Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Jag skrev att vissa ord gör uppdelningen mer neutral. Givetvis är det skillnad på nivåerna, men på samma sätt som det kan vara klokt att undvika nedlåtande medlemstitlar på lägre nivåer, så kan det vara klokt att undvika vissa titlar på högre nivåer. Så titlarna behöver inte vara neutrala, men ibland kan de mer neutrala alternativen vara bättre.
Jag tycker det är rätt att beskriva nybörjare för nybörjare. En medlem som postat två inlägg på forumet har givetvis inte samma rutin som någon som varit medlem i över ett halvår och postat flera hundra inlägg.
admin
En person vars "medlemsprofil" är ny och bara har postat två inlägg på forumet, kan mycket väl ha huserat på forumet i ett par decennier och vara extremt rutinerad. Ty, det är tillåtet att överge en gammal profil och skaffa en ny, eller för all del att ha mer än en profil. Så nej, det är verkligen inte nödvändigtvis rätt att beskriva en nyregistrerad profil som nybörjare. Återigen, medlemstitlarna bör reflektera medlemmens status på forumet, inte medlemmens antagna personliga egenskaper.
Vad gäller nivåer och titlar så må det mycket väl vara så att det finns administrationstekniska åtgärder som gör att man (de som driver och driftar Flashback) vill skilja på dessa, men då skulle jag nog snarare vilja påstå att "titel" är fel ord, för en titel är bara en titel för något annat, en beskrivning av t.ex. en status. Men för medlemmarna finns ingen anledning alls att särskilja. Medlemstiteln bör tveklöst spegla medlemmens status/rättigheter/tillgänglighet på forumet. En avstängd medlem har titeln Avstängd just för att medlemmen är Avstängd. Att den medlemmen sedan utöver sin status Avstängd, för det är onekligen en status och inte bara en titel, i bakgrunden också behåller sin status som Medlem är egalt för medlemmen per se. När avstängningen upphör återfår medlemmen officiellt statusen "Medlem" och det är då vad som syns i profilen. En avstängd medlem har trots allt förlorat alla sina rättigheter som medlem, under tiden hen är avstängd, och kan inte ens logga in på forumet. Så det är lite magstarkt att påstå att personen fortfarande är en medlem, tycker jag, även om det är tillfälligt. Men det är en annan diskussion.
Medlemstiteln "Medlem" är överflödig/meningslös, eftersom alla som har någon form av medlemsnivå och status är just medlem. Ordet Medlem beskriver inte någon form av nivå alls och är därför meningslös. Alla vet att alla som skriver på forumet är medlemmar, det behöver inte förklaras. En intressant notis är också det faktum att den som blir avstängd, inte längre har Medlemstiteln "Medlem" utan "Avstängd". Det är alltså ganska tydligt indikerat i forumet att den som blir Avstängd, faktiskt under avstängningen förlorar sin status som Medlem.
Ordet Medlem är helt enkelt olämpligt både som titel och status, liksom nivå. Jämför med mitt förslag där ordet "Regular" används istället, vilket indikerar en tydlig status för en medlem om att denna är en "regular" medlem, vilket jag är övertygad om att väsentligen alla uppfattar som en fullvärdig medlem utan några extra fringisar.
Om man nu inte vill följa den nomenklatur som jag föreslog, och som forumet redan anammat i en annan del som någon påpekade, genom gruppen "outlaw", så bör man, om man nu vill undvika förvirring och göra saker tydligare för medlemmarna, se till att ha medlemstitlar som beskriver medlemmens status på forumet, och som följaktligen matchar de olika medlemsnivåer som finns på forumet, där medlemsnivåerna då enbart behöver finnas i bakgrunden, för de som driftar forumet (även om jag fortfarande inte riktigt förstått varför det behöver finnas en medlemsnivå utöver statusen, eller medlemstiteln om man nu prompt skall kalla det för en titel). En medlemsnivå kan då föreligga för flera olika statusar, men det är av vikt bara ur administrationstekniskt hänseende. För medlemmarna är det medlemsstatusen som är intressant.
Har man sådana tydliga medlemsstatusar, så blir det också enkelt att förklara för nya medlemmar vad som gäller.
Medlemsstatus, och det som syns som "Medlemstitel" när man postar, till exempel
Hangaround - Registrerad i väntan på aktivering
Prospect - Aktiverad med begränsad tillgång, kan ej ta emot PM t.ex.
Regular - Full tillgång till alla normala funktioner
Full Patch - Tillgång till alla extras, laidback etc.
Sergeant at arms - Modererar forum
President - Administrerar Flashback
Technician - Sköter driften
Suspended - Avstängd under begränsad tidsperiod
Out bad - Avstängd för all framtid
Sedan finns väl några fler statusar/medlemsnivåer, men ovan är ett exempel.
Jag har svårt att se att det skulle behövas något specifikt system med "medlemsnivåer" utöver ovan system med "medlemsstatus", oavsett vad man väljer att kalla respektive status.
Sedan har jag full förståelse för att man inte vill välja HA's nomenklatur för forumet, jag har ovan bara använt det som ett exempel.