Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-09, 03:35
Avstängd
erik.otuktssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Haha har läst igenom några av dina inlägg på andra ämnen. Vi är extremt lika. Skönt o veta att jag inte är ensam.

Detsamma. Rätt sällan jag fixar att kalla folk man har meningsutbyte med för fränder, vilket kanske snarare än allt är ett kvitto på hur förstörda/olika/unika/valfritt epitet vi är, även om jag hellre ser det som att vi båda är medlemmar i än ännu inte introducerad social klubb.

Sociala utrymmen för fritänkande individer är, som vi alla vet, en bristvara nuförtiden. Roddar inte detta upp sig inom kort så startar jag en sekt, men ingen kommer behöva kalla mig Messias. Good times await, typ.
Citera
2024-11-09, 03:40
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Varför detta navelskådande?
Det är alltid bra med självinsikt för att förstå hur man fungerar. Inget konstigt med det.
Citera
2024-11-09, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Detsamma. Rätt sällan jag fixar att kalla folk man har meningsutbyte med för fränder, vilket kanske snarare än allt är ett kvitto på hur förstörda/olika/unika/valfritt epitet vi är, även om jag hellre ser det som att vi båda är medlemmar i än ännu inte introducerad social klubb.

Sociala utrymmen för fritänkande individer är, som vi alla vet, en bristvara nuförtiden. Roddar inte detta upp sig inom kort så startar jag en sekt, men ingen kommer behöva kalla mig Messias. Good times await, typ.

Räkna med mig, lmao
Citera
2024-11-09, 03:54
Medlem
Å ena sidan beskriver du en ovilja att delta i vissa sociala sammanhang men även en oförmåga. Det har funnits perioder i mitt liv där din text hade kunna vara en copypaste sen när livssituation och mående förändrats har många symptom med just sociala svårigheter nästan försvunnit vilket inte direkt sker med autism. Jag är ingen psykolog men jag tror kanske de bästa är att prata med en terapeut och se om dina symptom är något konsekvent sedan länge eller något som vuxit fram pga händelser/situation.
Senast redigerad av kidnappadIRL 2024-11-09 kl. 03:57.
Citera
2024-11-09, 05:13
Medlem
Mitt svar till TS handlade om hans upplevelser av arbetsplatsen. Han jobbar i vården. Så min poäng var att det antagligen inte bara handlar om hans autism utan också om dynamiken på arbetsplatsen. Han skulle nog uppleva andra arbetsplatser, som exempelvis ett arbete bland programmerare annorlunda. Jag har själv haft ett tillfälligt jobb i sjukvården. Och jag upplevde det ganska annorlunda mot andra arbetsplatser. Folk är mycket mer engagerade i varandra liksom. Och det kan säkert förstärka TS upplevelse av autism typ.
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Fast de flesta saknar kritiskt tänkande och är hemmablinda, vana vid att sätta etiketter på människor och ifrågasätter inte perspektivet hos de som gjort sorteringen från början, eller vilken idéhistoria som ligger bakom.
Senast redigerad av noden 2024-11-09 kl. 05:16.
Citera
2024-11-09, 05:46
Medlem
Känner tyvärr igen mig i din beskrivning, har inte genomfört något officiellt test men brukar hamna långt ut på skalan i sådana nät-tester.
Vet inte på vilket sätt det skulle tjäna mig att få det bekräftat då jag redan har ett "normalt" liv.
Tycker också att jag blivit avsevärt bättre på det sociala spelet de senaste åren om än det fortfarande är en pina och mest känns som ett skådespel.
Senast redigerad av slutataxera 2024-11-09 kl. 05:55.
Citera
2024-11-09, 06:04
Medlem
Pungsvings avatar
Slappna av. Sluta vara falsk. Fokusera på ditt jobb. Om något säger något så var inte besvärad med att ha egna åsikter om vad som sades. Bäst är om du kan sluta oroa dig för vad andra säger. Folk snackar bara en massa dynga. Om du inte förstår vad som menades så säg "Hur menar du?". Folk som är överdrivet sociala fokuserar på det och inte sitt jobb.

Det du beskriver låter väldigt trist att genomlida varje dag. Sluta oroa dig för att du inte fattar. Helt ärligt så bryr du dig inte om att du inte fattar vad de pratar om socialt. Bli tryggare i dig själv. Du måste inte vara som alla andra.
Citera
2024-11-09, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Mitt svar till TS handlade om hans upplevelser av arbetsplatsen. Han jobbar i vården. Så min poäng var att det antagligen inte bara handlar om hans autism utan också om dynamiken på arbetsplatsen. Han skulle nog uppleva andra arbetsplatser, som exempelvis ett arbete bland programmerare annorlunda. Jag har själv haft ett tillfälligt jobb i sjukvården. Och jag upplevde det ganska annorlunda mot andra arbetsplatser. Folk är mycket mer engagerade i varandra liksom. Och det kan säkert förstärka TS upplevelse av autism typ.

Jag har jobbat inom psykiatri och socialpsykiatri innan jag bytte bana.
Håller med om programmerare. Fast det är inte att de är så engagerade inom vården, utan bara att de är dömande och fel gäng för Ts.
Fysiker, programmerare, ingenjörer, kemister, men också konstnärer, skådespelare, komiker osv. Alla kreativa och intelligenta människor.
Citera
2024-11-09, 08:16
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
]

En grav autist kan som regel inte ens prata med sin omgivning utan sitter mest och gungar inne i sin egen värld.

