Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Fast det handlar inte bara om social eller emotionell kompetens eller förståelse.
Medveten intelligens handlar om vilken förmåga en individ, efter introspektion och att sätta sig själv i ett sammanhang, har att sätta upp nya målsättningar för sig själv och sedan kunna nå enskilda egenmål med olika metoder. En sådan förmåga kan inte simuleras. Och kräver att vi själva kan förstå och förklara varför vi själva besitter, och hur det uppstår, innan vi kan återskapa det artificiellt.
Och i dagsläget så har vi ingen aning om varför liv har en egen drivkraft eller var det kommer ifrån, och är inte ens nära att kunna förstå. Därför finns lika goda skäl att tro att det skulle uppstå i artificiella system, som att det uppstod i en samling stenar vi lade i en organiserad hög. Dvs ingen inledning alls. Oavsett hur bra generativa modeller vi skapar.
Fast det är intressant att du nämner stenar – det finns faktiskt teorier som pekar på att liv på jorden kan ha uppstått runt stenar vid vulkaner på havsbotten. En gång var det en stendöd molekylsoppa som, av någon anledning, fick förmågan att föröka sig. Själva soppan har forskare lyckats återskapa, men de har ännu inte lyckats ”sätta fart på den” eller förstå varför just den blev levande. Livet självt måste ju varit en emergent egenskap som uppstod i "ursoppan". Varför skulle inte andra slags överraskningar kunna uppstå i andra system, typ i LLM-Transformers?
Jag håller dock med om att 'liv' kanske bör reserveras för biologiska system som har förmågan att föröka sig själva. Däremot skulle framtida avancerat medvetet socialt AI, särskilt med känslomässig kompetens, kunna betecknas som existenser snarare än enbart entiteter. Det skapar en ny kategori av subjekt.
Jag noterar också att din definition av intelligens är bredare än Chollets, som ser intelligens som en meta-förmåga för att nå mål – men inte som en process för att sätta upp själva målen. Själv har jag en bredare syn än både du och Chollet. Jag ser rationellt tänkande, social och känslomässig kompetens som nödvändiga meta-förmågor som tillsammans gör det möjligt för oss människor – eller kanske framtida AI – att interagera med omgivningen på ett effektivt sätt. Dessa förmågor behöver inte vara begränsade till biologiska system.