Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-11-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Beror nog mest p att kolten r lite mer ett hgtidsplagg, de flesta samer br den bara p hgtider, brllop, begravningar andra strre tillstllningar. Ungefr samma som majoriteten har som relation till kostymen. S att han har den nr han blir doktor p Mittuniversitetet men inte random biblioteksfrelsning r inte s konstigt.

Jo har sett hans Facebook nu, d och p teaterpremir. Nej varken fel eller konstigt.
Citera
2024-11-14, 15:39
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag r litet kluven infr Mats Jonsson, mste jag erknna. Han tecknar inte ngot vidare, vilket han fr vrigt sjlv erknner, och han befinner sig vldigt lngt frn mig p den politiska skalan. Men jag vill ge honom den elogen att han r en bra berttare, jag har lst de flesta av hans serier med gott utbyte och hoppas att han fortstter och kan leva p sitt serieskapande.

Jag mste dock sga att hans samiska fixering knns litet pklistrad. Jag r misstnksamt lagd och har en knsla av att vnster-Mats, som haft dligt samvete fr att han r en medellders vit privilegierad man, nu ntligen har funnit en roll dr han kan knna sig riktigt hrligt vnster-frtryckt av det onda hgersamhllet. Jag har annars svrt att se varfr han s tydligt skulle bra den hr samiska offerkoftan. Ngonstans lste jag att han fick ett stipendium p avslutningen i gymnasieskolan och d hgt och ljudligt frklarade att han skulle sknka pengarna till Cuba. Det knns som om det gr en rak linje dr av vnsterposerande i hans liv.

Med detta sagt, s tycker jag att hans serier r bra berttade och frtjnar att lsas oavsett om man r hger eller vnster. Fr den som r hger eller bara skeptisk till samefrgan, s r det nd aldrig fel att ta del av "den andra sidans" argument och Mats har otvetydigt en begvning som ger utbyte att ta del av.
Citera
2024-11-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Med tanke p hur andra halvan av 1900-talet sg ut r det antagligen vldigt avlgset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft ngon anknytning till kulturen fre han pltsligt hittade guldgruvan i slkttrdet p senare tid.

Jag har sjlv en morfars mor som var skogssame men det var fre min tid och min morfar gjorde aldrig ngra som helst ansprk p en samisk kultur. Det Mats Jonsson hller p med r verkligen det som annars lttvindigt kallas cultural appropiation.
Har nu hittat att han sger att farfar hade renar.
https://www.facebook.com/photo?fbid=...71755171662616
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in