Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnsJohn
Är övertygad om att njutningen kommer vara stor. 50 mille räcker.

Nja, tveksam. För som sagt, ditt sätt tänka kommer inte att ändras.

Och om du inte når dit, och bara har 20 miljoner? Ska du gå och känna dig fattig och misslyckad då eller?

Men lycka till .
Citera
2024-11-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Nja, tveksam. För som sagt, ditt sätt tänka kommer inte att ändras.

Och om du inte når dit, och bara har 20 miljoner? Ska du gå och känna dig fattig och misslyckad då eller?

Men lycka till .
Problemet är att du tycker dig ha rätten att säga vad som är rätt och fel i det sammanhanget. Låt honom/henne få leva sitt eget liv.
Citera
2024-11-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Problemet är att du tycker dig ha rätten att säga vad som är rätt och fel i det sammanhanget. Låt honom/henne få leva sitt eget liv.

Öh, det har jag absolut inte gjort, utan jag har skrivet att det sättet och resonera ändras inte för att han får mer pengar.

Ts har dessutom startat tråden för att resonera om hans sätt att tänka och känna om pengar, så märkligt om man då inte får skriva nånting.

Citera
2024-11-17, 11:33
Medlem
En person som varenda dag spenderar mer än han har drabbas av ekonomiska bekymmer och undrar varför hans liv är pest. Man tar sig för pannan.
Citera
2024-11-17, 12:57
Medlem
JohnsJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
En person som varenda dag spenderar mer än han har drabbas av ekonomiska bekymmer och undrar varför hans liv är pest. Man tar sig för pannan.
Jag spenderar knappt någonting. Har du läst tråden?
Citera
2024-11-17, 13:04
Medlem
Citat:
Jag har på senaste tiden funderat en hel del över min ekonomiska situation och hur det känns som att andra har så mycket mer. Vill dela mina tankar här för att höra om någon annan känner likadant eller har funderat i samma banor. Jag är 43 år - som någon sa här nedan så är det relevant.

Jag har ungefär 5 miljoner investerat i aktier och fonder, så inga pengar ligger direkt på banken utan jobbar förhoppningsvis för mig. Jag bor i ett hus som är värt runt 3 miljoner, men det är inget speciellt – bara ett helt vanligt hus, och jag har finansierat ungefär hälften av det.

Min bil är billig, och jag har en lön på 50 000 kronor i månaden. Det ger cirka 37000 kr netto och av detta har jag möjlighet att månadsspara 12000 kr/månad.

Trots detta känns det ofta som att alla andra har mycket mer. Jag hör om folk som bor i dyra områden, kör fina bilar, har stora investeringar och verkar inte bekymra sig lika mycket som jag gör. Det är som att jag alltid känner att jag ligger steget efter. Och det stör mig, för egentligen borde jag vara nöjd – jag vet att jag har en stabil ekonomi som många skulle vara glada att ha.

Men den här jämförelsen med andra får mig ändå att känna mig otillräcklig ibland. Jag inser att en del av det här är psykologiskt – att det handlar om att man alltid vill ha mer, och att man kanske är lite "skadad" av att ständigt jämföra sig med andras framgångar.

Har ni också funderat på detta, eller är det bara jag som har svårt att vara nöjd?

Det betyder att du har det bra. Skulle du ha verkliga problem så skulle du förstå att det som andra har är totalt oviktigt. Varför jämför du dig med andra? Tror du att rikedom är det samma som lycka?
Citera
2024-11-17, 16:25
Medlem
JohnsJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Det betyder att du har det bra. Skulle du ha verkliga problem så skulle du förstå att det som andra har är totalt oviktigt. Varför jämför du dig med andra? Tror du att rikedom är det samma som lycka?
Jag vet. Jag är bara girig.
Citera
2024-11-17, 18:14
Medlem
Lösningen är att känna sig nöjd, och vara tacksam för det du har. I ditt fall.

Kapitalismen vi lever under skapar dina perspektiv på livet. Vidga dessa.

Ser inga problem med ett stadigt månadssparande, att ha en buffert i dagens system är en trygghet. Precis som förr när vedboden/jordkällaren behövde fyllas.
Citera
2024-11-17, 18:40
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Vad pratar du om? Spendera? Jag spenderar ingenting.
Ok så du spenderar inte ens pengar på mat menar du? Att du d känner dig fattig är ju då en ännu större gåta'
Citera
2024-11-17, 18:43
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Du kan ju inte se skillnaden på 13.000 eller 20.000 i lönekuvertet!😂
Jo, skillnaden är 7.000 kr. Tjänar man över 30k rutto är man ett rikt svin, så är det bara.
Citera
2024-11-17, 19:43
Medlem
JohnsJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investments
Lösningen är att känna sig nöjd, och vara tacksam för det du har. I ditt fall.

Kapitalismen vi lever under skapar dina perspektiv på livet. Vidga dessa.

Ser inga problem med ett stadigt månadssparande, att ha en buffert i dagens system är en trygghet. Precis som förr när vedboden/jordkällaren behövde fyllas.
Jag kan inte låta bli att märka att nästan alla svar här verkar komma från såna där klassiska helyllepersoner — ni vet, de som alltid är nöjda och tacksamma och pratar om att “vidga perspektiven” och leva i nuet. Det är som att ni alla har läst samma självhjälpsbok och funnit frid i vardagen på ett sätt jag inte riktigt relaterar till. Jag uppskattar era råd, men för mig handlar det inte om att jag inte är tacksam eller behöver någon filosofisk insikt. Det handlar om ren och skär ångest över att inte ha uppnått den nivå av ekonomisk njutning jag alltid siktat på.

Det är som om jag hela tiden står med en fot på bromsen, och varje gång jag ser någon annan som verkar ha nått fram dit jag vill vara, så blir känslan av otillräcklighet ännu starkare.
Citera
2024-11-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jo, skillnaden är 7.000 kr. Tjänar man över 30k rutto är man ett rikt svin, så är det bara.

Oj! Där tog du i så du sprack!😂

Ha ha känner ingen som tjänar så lite! Rik? Nej nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in