Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-02, 17:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Om man nu ska göra någon sådan särskiljning, och skilja på "nivå" och "titel", då är det ju just TITELN som är det som tråden handlar om. Vilka ord som ska användas och presenteras. Inte vilka olika nivåer som ska finnas. De nivåerna finns i så fall redan. Diskussionen handlar om vad de olika nivåerna ska heta. Vilka TITLAR de ska ha.

Du verkar fortfarande inte förstå.

Medelemstitel (Medlem, Moderator, Avatarolog etc.) är det som står under avataren vid varje inlägg någon postat. Det här handlar alltså INTE om den titeln.
Citera
2024-11-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du verkar fortfarande inte förstå.

Medelemstitel (Medlem, Moderator, Avatarolog etc.) är det som står under avataren vid varje inlägg någon postat. Det här handlar alltså INTE om den titeln.

Det är ju du som fortfarande inte fattar, trots att jag var extremt tydlig i mitt senaste inlägg.

Det handlar inte om vilka nivåer som ska finnas, utan hur de olika nivåerna ska tituleras. Det ligger redan i trådens rubrik "Vad ska vi kalla forumets fyra medlemsnivåer?"

Nivåerna finns, de ska tituleras.

Att sedan, om det nu är planen, ha olika namn på olika medlemsnivåer och utöver det ha "medlemstitlar" som heter något annat än medlemsnivåerna, ja det är ju bara utomordentligt korkat, krångligt och rörigt och kommer inte göra saker enklare för vare sig användarna eller admins. Så har jag då aldrig sett något annat forum göra, vad jag kan påminna mig.

En liten sak att notera är att det verkar som så gott som samtliga som skrivit i tråden, har uppfattat att det är namnen på medlemstitlarna som avses, och inte någon helt eller halvt dold medlemsnivå som inte har med medlemstitlarna att göra.

Det finns ingen anledning att ha namn på medlemsnivåer som är något annat än medlemstitlarna, det om något kommer bara att förvirra, fortsätta förvirra. I så fall är det snarare en tydlig skriftlig förklaring som behövs, så att folk förstår hur forumet funkar. Det är verkligen inte undra på att folk är förvirrade, om det är någon form av dold nivå som inte har något att göra med det synliga som säkert alla nykomlingar uppfattar som nivån de har, som styr.

Allt annat än att låta medlemstitlarna var namnen på medlemsnivåerna är urbota korkat och kommer aldrig lösa problemet med förvirring och eviga frågor till admin.
Citera
2024-11-03, 09:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är ju du som fortfarande inte fattar, trots att jag var extremt tydlig i mitt senaste inlägg.

Det handlar inte om vilka nivåer som ska finnas, utan hur de olika nivåerna ska tituleras. Det ligger redan i trådens rubrik "Vad ska vi kalla forumets fyra medlemsnivåer?"

Att sedan, om det nu är planen, ha olika namn på olika medlemsnivåer och utöver det ha "medlemstitlar" som heter något annat än medlemsnivåerna, ja det är ju bara utomordentligt korkat, krångligt och rörigt och kommer inte göra saker enklare för vare sig användarna eller admins. Så har jag då aldrig sett något annat forum göra, vad jag kan påminna mig.

En liten sak att notera är att det verkar som så gott som samtliga som skrivit i tråden, har uppfattat att det är namnen på medlemstitlarna som avses, och inte någon helt eller halvt dold medlemsnivå som inte har med medlemstitlarna att göra.

Det finns ingen anledning att ha namn på medlemsnivåer som är något annat än medlemstitlarna, det om något kommer bara att förvirra, fortsätta förvirra. I så fall är det snarare en tydlig skriftlig förklaring som behövs, så att folk förstår hur forumet funkar. Det är verkligen inte undra på att folk är förvirrade, om det är någon form av dold nivå som inte har något att göra med det synliga som säkert alla nykomlingar uppfattar som nivån de har, som styr.

Allt annat än att låta medlemstitlarna var namnen på medlemsnivåerna är urbota korkat och kommer aldrig lösa problemet med förvirring och eviga frågor till admin.

