Citat:
Du tycker att jag ska läsa en journalists bok som inte härrör i vetenskapligt förankrad forskning? Nja, nej.
I övrigt undrar jag varför du tror at katederundervisning passar killar bättre? Killar har stort rörelsebehov. Att sitta still och få undervisning lämpar sig mer för flickor i så fall, som har något lättare att sitta still. Ansvara för egna studier, innebär också att man kan ta en kortare bensträckare i klassrummet (vilket är bra för killarnas rörelsebehov).
I övrigt undrar jag varför du tror at katederundervisning passar killar bättre? Killar har stort rörelsebehov. Att sitta still och få undervisning lämpar sig mer för flickor i så fall, som har något lättare att sitta still. Ansvara för egna studier, innebär också att man kan ta en kortare bensträckare i klassrummet (vilket är bra för killarnas rörelsebehov).
"Nationalekonomen Anne Boschini och Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap, pekar i studien på att utbildning och inkomst spelar en avgörande roll för mäns möjligheter att bli fäder.Plånbokens tjocklek blir allt viktigare för mäns utsikter att reproducera sig. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått vare sig söner eller döttrar. På 2010-talet har andelen vuxit till 41 procent.
Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna konstaterar professor Sundström. Forskarkollegan Boschini befarar i en färsk intervju med tidningenForskning & Framstegatt utveckling fortsätter i negativ riktning då kvinnor utbildar sig mer än män.
För kvinnor finns ingen motsvarande koppling till ställningen i arbetslivet och barnafödande. Högutbildade kvinnor i Sverige får numera lika många barn som de med kortare utbildning. Män tenderar att däremot att få fler barn ju fler utbildningsår de har. Barnlösheten i hela befolkningen är högst bland de lågutbildade männen. Den främsta orsaken är att de har svårt att hitta en partner.""
https://www.gp.se/ledare/sonesson-de...f-39a231816aa3