Citat:
Varför krävdes det sådana enorma mängder resurser och forskning för att uppfinna den första atombomben, Little boy?
Det var en så extremt simpel design som bestod av en ring av uran som med vanliga sprängämnen sköts in så att den omslöt en mindre cylinder av uran, för att åstadkomma en kedjereaktion. Jag hade kunnat bygga den i min källare på några timmar om jag hade haft rätt mängd uran-235.
Varför krävdes det så mycket tid, pengar, forskare, uträkningar etc för att komma fram till slutsatsen att du får en nukleär kedjereaktion om du skjuter in en bit uran i en annan bit uran?
Det var en så extremt simpel design som bestod av en ring av uran som med vanliga sprängämnen sköts in så att den omslöt en mindre cylinder av uran, för att åstadkomma en kedjereaktion. Jag hade kunnat bygga den i min källare på några timmar om jag hade haft rätt mängd uran-235.
Varför krävdes det så mycket tid, pengar, forskare, uträkningar etc för att komma fram till slutsatsen att du får en nukleär kedjereaktion om du skjuter in en bit uran i en annan bit uran?
Nej, om det var så enkelt som du påstår så hade vi haft en helt annan värld idag.
Det krävdes mycket stora resurser på 40-talet att bygga allt som behövdes för att konstruera atomvapen. Det mesta var teori, väldigt lite var praktiskt testat samt det fanns väldigt mycket man inte kände till. Tyskarna fastnade delvis för att man inte visste att Bor-10 hade ett stort neutrontvärsnitt...
Det krävdes mycket duktiga kemister och ingenjörer för att producera uran-235 av rätt kvalitet. Detta krävde en omfattande anläggning bara det.
Plutonium är ännu värre med alla dess allotroper och olika isotoper.
Metallerna skall bearbetas och behandlas, rätt legeringar skall tas fram. utveckling av neutronkälla som kan initieras med millisekund-precision med analog teknik men samtidigt tåla den miljö som råder vid initiering av en atombomb, en sådan tycker säkert du är trivialt att konstruera av ett rivjärn och lite koppartråd?!
Att svara på alla de frågor som rörde fysiken krävde Harry Daghlians och Louis Slotins liv och de var ju inte de mest korkade av människor. Idag tillhör detta grundläggande kurser i fysik på högskolenivå men på 40-talet var mycket fortfarande okänt och beräkningsverktygen var räknesticka och logtabeller.
När man väl skulle provspränga Trinity så var man inte ens säkra på om försöket skulle bränna av hela jordens atmosfär eller inte.
Det finns mycket detaljer som du uppenbarligen inte känner till, läs på mer så kanske du förstår varför det krävdes så mycket resurser att tillverka en atombomb, mycket gäller än idag. Isotopanrikning i bulk kräver mycket energi och stora anläggningar trots alla framsteg och teknisk utveckling som skett sedan 40-talet.
Vill minnas att Feynman påpekade att plutonium var så dyrt att ett 8,5 kg tungt dörrstopp av 24 karats guld sparkades runt som skräp på golvet i ett av labben i Los Alamos...