Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-16, 21:34
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Anders Sundström tycker att det behövs statligt stöd till NV:

https://www.affarsvarlden.se/intervj...er-nyktra-till

Anders Sundström själv har 10 miljoner aktier i NV, förvärvade 2019. På frågan om han själv kommer vara beredd att gå in med mer pengar svarar han:

Skrattretande är förnamnet.

Han går all in för att skydda sin investering. Pratar om att Sverige är "onyktert", i meningen att 100 avbrända miljarder är bevis på att staten lagt in för lite pengar. Sen hoppar han över till drönare i Ukraina som också behöver batterier, för att återgå till att "jorden går under" om inte Northvolt kommer på fötter.

Brunt stål fick han också med, det enda jag saknar i artikeln är en kommentar om att Israel har rätt att försvara sig...?
Citera
2024-11-16, 23:17
Medlem
Citat:

Anders Sundström själv har 10 miljoner aktier i NV, förvärvade 2019. På frågan om han själv kommer vara beredd att gå in med mer pengar svarar han:

Sundström tillhör samma korrupta sosse-adel som Björn Rosengren, Persson, Nuder m.fl...

Att mjölka skattebetalarna på ännu mer pengar för personlig vinning är deras melodi.
Han vill inte se sin investering i Northvolt gå upp i rök.
Citera
2024-11-16, 23:20
Medlem
Var kan man se hur mycket utdelning gubbarna i styrelsen tagit ut?
Citera
2024-11-16, 23:48
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Var kan man se hur mycket utdelning gubbarna i styrelsen tagit ut?

Styrelsen får ingen utdelning men däremot ägarna. Tekniskt sett kan man dock inte dela ut pengar i ett företag som aldrig gjort vinst.

Däremot är det lite oklart hur ägarna inträtt, tänker mest på VW och Goldman Sachs. Om det var nyemissioner eller köp av befintliga aktier.

VDn har ju sålt aktier för 200 mkr, och nån AP-fond ryktas ha inträtt som delägare genom aktieköp i samma veva.

Det är inte helt klarlagt ännu hur man bränt 100 miljarder. Staten menar att de knappt betalat ut några pengar trots allt, så det måste vara en massa banklån som ändå har statliga garantier, trots att statliga inrättningar försöker ge sken av att skattebetalarna inte tagit nån risk.

VW har lagt in 15 miljarder var det nån som sa, men också oklart om det var nyemission eller lån. Goldman Sachs andel kostade väl säkert ett par miljarder men det känns som det fortfarande saknas 70 miljarder eller så, där det visar sig att skattebetalarna trots allt var borgensmän.
Citera
2024-11-17, 01:24
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:

Och sedan har folk mage att klaga när jag beskriver hur svårt jag har för norrlänningar. "Jag är en liten, liten pojke från Umeå". Herregud. Skrattretande är minsann förnamnet, och jag skulle kunna lägga in ett antal extra förnamn och mellannamn också. "Och ni jävla sörlänningar som ens funderar på att inte pumpa in mer statliga medel till företaget jag är delägare i. Fy skämmes på er!" Den här bisarra offermentaliteten kombinerat med en helt vansinning fräckhet i sin tur kombinerat med passivt-aggressiva utspel och gnällande är nästan världsunik.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-17 kl. 01:27.
Citera
2024-11-17, 08:17
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja de är väl rimligtvis borta från huvudbolaget, de konkade ju dotterbolaget för att bli av med skulderna. De 340 miljonerna får Kronofogden försöka driva in från konkursboet

Otroligt svinigt i så fall. Även om det är lagligt så är det som jag ser det rent kriminellt på det moraliska planet. Låta dotterbolaget driva uppdrag och ha väldiga utestående betalningar. Konkursa och sedan låtsas som ingenting. Nån ekonomisk smäll borde väl moderbolaget ta?
Citera
2024-11-17, 08:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Han går all in för att skydda sin investering. Pratar om att Sverige är "onyktert", i meningen att 100 avbrända miljarder är bevis på att staten lagt in för lite pengar. Sen hoppar han över till drönare i Ukraina som också behöver batterier, för att återgå till att "jorden går under" om inte Northvolt kommer på fötter.

Brunt stål fick han också med, det enda jag saknar i artikeln är en kommentar om att Israel har rätt att försvara sig...?

