• 1
  • 2
2024-11-10, 15:07
Medlem
Congelados avatar
Har en stationer egenbyggd gamingdator cirka 10-12 år gammal minns att den kostade sådär 10-11k när jag köpte delarna och grafikkortet var asus geforce gtx 660 ti till exempel. Minns ej resten men hade mycket minne och bra moderkort processor. Dåliga fläktar wifi grejen trasig måste köpa ny. Tänkte ta ut alla delarna och sätta ihop dom igen i ett ny chassi och eventuellt byta ut några delar vad tycker ni? Hur billigt kommer jag undan om jag vill få en vettig dator som funkar snabbt idag?

Vad behöver jag ens för verktyg för att sätta igång och plocka av och plocka in dom nya delarna? Det var så länge sen jag gjorde detta att minns knappt.
Senast redigerad av Congelado 2024-11-10 kl. 15:20. Anledning: Tillägg
Citera
2024-11-10, 15:39
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vad behöver jag ens för verktyg för att sätta igång och plocka av och plocka in dom nya delarna? Det var så länge sen jag gjorde detta att minns knappt.
Rätt stjärnmejsel kanske? Beror ju på hur det ser ut
Varför byta chassi?

Edit: Den här typen av skruvar är det ju oftast https://www.webhallen.com/se/product...gaAi2-EALw_wcB

Har du tur kanske du har den man får loss med fingrarna bara.
Citera
2024-11-10, 15:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det kan absolut vara bra att öva på att mecka med datorn men beroende på vad du ska göra med den blir svaren olika.

Börja med att ta reda på vad ditt system består av. Kolla systeminformation i windows (antar att du kör Windows).

Mikromejslar och antistatarmband kan vara en bra start.

Men du kanske får räkna med att din dator är skräp.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-11-10 kl. 15:43.
Citera
2024-11-10, 18:21
Medlem
Noxyls avatar
Samma verktyg du använde när du satte ihop den. Som sagt ovan, varför byta chassi? Är den tio år gammal har du som bäst en mossig PCIe 3.1 bus på moderkortet.
Citera
2024-11-11, 03:37
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Rätt stjärnmejsel kanske? Beror ju på hur det ser ut
Varför byta chassi?

Edit: Den här typen av skruvar är det ju oftast https://www.webhallen.com/se/product...gaAi2-EALw_wcB

Har du tur kanske du har den man får loss med fingrarna bara.
Dåligt chassi som ser tramsigt ut lyser rött och blått med dåliga fläktar. Ska försöka göra en workstation av datorn ska inte se ut som något tonårsgaming här inte. Bör jag köpa ett till grafikkort och koppla ihop dom två?

Vattenkylning eller vanlig?
Citera
2024-11-11, 03:38
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Samma verktyg du använde när du satte ihop den. Som sagt ovan, varför byta chassi? Är den tio år gammal har du som bäst en mossig PCIe 3.1 bus på moderkortet.
Har ej tillgång till dom. Vad behövde man var så länge sedan jag skruvade och donade liksom på den nivå undrar kommer jag klara det här men måste.
Citera
2024-11-11, 06:49
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Dåligt chassi som ser tramsigt ut lyser rött och blått med dåliga fläktar. Ska försöka göra en workstation av datorn ska inte se ut som något tonårsgaming här inte. Bör jag köpa ett till grafikkort och koppla ihop dom två?

Vattenkylning eller vanlig?

Fläktarna borde väl iofs gå att byta & lyset gå att koppla ur men ok, man (kan) ändrar smak rätt mycket från tonåren & upp mot de 30.

Tyvärr kan jag för lite om dagens grafikkort, håller inte på på den nivån längre men har inte de flesta såna kort idag nån form av vattenkylning, aktiv eller passiv?

