2024-11-05, 08:26
Medlem
Låter bra tycker jag. De flesta som inte är otroligt cyniska förstår nog att polisen inte har några ambitioner att börja plocka bilar och klockor från slumpmässigt utvalda civila på gatan för att fylla på kaffekassan. Sverige är inte så korrupt som en del här verkar tro. De vet mycket väl vilka yrkeskriminella som åker runt med lyxbilar och bär lyxprodukter, de har antagligen redan i förväg förberett en lista på vilka de ska plocka så fort tillfälle ges. Skitbra! Ta allt, säger jag - så kanske det blir svårare att locka unga till kriminalitet med flashiga kläder och smycken som imponerar på 15-åringar. Sälj skiten så kan vi använda pengarna för att finansiera ännu hårdare tag mot gängkriminaliteten.

Visst, det är en eftergift i form av minskad frihet, men det är en eftergift som jag tror att majoriteten av laglydiga medborgare gärna gör eftersom läget är som det är just nu. Jag är inte alls orolig över att bli av med några grejer eftersom jag inte umgås med kriminella, har ett jobb, och mina ägodelar är följaktligen proportionerliga till min inkomst.
Citera
2024-11-05, 08:30
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Vad tror ni händer?

Jag tror att Polisens konfiskerande av klockor, guldlänkar och bilar (även de som står skrivna på bruschans mormor) kommer göra det betydligt svårare för kriminella att flasha de ack så viktiga attributen på ”framgång” utanför andrahandslägenheten i Rissne
Citera
2024-11-05, 08:42
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är också ovärdigt att det dräller runt kriminella blattar med mer dyra prylar än gemene man med universitetsutbildning och sprider skräck och skjuter på varandra och spränger trapphus.

Det finns många människor som på olika sätt men laglig väg 'lyckas' i livet och därmed kan köpa dyra saker.

Du är inne på ett intressant ämne med att sprida skräck här, lagar där polisen kan utöva tvångsmedel mot laglydiga är en otroligt dålig väg att vandra. Det är vanligt även i andra totalitära länder att det är just polisen man är rädd för.

Polisen är ofta en person som kanske på grund av lågbegåvning eller annat diskvalificerar sig för arbete inom privata sektorn och har sannolikt en något större benägenhet att utöva maktmissbruk än genomsnittet.
Denna enskilda polis får utföra ganska stora ingrepp på dig som person. Du kan vara hur laglydig som helst, men din rättssäkerhet har du inte kvar.
Citera
2024-11-05, 08:46
Medlem
Polisen kan alltså ta lyxvaror från kända, dömda kriminella med skulder hos fogden som inte har redovisningsbar inkomst. Självklart skall de kriminella strippas på allt som går att sälja, de skall fan leva på existensminimum tills deras skuld är Betald.

Med kända kriminella menas att personerna finns i spaningsregister, misstankeregister och belastningsregister. Det är inga duvungar utan livsstilskriminella.
Citera
2024-11-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad händer den dagen en arg snut stoppar dig i din nya bil du införskaffat och helt sonika beslagtar den bara för att han ogillar dig? Eller bara tar ditt hus så du får sova på gatan?
Kommer du fortfarande tycka lagen är bra då?

Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
att att ha en bil då för 50000 kr kommer inte heller ligga o propostion till sin inkomst ! inte heller sin nyinköpta Iphone , inte heller sin jacka för 10000 kr , mm
Jag tycker att det är ett rätt cyniskt synsätt att utgå från att polisen direkt kommer att bli giriga galningar som ger sig på privatpersoner bara för att de i teorin har möjlighet till det. Sverige är ett av världens minst korrupta länder, naturligtvis skulle det bli ramaskri på nolltid om det hände. Beslagen ska dessutom sedan rättfärdigas i domstol.

Jag tror att det är två typer av motståndare till den nya lagen:
1. Kriminella, nolltaxerare och annat drägg som nu på riktigt är oroliga att de inte kan gå fritt på gatorna och flasha sina lyxprylar för att attrahera barn till kriminalitet (och brudar).
2. Privacy-aktivister som menar att stat och polis inte ska ha någon makt eller kontroll över den enskilde individen eftersom det i teorin kan leda till att Sverige blir en fascist-stat och börjar straffa civila (av olika skäl) med stöd av lagen och därför inte kan ifrågasättas.

För den andra gruppen handlar det ju mer om en ideologisk övertygelse, d.v.s. även om det stämmer att detta kommer att gynna polisen i dess arbete mot gängkriminalitet och på sikt samhället, så är det inte värt priset som måste betalas i form av att man ger upp en del av sin autonomi och sina rättigheter i samhället.

Jag tycker att det är värt priset, för jag inte är inte orolig för ett domedagsscenario där detta missbrukas från dag ett av en enad poliskår. Visst, det kommer säkert finnas något enstaka fall vart annat eller vart tredje år som vi får läsa om i tidningen (man måste komma ihåg att Sverige är ett litet land) men det är för mig utan tvekan värt det om detta hjälper polisen att slå tillbaka mot gängkriminaliteten.