Klockren kommentar!
Citera
2024-11-17, 08:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Och sedan har folk mage att klaga när jag beskriver hur svårt jag har för norrlänningar. "Jag är en liten, liten pojke från Umeå". Herregud. Skrattretande är minsann förnamnet, och jag skulle kunna lägga in ett antal extra förnamn och mellannamn också. "Och ni jävla sörlänningar som ens funderar på att inte pumpa in mer statliga medel till företaget jag är delägare i. Fy skämmes på er!" Den här bisarra offermentaliteten kombinerat med en helt vansinning fräckhet i sin tur kombinerat med passivt-aggressiva utspel och gnällande är nästan världsunik.

Tror inte det finns mer än en handfull norrlänningar som försvarar det där kräket. Och de har förmodligen betalt från någon idotisk PR-byrå.
Citera
2024-11-17, 08:49
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ny...7f24a3cb&ei=18

Källa: Northvolts öde nära – investerare ser värde noll
Northvolts öde ser ut att avgöras de närmsta dagarna, uppger en källa med insyn i förhandlingarna till Financial Times.

En av Northvolts största investerare säger till tidningen att de tror att bolaget får slut på pengar redan till veckan – och har skrivit ner värdet på sin investering till noll.

Flera medier har tidigare rapporterat att batteritillverkaren överväger att ansöka om en så kallad chapter 11-process i USA eller till och med konkurs.

– Chapter 11 är möjligt, till och med konkurs är fortfarande ett alternativ, säger en källa till FT och understryker att bolaget helst vill få ett räddningspaket.
Citera
2024-11-17, 08:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
Sundström tillhör samma korrupta sosse-adel som Björn Rosengren, Persson, Nuder m.fl...

Att mjölka skattebetalarna på ännu mer pengar för personlig vinning är deras melodi.
Han vill inte se sin investering i Northvolt gå upp i rök.

Komiskt att han tycker att han är moraliskt högtstående för att han avstått att sälja vapen för att dra in cash. Men där avslöjar han hur hans peers försörjer sig. Och i förlängningen varför vår organiserade politiska brottslighet är så ivriga att hålla igång kriget i Ukraina.
Citera
2024-11-17, 10:49
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Tror inte det finns mer än en handfull norrlänningar som försvarar det där kräket. Och de har förmodligen betalt från någon idotisk PR-byrå.
Jag påstår absolut inte att norrlänningar (mer än kanske en handfull, troligtvis på ett eller annat sätt insyltade, som du säger) försvarar ekonomisk brottslighet och girigt svineri bara för att de begås av en norrlänning.

Men det råkar faktiskt vara arketypiska norrländska beteenden, fixeringar och klichéer, en efter en annan, han ger uttryck för i artikeln. Förutom det mest graverande exemplet, citatet "Jag är en liten, liten pojke från Umeå" (som bara råkar ha 10 miljoner aktier, som små pojkar ofta kan ha, i ett företag han kräver ska få statliga medel), något som kan vara det mest bisarra och patetiska jag har hört yttrats någonsin i svensk offentlighet, är det ingen slump att han låter sig fotograferas framför ett älgkranium (eller vad det nu är).

Att han utnyttjar typiska norrländska markörer (som - antar jag? - är tänkta att charmera, snarare än att irritera) i egoistiska/psykopatiska syften gör inte dessa mindre typiska. Är du med på hur jag menar? Och det är dessa särdrag jag konsekvent har sett om och om igen (och till viss del stött på i verkligheten i kontakt med faktiska norrlänningar - här i Göteborg i jämförelse med Stockholm är de dock ganska få - även om de konversationerna oftast har varit väldigt stela och de ömsesidiga irritationerna mest har legat under ytan) och stört mig på, oavsett sammanhang, sedan ungefär tonåren.

Sedan är norrlänningar självklart fria att störa sig tillbaka på exempelvis oss göteborgare. Som jag har sagt tidigare, det är aldrig ens fel att två träter (i en annan tråd beskrev en norrlänning irriterande attribut och beteenden hos göteborgare som jag till stor del kunde förstå och i vissa fall själv stör mig grovt på, t.ex. göteborgare som börjar överdriva sin dialekt och förvandlas till "goa gubbar" som jobbat hela sitt livet på varvet så fort de träffar på en icke-göteborgare).