När det gäller allt det har vi varit överens i över ett dygn:

(FB) Vad ska vi kalla forumets fyra medlemsnivåer?
Citera
2024-11-03, 12:52
Administrator
admins avatar
Citat:

Intressant iakttagelse. Bra och konstruktiv kritik.

Jag har valt att skilja på medlemstitel och medlemsnivå. Bra eller dåligt. Det kan man givetvis diskutera, men jag ska utveckla lite hur jag resonerat.

Om vi exempelvis väljer att kalla medlemsnivåerna för 1, 2, 3, och 4, så finns det inte nödvändigtvis skäl att dokumentera detta under medlemstiteln.

När det gäller medlemstiteln "Nyregistrerad" så kan det vara klokt att kalla medlemsnivån för samma sak. Medlemmar med övriga medlemsnivåer har medlemstiteln "Medlem" (med vissa undantag, exempelvis om de är avstängda, bannlysta eller är moderatorer etc). En medlem som är avstängd tillhör nivå 2, 3 eller 4. Men medlemstiteln är "Avstängd", inget annat. Så oavsett vi väljer att kalla nivåerna och titlarna för samma sak, så kommer detta alltid att finns mängder av undantag. Då de är olika saker.

När det gäller medlemstiteln på nivå 2, så är jag inte främmande för att ge dessa en annan medlemstitel. Exempelvis "Ny medlem". Problemet är att det blir lite missvisande att ha medlemstiteln "Ny medlem" ifall kontot funnits i över 20 år.

När det gäller nivå 4 så är jag däremot tveksam till att kommunicera detta under medlemsnivån. Även om alla kan lista ut att ett konto har denna nivå, så finns det goda skäl till att avstå.

admin
Citera
2024-11-03, 13:03
Administrator
admins avatar
Citat:
Det är märkligt att i samma mening tala om nivåer och att de ska vara "neutrala". Hela idén och konceptet med nivåer är att de inte är "neutrala". Det finns, och ska finnas, och ska dessutom utmärkas av namnen , att det är en skillnad dem emellan.

Jag skrev att vissa ord gör uppdelningen mer neutral. Givetvis är det skillnad på nivåerna, men på samma sätt som det kan vara klokt att undvika nedlåtande medlemstitlar på lägre nivåer, så kan det vara klokt att undvika vissa titlar på högre nivåer. Så titlarna behöver inte vara neutrala, men ibland kan de mer neutrala alternativen vara bättre.

Citat:
Att kalla någon för nybörjare bara för att kontot är nyregistrerat kan bli extremt missvisande. Den som är "rutinerad" kan mycket väl vara mer nybörjare än den som är "nybörjare".

Jag tycker det är rätt att beskriva nybörjare för nybörjare. En medlem som postat två inlägg på forumet har givetvis inte samma rutin som någon som varit medlem i över ett halvår och postat flera hundra inlägg.

admin
Citera
2024-11-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag skrev att vissa ord gör uppdelningen mer neutral. Givetvis är det skillnad på nivåerna, men på samma sätt som det kan vara klokt att undvika nedlåtande medlemstitlar på lägre nivåer, så kan det vara klokt att undvika vissa titlar på högre nivåer. Så titlarna behöver inte vara neutrala, men ibland kan de mer neutrala alternativen vara bättre.

Jag tycker det är rätt att beskriva nybörjare för nybörjare. En medlem som postat två inlägg på forumet har givetvis inte samma rutin som någon som varit medlem i över ett halvår och postat flera hundra inlägg.

admin

En person vars "medlemsprofil" är ny och bara har postat två inlägg på forumet, kan mycket väl ha huserat på forumet i ett par decennier och vara extremt rutinerad. Ty, det är tillåtet att överge en gammal profil och skaffa en ny, eller för all del att ha mer än en profil. Så nej, det är verkligen inte nödvändigtvis rätt att beskriva en nyregistrerad profil som nybörjare. Återigen, medlemstitlarna bör reflektera medlemmens status på forumet, inte medlemmens antagna personliga egenskaper.

