Citat:
Ursprungligen postat av
VVVictor
Tror inte det finns mer än en handfull norrlänningar som försvarar det där kräket. Och de har förmodligen betalt från någon idotisk PR-byrå.
Jag påstår absolut inte att norrlänningar (mer än kanske en handfull, troligtvis på ett eller annat sätt insyltade, som du säger) försvarar ekonomisk brottslighet och girigt svineri bara för att de begås av en norrlänning.
Men det råkar faktiskt vara arketypiska norrländska beteenden, fixeringar och klichéer, en efter en annan, han ger uttryck för i artikeln. Förutom det mest graverande exemplet, citatet "Jag är en liten, liten pojke från Umeå" (som bara råkar ha 10 miljoner aktier, som små pojkar ofta kan ha, i ett företag han kräver ska få statliga medel), något som kan vara det mest bisarra och patetiska jag har hört yttrats någonsin i svensk offentlighet, är det ingen slump att han låter sig fotograferas framför ett älgkranium (eller vad det nu är).
Att han utnyttjar typiska norrländska markörer (som - antar jag? - är tänkta att charmera, snarare än att irritera) i egoistiska/psykopatiska syften gör inte dessa mindre typiska. Är du med på hur jag menar? Och det är dessa särdrag jag konsekvent har sett om och om igen (och till viss del stött på i verkligheten i kontakt med faktiska norrlänningar - här i Göteborg i jämförelse med Stockholm är de dock ganska få - även om de konversationerna oftast har varit väldigt stela och de ömsesidiga irritationerna mest har legat under ytan) och stört mig på, oavsett sammanhang, sedan ungefär tonåren.
Sedan är norrlänningar självklart fria att störa sig tillbaka på exempelvis oss göteborgare. Som jag har sagt tidigare, det är aldrig ens fel att två träter (i en annan tråd beskrev en norrlänning irriterande attribut och beteenden hos göteborgare som jag till stor del kunde förstå och i vissa fall själv stör mig grovt på, t.ex. göteborgare som börjar överdriva sin dialekt och förvandlas till "goa gubbar" som jobbat hela sitt livet på varvet så fort de träffar på en icke-göteborgare).
Detta hade f.ö. varit långt off-topic
om det inte hade varit så att hela dynamiken mellan Norrland och södra Sverige (som för mig f.ö. inte inkluderar Stockholm eller ens Katrineholm - däremot ironiskt nog möjligen Karlstad - men jag förstår om det gör det för norrlänningar) varit en röd tråd genom hela den här Northvolt-historien, ända sedan Skellefteå valdes ut som plats för den första stora fabriken. När har det tiggs om ännu fler miljarder
utan att det tagits upp att det här är omvärlden skyldiga oss norrlänningar, vare sig företaget är konkursmässigt eller inte?
Detsamma gäller kraven på att Sverige som land ska ge massa miljardstöd till Skellefteå, en kommun som ingen annan tvingade att ta upp 40 miljarder i nya skulder för ett blufföretags skull och som nu oåterkalleligen står och faller med just detta blufföretag. Anders Sundström är
inte den första norrlänningen som varit ute och sagt att Norrland fortfarande är bortglömt av ett Sverige som "måste vakna upp och stödja norrländsk industri" efter att 200 miljarder (totalt menar jag då, inte bara offentliga medel) redan kastats in i en norrländsk fabrik och bara försvunnit.
Även efter dessa 200 miljarder är Norrland på något sätt fortfarande bortglömt och ett stackars offer. Sådant snack hör man helt enkelt inte från skåningar, som av historiska (och geopoltiska/geoekonomiska) skäl blivit minst lika styvmoderligt behandlandlat av svenska staten, och avsiktligt separerat från Köpenhamnsregionen i möjligaste mån trots de enorma födelar som det inneburit för hela Sverige, som Norrland har varit. (På samma sätt sade Stockholm blankt nej till en höghastighetsbana som skulle förbinda Göteborg med både Oslo och Köpenhamn, t.o.m. när norrmännen
sade sig vara beredda att finansiera rubbet. Det kom inte på fråga för projektet skulle inte på något sätt involvera Stockholm, och riskerade dessutom att göra Göteborg mindre bundet till och beroende av Stockholm.)
(Norrlänningar har alltså helt när de påpekar att svenska staten, som är centralstyrd från huvudstaden som i få om ens några andra länder i världen, ständigt "glömmer bort" norrländsk infrastruktur, eller kräver att den ska finansieras lokalt, medan t.ex. nya tunnelbanor och tågförbindelser i Stockholm ska betalas av hela Sverige med statliga medel. Men detta gäller faktiskt förhållandet mellan resten av Sverige och Stockholm också. Ta bara exemplet Öresundsbron, som svenska staten efter många om och men gick med på, men bara efter att den helt skulle finansieras dels genom danska medel och dels genom skyhöga broavgifter för de skåningar och danskar som huvudsakligen använder bron.)
Och den fullständigt sektliknande uppslutningen kring Northvolt, hos vanliga norrlänningar (både i tråden och personer som uttryckt sig i andra sammanhang), framför allt i Skellefteå, men även till viss del i andra delar av norra Norrland, som folk utanför Norrland om och om igen observerat och noterat, är inte inbillad. Samma sak gäller det fortsatta gnället över hur Norrland aldrig får någonting (t.o.m. efter att 200 miljarder skickats in i ett svart hål). Vare sig man som norrlänning gillar det eller inte, eller om det är helt rättvist mot alla norrlänningar eller inte, så förstärker detta de olika stereotyperna om Norrland som finns och antagonismen mellan landsdelarna.