Detta hade f.ö. varit långt off-topic om det inte hade varit så att hela dynamiken mellan Norrland och södra Sverige (som för mig f.ö. inte inkluderar Stockholm eller ens Katrineholm - däremot ironiskt nog möjligen Karlstad - men jag förstår om det gör det för norrlänningar) varit en röd tråd genom hela den här Northvolt-historien, ända sedan Skellefteå valdes ut som plats för den första stora fabriken. När har det tiggs om ännu fler miljarder utan att det tagits upp att det här är omvärlden skyldiga oss norrlänningar, vare sig företaget är konkursmässigt eller inte?

Detsamma gäller kraven på att Sverige som land ska ge massa miljardstöd till Skellefteå, en kommun som ingen annan tvingade att ta upp 40 miljarder i nya skulder för ett blufföretags skull och som nu oåterkalleligen står och faller med just detta blufföretag. Anders Sundström är inte den första norrlänningen som varit ute och sagt att Norrland fortfarande är bortglömt av ett Sverige som "måste vakna upp och stödja norrländsk industri" efter att 200 miljarder (totalt menar jag då, inte bara offentliga medel) redan kastats in i en norrländsk fabrik och bara försvunnit.

Även efter dessa 200 miljarder är Norrland på något sätt fortfarande bortglömt och ett stackars offer. Sådant snack hör man helt enkelt inte från skåningar, som av historiska (och geopoltiska/geoekonomiska) skäl blivit minst lika styvmoderligt behandlandlat av svenska staten, och avsiktligt separerat från Köpenhamnsregionen i möjligaste mån trots de enorma födelar som det inneburit för hela Sverige, som Norrland har varit. (På samma sätt sade Stockholm blankt nej till en höghastighetsbana som skulle förbinda Göteborg med både Oslo och Köpenhamn, t.o.m. när norrmännen sade sig vara beredda att finansiera rubbet. Det kom inte på fråga för projektet skulle inte på något sätt involvera Stockholm, och riskerade dessutom att göra Göteborg mindre bundet till och beroende av Stockholm.)

(Norrlänningar har alltså helt när de påpekar att svenska staten, som är centralstyrd från huvudstaden som i få om ens några andra länder i världen, ständigt "glömmer bort" norrländsk infrastruktur, eller kräver att den ska finansieras lokalt, medan t.ex. nya tunnelbanor och tågförbindelser i Stockholm ska betalas av hela Sverige med statliga medel. Men detta gäller faktiskt förhållandet mellan resten av Sverige och Stockholm också. Ta bara exemplet Öresundsbron, som svenska staten efter många om och men gick med på, men bara efter att den helt skulle finansieras dels genom danska medel och dels genom skyhöga broavgifter för de skåningar och danskar som huvudsakligen använder bron.)

Och den fullständigt sektliknande uppslutningen kring Northvolt, hos vanliga norrlänningar (både i tråden och personer som uttryckt sig i andra sammanhang), framför allt i Skellefteå, men även till viss del i andra delar av norra Norrland, som folk utanför Norrland om och om igen observerat och noterat, är inte inbillad. Samma sak gäller det fortsatta gnället över hur Norrland aldrig får någonting (t.o.m. efter att 200 miljarder skickats in i ett svart hål). Vare sig man som norrlänning gillar det eller inte, eller om det är helt rättvist mot alla norrlänningar eller inte, så förstärker detta de olika stereotyperna om Norrland som finns och antagonismen mellan landsdelarna.
Citera
2024-11-17, 13:43
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Och den fullständigt sektliknande uppslutningen kring Northvolt, hos vanliga norrlänningar (både i tråden och personer som uttryckt sig i andra sammanhang), framför allt i Skellefteå, men även till viss del i andra delar av norra Norrland, som folk utanför Norrland om och om igen observerat och noterat, är inte inbillad. Samma sak gäller det fortsatta gnället över hur Norrland aldrig får någonting (t.o.m. efter att 200 miljarder skickats in i ett svart hål). Vare sig man som norrlänning gillar det eller inte, eller om det är helt rättvist mot alla norrlänningar eller inte, så förstärker detta de olika stereotyperna om Norrland som finns och antagonismen mellan landsdelarna.

Du har ingen aning om vad du snackar om. Det finns ingen sektliknande uppslutning kring Northvolt hos gemene Skellefteåbo eller ännu mindre genomsnittlig norrlänning. De som uttalat sig "sektliknande" i frågan är enkom politiker (som ju måste försvara sina satsningar) och personer med ett stort egenintresse i att det inte blir konkurs. "Vad var det jag sa" är nog den genomsnittliga inställningen hos Skellefteåborna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in