Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-14, 15:24
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Då får du öppna ögonen om du ser om serien och även filmen The Batman. Du tror det är en total slump att det var DEI kring hela serien? Alla möjliga olika etniciteter. "Bad ass" tjej osv. Att borgmästaren är en svart kvinna är bara en slump? Att Gordon och Catwoman som brukar vara vita är svarta och där Catwoman (som det refereras till i slutet av serien) i filmen med starkt rasistiska ord klankar ner på vita män har ingenting med woke att göra? Kom igen.

Det tog ju bort minst 2p av serien. Så gick från en över snittet bra serie på typ 7.5 / 10 till kanske 5/10.

Catwoman spelades av Eartha Kitt redan 1967: https://en.wikipedia.org/wiki/Eartha_Kitt

Apropå alla möjliga etniciteter så är det så världen ser ut nu och mer lär det bli. Har du aldrig varit i New York, Gothamn är egentligen New York.

Däremot var det negativa uttalandet om rika vita män woke, men förmodligen också humor eftersom Bruce Wayne är rik och vit.

I den nya animerade serien om Batman som är riktigt bra så är Penguin en färgad kvinna och Harley Quinn asiatisk. Det är så det kommer att vara framåt. Mer och mer. Tycka vad man vill om det.
Citera
2024-11-14, 19:22
Medlem
Helt ok serie men väldigt mycket sämre än betygen. Särskilt dialogen var bedrövlig och på näsan. "Tell me I did good ma!", så jävla cringe.

Det goda mottagandet säger väl mer om hur uruselt allt annat är just nu.
Citera
2024-11-15, 11:27
Medlem
SithMasters avatar
Intressant teori om kommande The Batman 2:

After the death and destruction of The Penguin finale, one of its most low-key scenes may be hiding the villains for The Batman 2 in plain sight

https://www.gamesradar.com/entertain...n-plain-sight/

Citera
2024-11-15, 12:29
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Catwoman spelades av Eartha Kitt redan 1967: https://en.wikipedia.org/wiki/Eartha_Kitt

Apropå alla möjliga etniciteter så är det så världen ser ut nu och mer lär det bli. Har du aldrig varit i New York, Gothamn är egentligen New York.

Däremot var det negativa uttalandet om rika vita män woke, men förmodligen också humor eftersom Bruce Wayne är rik och vit.

I den nya animerade serien om Batman som är riktigt bra så är Penguin en färgad kvinna och Harley Quinn asiatisk. Det är så det kommer att vara framåt. Mer och mer. Tycka vad man vill om det.
Fast personen jag citerade skrev att serien INTE var woke. Jag argumenterade för att det här universumet är woke och du skriver ju saker som bevisar min poäng
Citera
2024-11-15, 12:51
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Självklart finns det en touch av DEI i filmen (och i.o.m. det även serien). Det ser även jag. Kan dock tycka att ordet 'woke' har blivit ett rejält urvattnat begrepp. En serie måste kunna ha svarta karaktärer och kvinnor i stora roller utan att automatiskt bli kallad woke. Karaktärers hudfärg och kön trycktes aldrig ner i våra strupar - det var aldrig i fokus, som i så många andra filmer och serier. Och din så kallade "girlboss", som förövrigt är en karaktärer som existerar i serietidningarna, var i min mening en fantastikt komplex karaktär, med både styrkor och svagheter.

Jag tänker att det kanske finns olika nivåer av wokeness i film och serier. Ja, Reevs DC-universum har många svarta karaktärer, men där tar det slut med woke-agendan. Så visst, The Penguin är kanske en 1,5:a på en 5 gradig wokeskala. Eller menar du på fullaste allvar att The Penguin har samma nivå av woke som t.ex. Disneys Star Wars (Obi-wan, Ahsoka, Boba-fett), Rings of Power, The Witcher och Marvels serier?
Det du gör i detta inlägg är att du lägger dig ner och accepterar woke. För några år sen hade du förmodligen tyckt att det var mer än 1.5/5 men ditt perspektiv har ändrats. Jag skrev aldrig att jag ogillade karaktären Sofia?

Som jag skrivit många gånger har jag flera favoritserier där majoriteten av skådisarna är svarta. Det betyder inte att de är woke. Här är det just nedtryckande i halsen som sker=woke. Har faktiskt inte sett en enda serie av de du nämner förutom Luke Cage (nästan bara svarta skådisar) som väl är Marvel har jag för mig och den var bra. Men den är ju gammal nu i sammanhanget. Har hört att det är massa woke i det du nämner men har som sagt inte sett det så kan inte uttala mig om det.
Citera
2024-11-15, 16:57
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Fast personen jag citerade skrev att serien INTE var woke. Jag argumenterade för att det här universumet är woke och du skriver ju saker som bevisar min poäng

Du skrev att det var woke att Catwoman spelades av en färgad skådespelerska, startade woke år 1967 då eftersom Eartha Kitt spelade Catwoman redan 1967?

