Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-11, 05:02
Avstängd
HyperboreanCREW-14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Nämn några svenska texter i dag som inte är navelskådande imbecill dynga?
Opus Magni - Raubtier
Citera
2024-11-11, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Och ändå sjunger folk hennes texter.

Måste det vara mer djupt än så? Är många låtar som inte speglar meningen med livet direkt.

Precis och bara för att det är på svenska så förstår folk och ifrågasätter. Hur många engelska texter är helt störda men det svänger och blir en hit. En låt som kanske inte svänger men som är rätt märklig är Rupert Holmes låt Escape. Första delen av refrängen kan nog alla nynna på och figurerar i reklamfilmer "If you like piña coladas" och alla får känslan av sommar och ledighet. Låten i sig handlar om att han är trött på sin fru och svarar på en spännande kontaktannons i tidningen. Sen visar det sig att det är hans fru som skickat in annonsen för att hon är trött på honom.
Citera
2024-11-11, 05:29
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elin1488
Absolut inte, Miss Li är liksom div 3 och ZL champions league

Vill inte pissa allt för mycket på FIrst Aid kit men gud vad du överdriver

Miss Li har en väldigt svag röst och kan inte sjunga. Ett typiskt autotune-hjon. Låter som en gnällande chihuahua. Sedan gillar jag inte den fejkade ghettoslang hon lagt sig till med i låttexterna.

Hon verkade ganska snäll och sansad i den intervju jag sett dock, och ser väl inte så illa ut med tanke på att äggkartongen lär vara i princip tom. Hon var ju 42 år sa någon?

https://www.youtube.com/watch?v=_B3qCaNZHsI
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-11-11 kl. 05:38.
Citera
2024-11-11, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Begriper inte Miss Lis sångtexter.

I låten "X" sjunger hon om sina före detta: 2 killar som var otrogna, 2 killar som var knarkare och en kille som var bög.

Låten "Misstag" verkar handla om att hon som ung mådde dåligt, och att "allt suger nu" som hon sjunger, samt att livet är skit, typ.

Fattar inte budskapen? Vem fan har inte haft en svårt liv liksom? Om man träffar skitkillar får man väl skylla sig själv? Av alla de där 5 exen är ju tjejen själv den gemensamma nämnaren, varför inte välja bättre män från början? Vad tror man om man dejtar knarkare?

Vem fan mådde bra som tonåring? Tyckte också livet var skit då, ska jag skriva en låt om det?

Så du klagar på att det är igenkänningsfaktor i hennes texter, eller vad försöker du säga?
Citera
2024-11-11, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Det finns andra moderna artister som är ännu mer svårförståeliga. Tomas Stenström är ju blaj.

”Slå mig hårt i ansiktet” ”Andas in andas ut”. Den senare påminner om nån yoga retreat i Indien.

I texten: Jag har sjungit för sista gången jag. Jaha ingen mer låt av Tomas. Jag föddes med hjärtat utanpå. Jaha, låter som rätt komplicerad operation. Så jädra banala texter.

Låter mer som du har svårt för metaforer
Citera
2024-11-11, 07:02
Medlem
zombie-nations avatar
Jag kan inte relatera till hennes texter och jag gillar inte genren. Men jag tycker ändå hon är bra på att skriva fyndiga texter, gillar småstadsdrömmar.
Citera
2024-11-11, 07:15
Medlem
Citat:

I låten "X" sjunger hon om sina före detta: 2 killar som var otrogna, 2 killar som var knarkare och en kille som var bög.

Låten "Misstag" verkar handla om att hon som ung mådde dåligt, och att "allt suger nu" som hon sjunger, samt att livet är skit, typ.

Fattar inte budskapen? Vem fan har inte haft en svårt liv liksom? Om man träffar skitkillar får man väl skylla sig själv? Av alla de där 5 exen är ju tjejen själv den gemensamma nämnaren, varför inte välja bättre män från början? Vad tror man om man dejtar knarkare?

Vem fan mådde bra som tonåring? Tyckte också livet var skit då, ska jag skriva en låt om det?
Vad förväntar du dig? Chuck Berrys ”No Particular Place To Go” handlar om hur han vill hångla med en tjej i bilen, men han får inte loss hennes säkerhetsbälte.

Vad är budskapet?

Skriv en egen sång om din ångest om du vill, men sluta analysera så jävla mycket och tro att låttexter är några dokumentära memoarer.
Citera
2024-11-11, 07:22
Medlem
HBTKuks avatar
De verkar inte varit så obegripliga då du beskrivit alla låtar du säger dig inte förstå. Är det du, Miss Li?

Hon är en kånslig konstnärssjäl som måste skriva en låt så fort det kliar i arslet eller man fått en finne.
Citera
2024-11-11, 07:31
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Är det musik för yngre då? Vad är budskapet? Att man ska gnälla över ett skitliv man själv valt?
Allt har att göra med feminism och den pissliberala politiken som vi pådyvlats sedan 70-talet, ett samhälle som förgör sig självt!
Citera
2024-11-11, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Allt har att göra med feminism och den pissliberala politiken som vi pådyvlats sedan 70-talet, ett samhälle som förgör sig självt!
Vad "får" låtar handla om då?
Citera
2024-11-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk

Hon är en kånslig konstnärssjäl som måste skriva en låt så fort det kliar i arslet eller man fått en finne.
Hon drar nog in en bra inkomst på sina låtar. Kan vara därför också.
Citera
2024-11-11, 07:51
Medlem
Citat:

Jag har hört denna låt några gånger på radion men det är väl precis detta låten INTE handlar om?

https://www.google.com/search?q=Miss...SqNVC8kPSxQ%3D

Låter handlar om en ung tjej (17 år) som mår dåligt och är orolig inför framtiden men hon (Miss Li) berättar att hon var precis en sådan tjej och allt blev bra till slut.

Fattar inte hur man kan höra den låten och höra "och att "allt suger nu" som hon sjunger, samt att livet är skit, typ"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in