Beror nog mest p att kolten r lite mer ett hgtidsplagg, de flesta samer br den bara p hgtider, brllop, begravningar andra strre tillstllningar. Ungefr samma som majoriteten har som relation till kostymen. S att han har den nr han blir doktor p Mittuniversitetet men inte random biblioteksfrelsning r inte s konstigt.
Jo har sett hans Facebook nu, d och p teaterpremir. Nej varken fel eller konstigt.
Jag r litet kluven infr Mats Jonsson, mste jag erknna. Han tecknar inte ngot vidare, vilket han fr vrigt sjlv erknner, och han befinner sig vldigt lngt frn mig p den politiska skalan. Men jag vill ge honom den elogen att han r en bra berttare, jag har lst de flesta av hans serier med gott utbyte och hoppas att han fortstter och kan leva p sitt serieskapande.
Jag mste dock sga att hans samiska fixering knns litet pklistrad. Jag r misstnksamt lagd och har en knsla av att vnster-Mats, som haft dligt samvete fr att han r en medellders vit privilegierad man, nu ntligen har funnit en roll dr han kan knna sig riktigt hrligt vnster-frtryckt av det onda hgersamhllet. Jag har annars svrt att se varfr han s tydligt skulle bra den hr samiska offerkoftan. Ngonstans lste jag att han fick ett stipendium p avslutningen i gymnasieskolan och d hgt och ljudligt frklarade att han skulle sknka pengarna till Cuba. Det knns som om det gr en rak linje dr av vnsterposerande i hans liv.
Med detta sagt, s tycker jag att hans serier r bra berttade och frtjnar att lsas oavsett om man r hger eller vnster. Fr den som r hger eller bara skeptisk till samefrgan, s r det nd aldrig fel att ta del av "den andra sidans" argument och Mats har otvetydigt en begvning som ger utbyte att ta del av.
Med tanke p hur andra halvan av 1900-talet sg ut r det antagligen vldigt avlgset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft ngon anknytning till kulturen fre han pltsligt hittade guldgruvan i slkttrdet p senare tid.
Jag har sjlv en morfars mor som var skogssame men det var fre min tid och min morfar gjorde aldrig ngra som helst ansprk p en samisk kultur. Det Mats Jonsson hller p med r verkligen det som annars lttvindigt kallas cultural appropiation.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!