Ja men vad har de gemensamt med en ”högfungerande autist”?
De har samma diagnos idag, vilket är helt sjukt.
Citera
2024-11-09, 08:24
Medlem
Tjabba, jag tror mig inte kvalificera för en autistisk diagnos, men ska ändå prova att ge mina takes på några av dina frågor, ts!

Jag tänker att det är viktigt att komma ihåg att alla diagnoser ju också är sociala konstruktioner. Som samhälle diagnostiserar vi beteenden som avviker från normen och resulterar i lidande för individen. Det handlar om ett samspel mellan individ och samhälle, helt enkelt. Autism är ingen sjukdom, och man kan också bara se på det som ett uttryck för normal mänsklig variation, men där vi ger diagnoser till de som upplever lidande i krocken mellan självet och samhället, lite som du är inne på. Precis som du säger kanske ett annat sammanhang, typ ett annat jobb med mindre sociala möten och relationer, skulle göra att den där dragenheten till att vara "trevlig" inte skulle spela någon roll. Du frågar ifall det verkligen är fel på dig eller ifall det är fel på kraven som finns på jobbet. Jag tror inte det är fel på någon av er, men att ni kanske bara inte alltid är rätt för varandra.

På samma sätt kan ju ett jobb där noggrannhet och koncentration är viktigt vara rena döden för någon med adhd, medan samma individ skulle vara högfungerande i ett fysiskt jobb där de får extremt många intryck.

Slutligen tänker jag att det är bra att påminna sig om att autism ju är ett spektrum, och inte någonting binärt som man antingen har eller inte har. Alla befinner vi oss någonstans på spektrumet och det finns många som befinner sig rätt högt upp på det, utan att kvalificera sig för en diagnos.

Allt gott!
Citera
2024-11-09, 08:28
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Har några teorier.

Prova svara på dessa frågor.
Känner du att du kan lita på andra?
Känner du att du kan lita på dig själv?
Kan du bara lita på dig själv så kommer du bete dig själviskt oavsett om du har fungerande empati eller inte.

ADHD-personer kan ha svårt att lämna andra i fred och respektera att andra har andra saker att göra.

Håller du med?
1 Att vara svenne är nedlåtande.
2 Vi kommer alla dö en dag och människor är meningslösa varelser med meningslösa mål.

Om du tycker att vara svenne är negativt så är det bara att din personlighet skaver.
Håller du med det andra påståendet så är du antingen idiot, empatistörd eller deprimerad.
Jag håller med om påstående två om man tänker på människor som en grupp Sapiens sett som betraktare men för varje enskild person så kan mål i livet skapa en mening för den enskilde. Men livet är givetvis meningslöst i en bektrakares synvinkel.

Det är ju också sant att man kommer att dö, håller man med om det är man en idiot? Tror du på re-inkarniation eller?
Citera
2024-11-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Hade en ADHD diagnos sedan tidigare, men gick igenom en utredning förra året och fick då diagnosen autism.

Det märks i sociala sammanhang, speciellt på jobbet, att hur mycket människor jag än är omkring så känns det lika svårt varje gång att bry mig om att småsnacka och vara trevlig och hålla ett glatt humör hela tiden. Det verkar som falla naturligt för andra (till synes) men för mig är det en pina och jag rycker nästan till av obehag av att behöva klistra på uttryck och komma med snabba svar och frågor i en konversation.

Vet dock inte om jag bara hamnat i fel bransch bland fel folk? Måste det vara mig det är fel på? Är det så jävla ovanligt att inte vilja eller orka ha förmågan att vara trevlig? Eller tänker jag nu precis som en högfunktionell autist skulle tänka?

”Normala” människor är ju sjukt tråkiga. Jag fattar inte hur folk är, hur dem tänker, vad som får deras mage att pirra eller deras humor. Begriper inte. Jag är lite av en outsider och i vissa sammanhang är jag stolt över det. Men jag jobbar inom vården där alla ska vara som alla och alla har en sån enorm moralkompass och är otroligt friska och svenniga, och ändå otroligt falska i min mening. Så måste det vara autism liksom, fel på mig, för att jag ser igenom det och ryser av att behöva vara omkring det? Är jag helt enkelt empatistörd som inte hänger med? Eller är det dem som är empatistörda?

Oavsett om ni har autism på papper eller inte, berätta gärna om era tankar och erfarenheter. Helst om det finns någon här som genuint tycker om den sociala biten som kan bekräfta att ni är på riktigt och förklara varför. Vad är det med det normala som är så lockande? Och är folk verkligen såhär naturligt sociala och pigga eller är det kanske mer en förmåga som vissa blir bättre på? Jag är genuint nyfiken och får gärna inblick.

Äh, det är väl inte alla som kan gilla att prata heller. Jag är ungefär som du. I skolan tyckte jag att de flesta hade ett omoget beteende. Hatar att mingla. Får sällan energi av att vara med människor, tvärtom. För den sakens skull kan jag prata mycket och länge med personer en och en eller i små grupper, och jag uppfattas nog som ganska social trots alls. Men vad Pelle grillade i helgen eller hur resan till Barcelona var eller vad som handlades på Ica Maxi i helgen… det är inte så jäkla spännande faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in