Har dessutom för mig att personen du refererar till var betydligt mer nyanserad än du, och medgav att det finns små inslag av woke i filmen, men det gör den inte till en woke film. Det är inte woke att Commissioner Gordon är färgad utan det reflekterar snarare hur samhället ser ut idag. Många polischefer i USA är färgade idag.

Penguin var isf betydligt mer woke med den där färgade hjälpredan (Vic), eftersom det är ett mer orealistiskt inslag. Maffian i USA gillar inte färgade.
Senast redigerad av SithMaster 2024-11-15 kl. 16:59.
Citera
2024-11-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Helt ok serie men väldigt mycket sämre än betygen. Särskilt dialogen var bedrövlig och på näsan. "Tell me I did good ma!", så jävla cringe.

Det goda mottagandet säger väl mer om hur uruselt allt annat är just nu.
Sistnämnda ja, kollar man på reddit så hyllar dom den till skyarna och gör jämförelser med Sopranos

Säger en del om hur kasst utbudet är idag.
Citera
2024-11-16, 17:11
Medlem
Citat:
Penguin var isf betydligt mer woke med den där färgade hjälpredan (Vic), eftersom det är ett mer orealistiskt inslag. Maffian i USA gillar inte färgade.

Fast hela serien går ju ut på att pingvinen är en outsider i de kriminella kretsarna, som helst använder sig av andra outsiders, vars lojalitet han kan räkna med.
Citera
2024-11-16, 17:41
Medlem
SithMasters avatar
En intressant (och för min del tilltalande) teori:

https://x.com/homeofdcu/status/1857464770321846750

Citera
2024-11-16, 19:34
Medlem
-GGs avatar
Fp.
Senast redigerad av -GG 2024-11-16 kl. 20:05.
Citera
2024-11-17, 12:42
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Du skrev att det var woke att Catwoman spelades av en färgad skådespelerska, startade woke år 1967 då eftersom Eartha Kitt spelade Catwoman redan 1967?

Har dessutom för mig att personen du refererar till var betydligt mer nyanserad än du, och medgav att det finns små inslag av woke i filmen, men det gör den inte till en woke film. Det är inte woke att Commissioner Gordon är färgad utan det reflekterar snarare hur samhället ser ut idag. Många polischefer i USA är färgade idag.

Men snälla tänk efter lite. Catwoman har funnits som både vit och svart, det stämmer. Men när man skrev filmen, tror du man skrev Catwoman som "färglös" och gick på den som skådespelade bäst eller tror du man valde en svart? Om det är det sistnämnda är det inkvotering och det är så woke det kan bli. Hade ju inte funkat med hennes rasistiska kommentar om hon var vit så rätt tydligt att man skrev det som en svart karaktär just för att vara woke. Samma med Gordon och borgmästaren.

Pga. inkvotering ja. Men de flesta är vita + att Gordon är en vit karaktär. Så där har man gjort ett race swap=woke.

Ja det var såklart oerhört larvigt att en från maffian tar in en färgad. Särskilt om man ser till sättet han tar in honom. På konstiga grunder. Därför jag började gnälla i tråden för att det var så oerhört tydligt att man tog med Vic typ bara pga. dennes hudfärg. Vic betedde sig underligt i serien generellt och kändes orimligt att han blev Penguins högra hand men det beror väl på det jag skrev. Dock en hyfsad skådis tycker jag. I stort sett alla förutom Sofias psykolog/älskare (han från Sons of Anarchy och Luke Cage) var det bra skådespel ifrån. Fan vad kass skådis det är. Nästan förstört varenda serie jag sett honom i.

Sen ska såklart den onde vite gamle mannen kallblodigt mörda den färgade så är woke-cirkeln sluten
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-11-17 kl. 12:46.
Citera
2024-11-17, 13:09
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Men snälla tänk efter lite. Catwoman har funnits som både vit och svart, det stämmer. Men när man skrev filmen, tror du man skrev Catwoman som "färglös" och gick på den som skådespelade bäst eller tror du man valde en svart? Om det är det sistnämnda är det inkvotering och det är så woke det kan bli. Hade ju inte funkat med hennes rasistiska kommentar om hon var vit så rätt tydligt att man skrev det som en svart karaktär just för att vara woke. Samma med Gordon och borgmästaren.

Pga. inkvotering ja. Men de flesta är vita + att Gordon är en vit karaktär. Så där har man gjort ett race swap=woke.

Det är inte så woke som det kan bli.

När det är så woke som det kan bli, så har vi färgade karaktärer där de inte hör hemma, t.ex. den mörkhyade dvärgen i Rings of Power.
Gotham City är en mörk och dystopisk metropol med hög brottslighet, fattigdom och dåliga levnadsförhållanden. Att många karaktärer skulle ha en mörkare hy är både rimligt och logiskt.

Zoe Kravitz är förövrigt inte ens svart. Båda föräldrarna är biracial.

Inte ens youtubers som Critical Drinker och Nerdrotic, som livnär sig på att snacka skit om woke-serier från Hollywood, tycker att The Pengiun är woke.
Senast redigerad av peterZiipen 2024-11-17 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in