2024-11-06, 17:08
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
I förrgår kväll var jag nära att köra på en cyklist som kom några sekunder efter att ett par gående hade passerat (som jag hade stannat för) på ett övergångsställe. Cyklisten hade belysning men mitt fokus var ju på personerna som just var i färd med passera. Och när de hade passerat började jag trycka på gasen. Hann dock släppa gasen och trycka bromsen i botten istället när cyklisten var mer eller mindre mitt framför bilen...

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo att du har helt rätt i att det gäller att vara 100 % alert när man cyklar. Ja oavsett om man går, cyklar eller kör bil förresten. Jag var tillräckligt alert för att hinna bromsa, men tydligen inte tillräckligt uppmärksam för att notera att det kom en cyklist som tänkte passa på att passera när bilarna redan hade stannat. Tänk om det inte hade varit jag (nykter medelålders van bilist med normal syn) som stannat där vid övergångsstället. Tänk om det hade varit en drogad förare, en förälder med stökiga barn i bilen, en halvblind gammal gubbe osv.

Jag brukar "rädda livet" på minst ett par tre oskyddade trafikanter varje vecka bara på min relativt korta väg till och från jobbet. Cyklister som tror de har företräde överallt, gående som korsar vägen utan en tanke på att kolla om det kommer bilar eller ej osv.

Jag är tacksam över att du inser att man ska vara 100 % alert som cyklist. Jävligt många är inte det. Det är ett förbannat stort ansvar de lägger på oss bilister att inte skada eller döda dem. Alla måste samspela för att undvika olyckor och jag lovar att göra mitt absolut bästa. Både när jag kör bil, cyklar eller går.

Hoppas nu att det går bra för den här västeråskvinnan och att vi får veta vad som egentligen hände och varför.
De flesta bilister precis som de flesta cyklister och gångtrafikanter följer regler. Det är bara den här lilla procenten som inte har att göra i trafiken som man alltid skall vara redo för, det har jag lärt mig av erfarenhet och det har nog räddat mig livet ett par gånger.
Citera
2024-11-06, 17:35
Medlem
S4bb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgexpert
Vila ifred. Då antar jag att en brottsutredning är inledd?
Ja, men Polisen påstod att inga förhör var gjorda ännu, men de måste ju ha förhört föraren på platsen, men han har väl inte godkänt anteckningarna än.
Polisen gick ut i 112-appen och sökte ögonvittnen igår.
Jag såg inte olyckan, men var 100m därifrån… och såg insatsen.
Citera
2024-11-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
De flesta bilister precis som de flesta cyklister och gångtrafikanter följer regler. Det är bara den här lilla procenten som inte har att göra i trafiken som man alltid skall vara redo för, det har jag lärt mig av erfarenhet och det har nog räddat mig livet ett par gånger.

Inte i den här staden kan jag tala om för dig. Folk går ut utan att titta höger eller vänster. Senast idag låg jag efter en cyklist som cyklade rätt ut på övergångsstället i rondellen vid Skallbergsmotet och nästan in i en bil. Antagligen för att han hade "rätt". Kl 16 dessutom. Dom som bor här vet hur mycket trafik det är på den platsen, särskilt kl 16 när alla ska hem.
Citera
2024-11-06, 17:40
Medlem
S4bb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Inte i den här staden kan jag tala om för dig. Folk går ut utan att titta höger eller vänster. Senast idag låg jag efter en cyklist som cyklade rätt ut på övergångsstället i rondellen vid Gideonsbergsmotet och nästan in i en bil. Antagligen för att han hade "rätt". Kl 16 dessutom. Dom som bor här vet hur mycket trafik det är på den platsen, särskilt kl 16 när alla ska hem.
Håller med dig, cyklister tror i allmänhet att de är osårbara och har förkörsrätt.
Citera
2024-11-06, 18:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Skulle tro det också.

Men det blir såhär när folk styrs av sina " rättigheter " mer än logik. Trots att lagen säger en sak behöver man ändå använda logik, dvs man måste se att bilen faktiskt stannar innan man går eller cyklar ut.

Oavsett tragiskt. Och jag lider verkligen med hennes anhöriga

Detta ser man nästan varje dag när man är ute och kör, människor som går på trottoaren och på en femöring svänger höger och går eller cyklar över gatan på ett övergångsställe utan att ens titta om det kommer bilar körandes för de har minsann sina rättigheter och alla bilar ska stanna.
Är det mörkt och personen saknar lampor och reflex så är det mer eller mindre omöjligt att se dessa.

Detta sker även om personen har en barnvagn framför sig som då borde vara det mest värdefulla i personens liv men även då förlitar de sig på sina rättigheter att alla bilar ska stanna.

Vet ej om denna olycka skett på detta sätt men skulle inte bli förvånad. 06:30 var det fortfarande rätt skumt ute.
Citera
2024-11-06, 19:36
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drattenpatten
Hon är tyvärr avliden.
Fick ordentliga skador och kämpade några dagar på sjukhuset för att sedan förlora.
Kommer inte outa hennes namn men det dyker väl upp förr eller senare.
Tragiskt, men du kan inte förtälja hur gammal hon var ungefär? Etnicitet? Och vilka skador hon faktiskt ådrog sig?
Citera
2024-11-06, 20:11
Medlem
Pärsks avatar
Det här gällde för 10 år sedan och det gäller antagligen än idag. Se länk.

