flugor och gråsuggor och tvestjärtar, som lever i sina biotoper.
Klimatet tycker jag inte har förändrats så nämnvärt. Och som någon annan skrev så skulle väl insekter snarare gynnas av värme. Insekter finns överallt - utom där det är som kallast.
Om insektsdöden inte nått till södra halvklotet, skulle jag ändå tippa på att det är luften vindarna
Luftföroreningarna finns framför allt på tre ställen: Kina, Europa och Nordöstra USA Alla på norra halvklotet. Och vindarna blåser runt samma luft runt norra halvklotet. Vindarna blåser inte över ekvatorn.
Det är klart vi ska försöka ta reda på vad det är. Eventuellt är det "kört" för en del insekter. Men deras mångfald gör ju att de kommer tillbaka. De har ju funnits med i jordens historia i flera hundra miljoner år.
Citera
2024-10-31, 09:01
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Som jag skrev i rubriken: "Insekterna försvinner".
Bra. Det är för mycket äckliga creepy crawlers som det är. Spindlar, skalbaggar, maskar, löss och annan skit. Utrota skräpet bara. Saknade av ingen.
Citera
2024-10-31, 14:50
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Bra. Det är för mycket äckliga creepy crawlers som det är. Spindlar, skalbaggar, maskar, löss och annan skit. Utrota skräpet bara. Saknade av ingen.

Synd att vi inte överlever utan dem bara. Men det visste du såklart, och om vi inte hade varit beroende av dem så håller jag med dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in