Vad gäller nivåer och titlar så må det mycket väl vara så att det finns administrationstekniska åtgärder som gör att man (de som driver och driftar Flashback) vill skilja på dessa, men då skulle jag nog snarare vilja påstå att "titel" är fel ord, för en titel är bara en titel för något annat, en beskrivning av t.ex. en status. Men för medlemmarna finns ingen anledning alls att särskilja. Medlemstiteln bör tveklöst spegla medlemmens status/rättigheter/tillgänglighet på forumet. En avstängd medlem har titeln Avstängd just för att medlemmen är Avstängd. Att den medlemmen sedan utöver sin status Avstängd, för det är onekligen en status och inte bara en titel, i bakgrunden också behåller sin status som Medlem är egalt för medlemmen per se. När avstängningen upphör återfår medlemmen officiellt statusen "Medlem" och det är då vad som syns i profilen. En avstängd medlem har trots allt förlorat alla sina rättigheter som medlem, under tiden hen är avstängd, och kan inte ens logga in på forumet. Så det är lite magstarkt att påstå att personen fortfarande är en medlem, tycker jag, även om det är tillfälligt. Men det är en annan diskussion.

Medlemstiteln "Medlem" är överflödig/meningslös, eftersom alla som har någon form av medlemsnivå och status är just medlem. Ordet Medlem beskriver inte någon form av nivå alls och är därför meningslös. Alla vet att alla som skriver på forumet är medlemmar, det behöver inte förklaras. En intressant notis är också det faktum att den som blir avstängd, inte längre har Medlemstiteln "Medlem" utan "Avstängd". Det är alltså ganska tydligt indikerat i forumet att den som blir Avstängd, faktiskt under avstängningen förlorar sin status som Medlem.

Ordet Medlem är helt enkelt olämpligt både som titel och status, liksom nivå. Jämför med mitt förslag där ordet "Regular" används istället, vilket indikerar en tydlig status för en medlem om att denna är en "regular" medlem, vilket jag är övertygad om att väsentligen alla uppfattar som en fullvärdig medlem utan några extra fringisar.

Om man nu inte vill följa den nomenklatur som jag föreslog, och som forumet redan anammat i en annan del som någon påpekade, genom gruppen "outlaw", så bör man, om man nu vill undvika förvirring och göra saker tydligare för medlemmarna, se till att ha medlemstitlar som beskriver medlemmens status på forumet, och som följaktligen matchar de olika medlemsnivåer som finns på forumet, där medlemsnivåerna då enbart behöver finnas i bakgrunden, för de som driftar forumet (även om jag fortfarande inte riktigt förstått varför det behöver finnas en medlemsnivå utöver statusen, eller medlemstiteln om man nu prompt skall kalla det för en titel). En medlemsnivå kan då föreligga för flera olika statusar, men det är av vikt bara ur administrationstekniskt hänseende. För medlemmarna är det medlemsstatusen som är intressant.

Har man sådana tydliga medlemsstatusar, så blir det också enkelt att förklara för nya medlemmar vad som gäller.

Medlemsstatus, och det som syns som "Medlemstitel" när man postar, till exempel

Hangaround - Registrerad i väntan på aktivering
Prospect - Aktiverad med begränsad tillgång, kan ej ta emot PM t.ex.
Regular - Full tillgång till alla normala funktioner
Full Patch - Tillgång till alla extras, laidback etc.
Sergeant at arms - Modererar forum
President - Administrerar Flashback
Technician - Sköter driften
Suspended - Avstängd under begränsad tidsperiod
Out bad - Avstängd för all framtid

Sedan finns väl några fler statusar/medlemsnivåer, men ovan är ett exempel.
Jag har svårt att se att det skulle behövas något specifikt system med "medlemsnivåer" utöver ovan system med "medlemsstatus", oavsett vad man väljer att kalla respektive status.

Sedan har jag full förståelse för att man inte vill välja HA's nomenklatur för forumet, jag har ovan bara använt det som ett exempel.
Citera
2024-11-04, 10:55
Administrator
admins avatar
Citat:
En person vars "medlemsprofil" är ny och bara har postat två inlägg på forumet, kan mycket väl ha huserat på forumet i ett par decennier och vara extremt rutinerad. Ty, det är tillåtet att överge en gammal profil och skaffa en ny, eller för all del att ha mer än en profil. Så nej, det är verkligen inte nödvändigtvis rätt att beskriva en nyregistrerad profil som nybörjare. Återigen, medlemstitlarna bör reflektera medlemmens status på forumet, inte medlemmens antagna personliga egenskaper.