Börja med att titta bak på lådan så ser du ju vilken slags skruv det är. Öppna sen & kika in. Då ser man ju resten. Är det en dator gjord av nåt större känt märke så kanske det inte ens är några skruvar längre. Bara div. snäppfästen så det ska gå snabbt. Jaa, moderkortet lär ju vara skruvat. Men som sagt, är nog oftast små stjärnskruvar. En sån uppsättning mejslar ska du ju ändå ha hemma. Alltid bra att ha. Du kan köpa nån billig sats hos Classe eller Kjelle t.ex. Den kostnaden är liten relativt all annan ny hårdvara du verkar tänkas köpa nu.

Antistatarmband som också tidigare nämnts är bra. Jag har gjort massor utan som verkar ha gått bra men man kan skada komponenter utan att det märks till en början.
Senast redigerad av Majasmoker 2024-11-11 kl. 06:53.
Citera
2024-11-11, 12:59
Medlem
eltonkebabs avatar
Du borde kasta hela datorn och byta ut allt.
Citera
2024-11-11, 14:04
Medlem
Citat:
Bör jag köpa ett till grafikkort och koppla ihop dom två?
Beror väl på om ditt moderkort stöder detta och om du får tag på ett passande beg grafikkort.
Citera
2024-11-12, 15:04
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Beror väl på om ditt moderkort stöder detta och om du får tag på ett passande beg grafikkort.
Tänkte bruka det jag hade tidigare samt samma processor funkar det idag? Mycket kommer vara samma jag tänkte bara byta ut och uppgradera den så gott det går. Om det går?

Jag behöver ett nytt chassi svart & glas , någon ny grej för att wifi ska fungera trådlöst behöver fixas, ny/nya fläktar troligt. Sedan se om jag kan fixa ett till av samma grafikkort och koppla ihop dom.

Borde jag se över exakt vad jag har för moderkort, processor och vise versa för att se exakt hur imponerande mitt gamla bygg står sig idag?
Citera
2024-11-12, 15:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tänkte bruka det jag hade tidigare samt samma processor funkar det idag? Mycket kommer vara samma jag tänkte bara byta ut och uppgradera den så gott det går. Om det går?

Jag behöver ett nytt chassi svart & glas , någon ny grej för att wifi ska fungera trådlöst behöver fixas, ny/nya fläktar troligt. Sedan se om jag kan fixa ett till av samma grafikkort och koppla ihop dom.

Borde jag se över exakt vad jag har för moderkort, processor och vise versa för att se exakt hur imponerande mitt gamla bygg står sig idag?

Även om du uppgraderar datorn till max vad moderkortet klarar så kommer du ändå sitta med skräp.
Mitt råd är att bli medlem på sweclockers och helt enkelt köp en bättre begagnad dator där, du kan hitta något som gör jobbet för dig för mellan 3-4000kr skulle jag säga.
Satsa på minst en Intel CPU av serie 8xxx så kan du utan problem köra win 11 på burken.
Tycks tyvärr inte finnas något perfekt paket där nu men det dyker säkert upp något.

Du kan i värsta fall kolla blocket men där finns risken att du köper skräp för överpriser om du inte har koll på datorns exakta värde.

Lycka till.
Citera
2024-11-12, 18:24
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Även om du uppgraderar datorn till max vad moderkortet klarar så kommer du ändå sitta med skräp.
Mitt råd är att bli medlem på sweclockers och helt enkelt köp en bättre begagnad dator där, du kan hitta något som gör jobbet för dig för mellan 3-4000kr skulle jag säga.
Satsa på minst en Intel CPU av serie 8xxx så kan du utan problem köra win 11 på burken.
Tycks tyvärr inte finnas något perfekt paket där nu men det dyker säkert upp något.

Du kan i värsta fall kolla blocket men där finns risken att du köper skräp för överpriser om du inte har koll på datorns exakta värde.

Lycka till.
Menar du att min dator som var stadig för gaming för cirka 10 år sedan inte ens fungerar som stabil workstation för det mesta men även kanske något spel?

Vad är det med moderkort som har förändrats så mycket på dom här åren helt ärligt samt övriga delar? Typ vad spelar det för roll om mitt nätagregat inte är helt nytt eller om ni SSD-hårddisk är cirkus 10 år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in