Dvs det är bilisterna som är puckon och kör efter egna trafikregler och utan konsekvenstänk. Dvs alla ska anpassa sig efter dom (bilisterna) och de som är i vägen får skylla sig själva.

De som kört i Västerås och jämfört med andra städer har insett detta.

https://www.vlt.se/2013-07-18/vaster...gaste-i-landet
Citera
2024-11-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Detta ser man nästan varje dag när man är ute och kör, människor som går på trottoaren och på en femöring svänger höger och går eller cyklar över gatan på ett övergångsställe utan att ens titta om det kommer bilar körandes för de har minsann sina rättigheter och alla bilar ska stanna.
Är det mörkt och personen saknar lampor och reflex så är det mer eller mindre omöjligt att se dessa.

Detta sker även om personen har en barnvagn framför sig som då borde vara det mest värdefulla i personens liv men även då förlitar de sig på sina rättigheter att alla bilar ska stanna.

Vet ej om denna olycka skett på detta sätt men skulle inte bli förvånad. 06:30 var det fortfarande rätt skumt ute.

Minns mycket väl hur det var då jag bodde i Sverige och var på besök nyligen.

Så jag kan intyga på att det du säger stämmer väl! Och för mig är det ett under att inte fler blir ihjälkörda i dessa situationer.

En cyklist i Göteborg kan göra en 90 graders sväng ut i ett övergångsställe utan att alls titta huruvida det är fritt eller inte. Med andra ord rysk roulette.

Såg även nyligen just det du skrev med en moder som gick med en barnvagn över ett övergångsställe tittandes på mobilen samtidigt.

Kort och gott anser jag att det här " jagharättenpåminsida tänket " helt har spårat ur i dagens samhälle. Och det komiska är att då du blandar in logik i ditt tänkande så tittar många frågande på dig. Så långt har det gått.
Senast redigerad av volvo230 2024-11-06 kl. 21:20.
Citera
2024-11-06, 21:21
Medlem
Drattenpattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Tragiskt, men du kan inte förtälja hur gammal hon var ungefär? Etnicitet? Och vilka skador hon faktiskt ådrog sig?
27 blev hon. Hela bäckenet var mosat.
Hjärnblödning. Svensk.
Citera
2024-11-06, 21:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4bb3
Enligt ett ögonvittne ledde hon cykeln över övergångsstället då en hantverkarbil i hög fart körde på henne. Framrutan på bilen är krossad på förarsidan och tjejen låg långt från bilen 20-50m.

Viktig info!

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Känner inte till Västerås men kollar nu på google maps och streetview... Malmabergsgatan är en bred väg som dessutom är huvudled. Oavsett vad hastighetsskyltarna säger misstänker jag att det ofta körs ganska fort på den vägen.
Spontant känns det som en väg där det borde finnas trafikljus vid övergångsställena, alternativt farthinder av något slag. På streetview är det gles trafik och fullt dagsljus, men jag kan tänka mig att det är en jävligt obehaglig väg att korsa vid rusningstrafik i mörker...

https://maps.app.goo.gl/cNzpkL441f2rD8X8A

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Är det fel på gatlyktorna vid övergångsstället?
Citera
2024-11-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drattenpatten
Hon är tyvärr avliden.
Fick ordentliga skador och kämpade några dagar på sjukhuset för att sedan förlora.
Kommer inte outa hennes namn men det dyker väl upp förr eller senare.
Några dagar? Var det inte igår olyckan inträffade? Eller var det förra veckan?
Edit: Såg nu datumet i rubriken
Citera
2024-11-07, 01:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Minns mycket väl hur det var då jag bodde i Sverige och var på besök nyligen.

Så jag kan intyga på att det du säger stämmer väl! Och för mig är det ett under att inte fler blir ihjälkörda i dessa situationer.

En cyklist i Göteborg kan göra en 90 graders sväng ut i ett övergångsställe utan att alls titta huruvida det är fritt eller inte. Med andra ord rysk roulette.

Såg även nyligen just det du skrev med en moder som gick med en barnvagn över ett övergångsställe tittandes på mobilen samtidigt.

Kort och gott anser jag att det här " jagharättenpåminsida tänket " helt har spårat ur i dagens samhälle. Och det komiska är att då du blandar in logik i ditt tänkande så tittar många frågande på dig. Så långt har det gått.

I australien har de gått så långt att man ska testa rödljus i trottoaren vid övergångsställen på grund av att folk tittar i sin mobil och då ska se att det är rött eller grönt utan att lyfta blicken.

https://www.hbl.fi/artikel/trafiklju...-i-australien/

Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Är det fel på gatlyktorna vid övergångsstället?

Inte vad jag vet men kommer man i en bil så finns det möjlighet att missa en gående eller cyklande person på samma sätt som de gående och cyklande kan missa en bil.

Själv kollar jag alltid så bilen som kör mot övergångsstället saktar ner innan jag går över. Ofta kan man också få ögonkontakt med föraren och vet då att personen sett mig. Tar absolut inte för givet att man syns ens på dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in