Vad tror du om benämningen debutant? Istället för nybörjare eller novis. Avseende nivå 2.

Citat:
Vad gäller nivåer och titlar så må det mycket väl vara så att det finns administrationstekniska åtgärder som gör att man (de som driver och driftar Flashback) vill skilja på dessa, men då skulle jag nog snarare vilja påstå att "titel" är fel ord, för en titel är bara en titel för något annat, en beskrivning av t.ex. en status. Men för medlemmarna finns ingen anledning alls att särskilja. Medlemstiteln bör tveklöst spegla medlemmens status/rättigheter/tillgänglighet på forumet. En avstängd medlem har titeln Avstängd just för att medlemmen är Avstängd. Att den medlemmen sedan utöver sin status Avstängd, för det är onekligen en status och inte bara en titel, i bakgrunden också behåller sin status som Medlem är egalt för medlemmen per se. När avstängningen upphör återfår medlemmen officiellt statusen "Medlem" och det är då vad som syns i profilen. En avstängd medlem har trots allt förlorat alla sina rättigheter som medlem, under tiden hen är avstängd, och kan inte ens logga in på forumet. Så det är lite magstarkt att påstå att personen fortfarande är en medlem, tycker jag, även om det är tillfälligt. Men det är en annan diskussion.

En avstängd medlem har till stora delar samma rättigheter som en nyregistrerad. Finns vissa skillander, men begränsningen är i stort sätt samma.

Anser du att medlemstiteln "Medlem" bör plockas bort eller ersättas med något helt annat? Bör det kommuniceras publikt vilken medlemsnivå ett konto har? Som jag skrivit innan så kan jag se fördelar med att kommunicera nivå 2, men är tveksam till om nivå 4 ska kommuniceras publikt. (Även om detta indirekt är publikt).

Vad det gäller ditt påpekande om att medlemstiteln inte är någon titel, så förstår jag vad du menar. Tycker att du har en poäng där.

Citat:
Medlemstiteln "Medlem" är överflödig/meningslös, eftersom alla som har någon form av medlemsnivå och status är just medlem. Ordet Medlem beskriver inte någon form av nivå alls och är därför meningslös. Alla vet att alla som skriver på forumet är medlemmar, det behöver inte förklaras.

En medlem som avslutar sitt konto är inte längre medlem.

Citat:
Ordet Medlem är helt enkelt olämpligt både som titel och status, liksom nivå. Jämför med mitt förslag där ordet "Regular" används istället, vilket indikerar en tydlig status för en medlem om att denna är en "regular" medlem, vilket jag är övertygad om att väsentligen alla uppfattar som en fullvärdig medlem utan några extra fringisar.

Jag är inte främmande för att byta ut titeln medlem till något annat. Om något tillräckligt bra föreslås. Tror inte att "Reglar" är ett bättre namn.

Citat:
Om man nu inte vill följa den nomenklatur som jag föreslog, och som forumet redan anammat i en annan del som någon påpekade, genom gruppen "outlaw", så bör man, om man nu vill undvika förvirring och göra saker tydligare för medlemmarna, se till att ha medlemstitlar som beskriver medlemmens status på forumet, och som följaktligen matchar de olika medlemsnivåer som finns på forumet, där medlemsnivåerna då enbart behöver finnas i bakgrunden, för de som driftar forumet (även om jag fortfarande inte riktigt förstått varför det behöver finnas en medlemsnivå utöver statusen, eller medlemstiteln om man nu prompt skall kalla det för en titel). En medlemsnivå kan då föreligga för flera olika statusar, men det är av vikt bara ur administrationstekniskt hänseende. För medlemmarna är det medlemsstatusen som är intressant.

För att medlemmar enklare ska kunna förstå hur forumet fungerar. Exempelvis varför de inte kan skicka PM, starta trådar, se alla forum eller svara på inlägg i trådar de läser.

