Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-17, 13:19
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Tror inte ett gonblick att det r svensk kultur, snarare importerat frn sydliga breddgrader

Inte omjligt, men det r iaf en del av vr kultur nu.
Citera
2024-11-17, 14:01
Medlem
Du kanske har goa lkar. Men kramas r vl mysigt spec om personen har god parfym tex. Konstigt att sga vill ej krama dig iofs s blir lite knivigt
Citera
2024-11-17, 14:15
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Precis som alla gr jag frsts att lura, men fick jag veta det i efterhand skulle det knnas obehagligt och otrevligt. Inte heller skulle jag ta emot en kram av en sdan om jag visste det.

Sjlva pongen r faktiskt att det r en kvinna och hon r vacker. En kram frn en ful kvinna ger inte heller samma effekt. Men jag antar du r en sn dr som tror att knen r utbytbara, bara fr man kan sy om en man och skapa en illusion av att han r en kvinna och frsker gra en pong av att man kan bedra och lura mnniskor p det sttet.

Men han kan frsts aldrig bli en kvinna. Det r omjligt.

P vilket stt skulle kn kunna vara utbytbara? Kan vara bland det dummaste jag lst p flashback.
Fds du som man/kille/pojke s r du det tills den dagen du inte andas.
Citera
2024-11-17, 15:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Inte jag heller, det var drfr jag reagerade. Jag har faktiskt inte sett ngon kramas p det dr pre-Covidsttet senaste ren. Och inget fel i det. Det dr med kindpussar och att krama andra mn har aldrig varit en del av nordiska beteenden. Det dr r snt som kommit in frn amerikanska TV-serier. Det r faktiskt sknt att det inte blev s lnglivat.

Kindpussar har man dock aldrig ens sett i Svedala. Det vore ju extremt det. Folk som inte bara kramas utan de varann ska ge en puss p kinden ocks! Sdant finns ju liksom bara nere p vissa stllen i kontinenten. Inget fr oss!
Citera
2024-11-17, 15:05
Medlem
Detta med att kramas har blivit modernt sen typ 80 talet eller nt.

Jag skulle aldrig ge mina manliga bekanta eller vnner en kram, inte ens p deras fdelsedag.
Skulle mjligtvis kunna ge farsan och morsan en ls vnskaplig kram nr dom hller p d av cancer, men de tr s lngt jag skulle kunna g.

Kramas gr man med flickvnner, inget annat.
Citera
2024-11-17, 15:14
Medlem
tryffs avatar
Fr det frsta knns det djvligt osvenskt fr mig.

Sedan har jag vant mig s de kan f en mesig enarmskram

Mitt intryck r ocks att det r krringar som skall kramas.

Tacka vet jag att mta 80-riga mn. Dr hlsar man med handslag. Och de tar i ordentligt med.
Citera
2024-11-17, 15:26
Medlem
AfghanMupps avatar
Typiskt beteende frn hgavlnade. T o m brorsan hller p sdr. Varfr ska jag krama honom fr? Jag har alltid uppfattat kramar som falskt samt bgigt. Dremot har jag uppskattat hgt en hrd kram frn en kvinna dr ute i vrlden.
Citera
2024-11-17, 15:47
Medlem
Osedligs avatar
Att kramas med familj och dylikt r ju vedertagen praxis men att krama kollegor eller i vrsta fall frmling i hlsningssyfte tycker jag r ett ondigt beteende som i bsta fall knns stelt och pinsamt och of vrsta fall som ett vergrepp. Nej tack Lena p hr ett handslag duger bra jag vill inte bli tallad p.
Citera
2024-11-17, 15:50
Medlem
Lill-Anns avatar
Mina frldrar kramade mig genom hela min barndom, s jag r uppvuxen med kramar och r en kramig person som bde gillar att ge en kram och f en.

Gillar det.😸
Citera
2024-11-17, 16:29
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag blir utsatt ganska ofta av att bekanta och nra vill krama mig

Jag r inte en kramig person av mig d jag har lite autistiska egenskaper. Fr att jag ska vilja krama dig s tycker jag antingen innerligt synd om dig och vill hjlpa dig eller s lskar jag dig av djupet av mitt hjrta, annars vill jag inte kramas. Ibland kan jag ge en stel trevlig hej hej kram fr att vara schysst men det r ju ingen riktig kram, jag r inte ens dr.

Tror inte att det r normalt att dela in sina kramar i fack men fr mig s r det verfring av min energi s jag mste ha det indelat fr att inte rka ge ver min energi dr jag inte vill, och fr att skydda mig sjlv ifrn att f deras onskade energi.

r jag stel i kroppen nr jag fr en kram eller ger en ytlig kram s blir det som en mur dr energin ej verfrs, slappnar jag av och kramas genuint s ger jag min energi och tar emot deras, vilket r hgst onskat om det inte r min partner eller en familjemedlem.

Hur knner ni? Vill ni krama folk? Knner ni ocks att folk typ trnger sig p/in nr dom envisas med att kramas? Klart att det r trevligt och snllt men det r ju ocks intimt? Du frsker komma in i min privata sfr hr nu.. varfr *stter ls*
Knner precis likadant. Har inga diagnoser men brukar fungera vldigt bra med aspiga tjejer s jag har sjlv funderat p om jag har en slng.
rligt talat r det skitjobbigt att kramas om det r ngon annan n partner eller ngon av vldigt f personer som jag tycker vldigt mycket om.

Jag r vldigt social och ppen annars men just kramande r vldigt intimt. Mnga gnger knns det mer intimt n att ha sex med ngon.
Citera
2024-11-17, 18:01
Medlem
exoticspices avatar
Fr mig r det ett vergrepp att krama ngon som inte vill eller inte rknar med att bli kramad i en ovntad situation.
Citera
2024-11-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag blir utsatt ganska ofta av att bekanta och nra vill krama mig

Jag r inte en kramig person av mig d jag har lite autistiska egenskaper. Fr att jag ska vilja krama dig s tycker jag antingen innerligt synd om dig och vill hjlpa dig eller s lskar jag dig av djupet av mitt hjrta, annars vill jag inte kramas. Ibland kan jag ge en stel trevlig hej hej kram fr att vara schysst men det r ju ingen riktig kram, jag r inte ens dr.

Tror inte att det r normalt att dela in sina kramar i fack men fr mig s r det verfring av min energi s jag mste ha det indelat fr att inte rka ge ver min energi dr jag inte vill, och fr att skydda mig sjlv ifrn att f deras onskade energi.

r jag stel i kroppen nr jag fr en kram eller ger en ytlig kram s blir det som en mur dr energin ej verfrs, slappnar jag av och kramas genuint s ger jag min energi och tar emot deras, vilket r hgst onskat om det inte r min partner eller en familjemedlem.

Hur knner ni? Vill ni krama folk? Knner ni ocks att folk typ trnger sig p/in nr dom envisas med att kramas? Klart att det r trevligt och snllt men det r ju ocks intimt? Du frsker komma in i min privata sfr hr nu.. varfr *stter ls*

Kan vara obekvm i kramar, beror p vem det r, o dehr kanske lter konstigt men har i bakhuvudet ibland att det kanske r enda kramen eller kontakten den personen har med ngon och det kan jag unna dom fr alla behver mnsklig nrhet fr att verleva, hjlper fr min del och fr det att knnas mer som att jag ger dom en grej n ngot intimt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in