Jag tar en ökad trygghet i utbyte mot minskade rättigheter, precis som alla gör - frågan är bara var man drar gränsen. Några exempel:
  • Du måste ha bälte på dig när du kör din egen bil, annars kan polisen ta dina pengar.
  • Du får inte gå runt och dricka alkohol på offentliga platser, polisen kan då beslagta din egendom (alkohol) och hälla ut det på plats.
  • Polisen kan göra en bedömning när de ser dig att du är "för full" och låsa in dig mot din vilja
  • Du kan tvingas betala pengar om du spelar hög musik på offentliga platser
  • Du får inte kasta skräp på marken även om du inte vill bära på det längre, polisen kan tvinga dig att bära på saker mot din vilja under hot om att ta pengar från dig
  • Du får inte parkera din bil var du vill, om du gör det kan din bil bli beslagtagen

Och så vidare... Självklart är ovanstående brott som kan bekräftas på plats, och i det här fallet handlar det om att beslagta saker utan att det nödvändigtvis går att koppla till ett specifikt brott. Min poäng är att det handlar om en avvägning mellan din frihet att göra exakt vad du vill och leva utan att behöva förklara/rättfärdiga dig själv och dina handlingar, och en gemensam syn på vilka begränsningar och regler vi sätter för att säkerställa att vi har någon sorts ordning i samhället vi tillsammans ska leva i.
Citera
2024-11-05, 09:03
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Din gnälliga staketsittare. Ja jag är jävligt trött på kaozbabbar och kriminella.
Hur fan är jag en staketsittare som inte vill ha en översittarstat som kan begår rättsövergrepp lagligt? Men bra att veta att vi har svenska stövelslickare som hellre har sharialiknande lagar och blir rövknullade av staten än faktiskt investera i det vi redan har. Vill du ha konkreta tips så dra in varenda jävla bidrag vi har och lägg pengarna på polisens nuvarande arbete, lägg därtill att straffen för ekonomisk brottslighet tas mindre allvarligt och brott mot person mer allvarligt.

Men nejdå, låt polisen göra ingripande utan ens brottsmisstanke, det hjälper nog medborgarna. Äckligt
Citera
2024-11-05, 09:10
Medlem
Det är lugnt för detta kommer aldrig hända...
Citera
2024-11-05, 09:54
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Ah, det krävs en högre byråkrat. Tur att alla åklagare i Sverige är oberoende och hederliga.
Tillräckligt oberoende och hederliga för att icke-kriminella inte kommer behöver oroa sig ett dugg.

Legitima pengar kan enkelt motiveras och bevisas i dagens samhälle. Om man har ärvt något, så finns det åtminstone en bouppteckning. Om man har dyra kläder, så har man kvitton eller digitala spår i form av korttransaktioner (vem idag köper en jacka för 15k kontant?) eller uttag. Om man har låg inkomst men har fått en fin klocka av en släkting så kan man förklara detta. Om man får pengar av släktingar, så finns det bevis hos givaren var pengarna kommer ifrån (inkomst) och digitala spår för hur gåvan exekverades (uttag, överföring). Den som får problem, är den som helt saknar inkomst men som regelmässigt åker dyra bilar, och bär dyra kläder och dyra smycken. Och även där kommer de att få tillbaka sakerna om de visar var pengarna till dem kommer ifrån.

Helt självklart, och helt uppenbart för den som inte är inblandad i kriminalitet, så är detta ett verktyg som kommer användas av polisen för att få ner ”flash-faktorn” hos kända yrkeskriminella. Det kommer fortfarande att finnas krav på hur, när och varför, men lagen kommer säkert att göra det betydligt tråkigare för kriminella att öppet visa att de har dyra saker. Och det kommer att göra kontantekonomin för kriminella ännu svårare. Vilket säkert också är meningen.

Det är inte en perfekt lag, men den är knappast så allvarlig som brösttonerna från Flashback indikerar, och de fantasifulla scenarios som dras upp av indignerade flashbackare är i ärlighetens namn rätt fjantiga. Sverige har inte (ännu) en fullfjädrad finanspolis, men det är nog faktiskt det som krävs för att få bukt med den organiserade brottsligheten i landet. Kanske kommer vi även få se lagar som gör det straffbart att gång på gång få saker beslagtagna utan att kunna visa varifrån pengarna kommer som de lever lyxliv på, så att det går att komma åt topparna den vägen. Det gör det inte omöjligt att vara kriminell, men det blir jobbigare.
Citera
2024-11-05, 10:09
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Jag tycker att det är ett rätt cyniskt synsätt att utgå från att polisen direkt kommer att bli giriga galningar som ger sig på privatpersoner bara för att de i teorin har möjlighet till det. Sverige är ett av världens minst korrupta länder, naturligtvis skulle det bli ramaskri på nolltid om det hände. Beslagen ska dessutom sedan rättfärdigas i domstol.