Citat:
Har man sådana tydliga medlemsstatusar, så blir det också enkelt att förklara för nya medlemmar vad som gäller.

Medlemsstatus, och det som syns som "Medlemstitel" när man postar, till exempel

Hangaround - Registrerad i väntan på aktivering
Prospect - Aktiverad med begränsad tillgång, kan ej ta emot PM t.ex.
Regular - Full tillgång till alla normala funktioner
Full Patch - Tillgång till alla extras, laidback etc.
Sergeant at arms - Modererar forum
President - Administrerar Flashback
Technician - Sköter driften
Suspended - Avstängd under begränsad tidsperiod
Out bad - Avstängd för all framtid

Sedan finns väl några fler statusar/medlemsnivåer, men ovan är ett exempel.
Jag har svårt att se att det skulle behövas något specifikt system med "medlemsnivåer" utöver ovan system med "medlemsstatus", oavsett vad man väljer att kalla respektive status.

Sedan har jag full förståelse för att man inte vill välja HA's nomenklatur för forumet, jag har ovan bara använt det som ett exempel.

Tror inte att namnförslagen du nämnde ovan skulle fungera speciellt bra. Jag tycker exempelvis att "Moderator" är en bättre medlemstitel än "Sergeant at arms".

Jag tror - vid sidan av att kalla medlemsnivåerna för 1, 2, 3 och 4 - så skulle följande namn på medlemsnivåerna kunna fungera:
1. Nyregistrerad
2. Debutant
3. Etablerad
4. Flashbackare
admin
Citera
2024-11-04, 11:51
Medlem
HomoDeuss avatar
Nykläckt
Gluttare
Bubblare
Babblare
Citera
2024-11-04, 17:55
Medlem
Citat:
Vad tror du om benämningen debutant? Istället för nybörjare eller novis. Avseende nivå 2.

Jag tycker att nivån bör ha ett namn som reflekterar att användaren har vissa begränsningar.
Debutant är en synonym till nybörjare och novis, så jag tycker alla de passar lika illa.

Då tycker jag att Trainee eller Aspirant funkar bättre i så fall.
jag tänker att nivå 2 är en slags prövotid, klarar man den blir man fullvärdig.

Citat:
En avstängd medlem har till stora delar samma rättigheter som en nyregistrerad. Finns vissa skillander, men begränsningen är i stort sätt samma.

Jag trodde bestämt att en avstängd medlem inte ens kan logga in på forumet. Stämmer inte det?
För då har en avstängd medlem inga rättigheter alls.

Citat:
Anser du att medlemstiteln "Medlem" bör plockas bort eller ersättas med något helt annat? Bör det kommuniceras publikt vilken medlemsnivå ett konto har? Som jag skrivit innan så kan jag se fördelar med att kommunicera nivå 2, men är tveksam till om nivå 4 ska kommuniceras publikt. (Även om detta indirekt är publikt).

Ja, jag anser att medlemstiteln "Medlem" bör plockas bort helt och ersättas med ett annat ord. Samtliga olika statusar gäller för en medlem. Den som är nyregistrerad är medlem, den som är aspirant är medlem, den som är avstängd är också medlem.

Citat:
Vad det gäller ditt påpekande om att medlemstiteln inte är någon titel, så förstår jag vad du menar. Tycker att du har en poäng där.

Lite osäker på vad jag skrev, men vad jag tror/hoppas att jag menade var att titeln är just en titel, och som varandes en titel i ordets rätta bemärkelse så anger den den titulerades status. En snabb googling på titel ger förljande

Citat:
Titel är ett ord som vanligen används för att indikera en persons yrke, sociala position eller status. Ofta används de vid tilltal, men den vanligaste användningen är som en status- eller befattningsmässig beskrivning

Och det är precis det jag är ute efter. Medlemstieln skall indikera (spegla) medlemmens status. Det bör då vara direkt kopplat till medlemsnivån. Då blir det också enkelt att förklara för nya medlemmar, och enkelt för dem att förstå.

Citat:
En medlem som avslutar sitt konto är inte längre medlem.

Det är jag med på. Inte heller den som är Banned är längre medlem (antar jag). Det visas då genom att medlemstiteln ersätts med orden "Avslutat konto" eller "Banned", eller "Utesluten" eller "Bannad".
Det är jag helt säker på att alla förstår innebörden av.