Jag tror att det är två typer av motståndare till den nya lagen:
1. Kriminella, nolltaxerare och annat drägg som nu på riktigt är oroliga att de inte kan gå fritt på gatorna och flasha sina lyxprylar för att attrahera barn till kriminalitet (och brudar).
2. Privacy-aktivister som menar att stat och polis inte ska ha någon makt eller kontroll över den enskilde individen eftersom det i teorin kan leda till att Sverige blir en fascist-stat och börjar straffa civila (av olika skäl) med stöd av lagen och därför inte kan ifrågasättas.

För den andra gruppen handlar det ju mer om en ideologisk övertygelse, d.v.s. även om det stämmer att detta kommer att gynna polisen i dess arbete mot gängkriminalitet och på sikt samhället, så är det inte värt priset som måste betalas i form av att man ger upp en del av sin autonomi och sina rättigheter i samhället.

Jag tycker att det är värt priset, för jag inte är inte orolig för ett domedagsscenario där detta missbrukas från dag ett av en enad poliskår. Visst, det kommer säkert finnas något enstaka fall vart annat eller vart tredje år som vi får läsa om i tidningen (man måste komma ihåg att Sverige är ett litet land) men det är för mig utan tvekan värt det om detta hjälper polisen att slå tillbaka mot gängkriminaliteten.

Jag tar en ökad trygghet i utbyte mot minskade rättigheter, precis som alla gör - frågan är bara var man drar gränsen. Några exempel:
  • Du måste ha bälte på dig när du kör din egen bil, annars kan polisen ta dina pengar.
  • Du får inte gå runt och dricka alkohol på offentliga platser, polisen kan då beslagta din egendom (alkohol) och hälla ut det på plats.
  • Polisen kan göra en bedömning när de ser dig att du är "för full" och låsa in dig mot din vilja
  • Du kan tvingas betala pengar om du spelar hög musik på offentliga platser
  • Du får inte kasta skräp på marken även om du inte vill bära på det längre, polisen kan tvinga dig att bära på saker mot din vilja under hot om att ta pengar från dig
  • Du får inte parkera din bil var du vill, om du gör det kan din bil bli beslagtagen

Och så vidare... Självklart är ovanstående brott som kan bekräftas på plats, och i det här fallet handlar det om att beslagta saker utan att det nödvändigtvis går att koppla till ett specifikt brott. Min poäng är att det handlar om en avvägning mellan din frihet att göra exakt vad du vill och leva utan att behöva förklara/rättfärdiga dig själv och dina handlingar, och en gemensam syn på vilka begränsningar och regler vi sätter för att säkerställa att vi har någon sorts ordning i samhället vi tillsammans ska leva i.

Helt klart intressant inlägg och med reservation för viss generalisering tycker jag att du verkar ha en ganska tydlig bild över situationen. Givetvis kan man hoppas att gemene polis är vettig och respekterar laglydiga medborgare men man måste ändå se riskerna med detta lagförslag. När man föddes i Sverige fick man (tidigare) ett juridiskt skydd om man följde lagen. Av erfarenhet vet man ju hur känslostyrda människor fungerar, att påstå att poliskåren saknar känslor vore en lögn. En polis med en smula maktmissbruk kan vid ett vanligt möte som denne uppfattar att du visar dig rakryggad helt plötsligt ifrågasätta hur du kan ha en så dyr telefon. Bara genom denna fråga tvingas du som laglydig att totalt underkasta dig denna person i uniform. Har konstapeln en dålig dag kan de fara hem till dig och vända ditt hem upp och ner. Du kan inte protestera längre, eller det kan du men de kommer att skratta åt dig. I andra totalitära länder fungerar det precis så. Lagen ska skydda dig mot sådant, ditt öde ska inte hänga på att Göran förmodligen har en starkare moralisk kompass än Ivan.
Citera
2024-11-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det är lugnt för detta kommer aldrig hända...
Känns mera som signalpolitik. De kan väl utvisa de delar av buset som inte medborgare/har dubbelt medborgarskap istället kan jag tycka. Men det är väl iofs ännu mera signalpolitik som inte kommer att åstadkomma något.
Citera
2024-11-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Känns mera som signalpolitik. De kan väl utvisa de delar av buset som inte medborgare/har dubbelt medborgarskap istället kan jag tycka. Men det är väl iofs ännu mera signalpolitik som inte kommer att åstadkomma något.
Strömmer vill bara ligga bra till.... Blir kul å läsa när första tillslaget kommer, drt vill säga aldrig.
Citera
2024-11-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Strömmer vill bara ligga bra till.... Blir kul å läsa när första tillslaget kommer, drt vill säga aldrig.
Sen får väl polisen redan som det är idag beslagta tillgångar om busarna har skulder hos Kronofogden, om jag har förstått det rätt.

Händer mycket nu med anonyma vittnen, mindre yttrandefrihet, mer övervakning mm. Det går att lösa det här problemet utan att stifta en massa konstiga lagar. Ut med buset och deras anhöriga och stäng gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in