Citat:
Jag är inte främmande för att byta ut titeln medlem till något annat. Om något tillräckligt bra föreslås. Tror inte att "Reglar" är ett bättre namn.

Regular. Lite tråkigt kanske, men ett ord som beskriver väldigt bra vilken status man har, tycker jag. Närmaste svenska översättningen i detta sammanahanget är nog fullvärdig, men även det som vi på svenska kallar "stammis". Man kan även tänka sig ord som "Betrodd", och använda "Stammis" för högsta nivån. "Betrodd" är ju bra i den andemeningen att man har passerat och klarat av prövoperioden som "Aspirant".

Citat:
För att medlemmar enklare ska kunna förstå hur forumet fungerar. Exempelvis varför de inte kan skicka PM, starta trådar, se alla forum eller svara på inlägg i trådar de läser.

Ja visst, och det speglas då av Medlemstiteln menar jag. Om det inte gör det, så blir det förvirrande för medlemmarna. Och det är väl den situationen vi har idag, om jag fattat rätt.

Nyregistrerade kan inte posta.
Aspiranter kan inte PMa.
Betrodda har full tillgång till forumets alla normala funktioner.
Stammisar har tillgång till forumets utökade funktioner.

Hur enkelt som helst att förklara och alla och envar ser enkelt vilken status de själva har.

Citat:
Tror inte att namnförslagen du nämnde ovan skulle fungera speciellt bra. Jag tycker exempelvis att "Moderator" är en bättre medlemstitel än "Sergeant at arms".

Funka tror jag absolut att de skulle göra. Medlemmarna skulle snabbt lära sig innebörden av dem. Men visst, jag förstår att Flashback vill ha "sina egna" titlar.

Citat:
Jag tror - vid sidan av att kalla medlemsnivåerna för 1, 2, 3 och 4 - så skulle följande namn på medlemsnivåerna kunna fungera:
1. Nyregistrerad
2. Debutant
3. Etablerad
4. Flashbackare
admin

Och jag föreslår då som alternativ

1. Nyreggad
2. Aspirant
3. Betrodd
4. Stammis

Alla som är på forumet är väl ändå flashbackare

Men framförallt så föreslår jag att detta är både Medlemsnivå och Medlemstitel på samma gång. När någon medlems titel ändras tilllfälligt, eller permanent, pga olika regelbeivranden, så kan medlemsnivån behållas i bakgrunden men medlemstiteln ändras tillfälligt till den nya status som gäller, exvis Avstängd.

Avstängd är ett tydligt ord, tycker jag. Men det kan missuppfattas i den meningen att den som är avstängd är avstängd, punkt. Alltså att det inte är en temporär avstängning. Alternativet är då att istället använda ordet Timeout. Som ju är kutym inom politiken. Fast jag kan inte låta bli att tycka att Avstängd ändå är bättre, särskilt om man ska hålla sig till svenska ord.
Citera
2024-11-09, 04:20
Medlem
Undseendes avatar
Har den här (Silver)-medlemmen (FB) Fick fel bebis med sig hem från BB i Norge, visste inget i över 50 år något med ämnet att göra?
Ser märkligt ut.
Citera
2024-11-09, 05:29
Medlem
zombie-nations avatar
1. Spermie, grus i dojan, främling, nyreggad eller något sådant
2. Novis
3. Erfaren
4. Veteran
5. Legend (en nivå ingen vet hur man kommer dit och det enda som händer är att titeln ändras.)
Citera
2024-11-09, 06:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Har den här (Silver)-medlemmen (FB) Fick fel bebis med sig hem från BB i Norge, visste inget i över 50 år något med ämnet att göra?
Ser märkligt ut.

silvermedlem är ett användarnamn, ingen titel. Kontot är avslutat varför titel (Medlem) inte framgår.

Inlägget har fyra rader centrerad text och resten högerställd. Varför användaren valde att göra så när denne skrev texten kan bara användaren själv svara på. Förmodligen för att väcka uppmärksamhet.

Så nej, det har inte ett smack med det här att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in