Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
1960 - 1972... livsglädje och framtidstro.

1980 - 2008...mer frihet och mer resurser.
Håller helt med. Jag är född tidigt 60-tal så jag har upplevt de tiderna🤩
Citera
Igår, 22:28
Medlem
Germanofils avatar
Globalt sett är det nog nutiden, alltså år 2024, den tid då flest människor har det bra. Många i Kina, Indien, Östeuropa, arabiska länder, etc som har det betydligt bättre än tidigare generationer.

Om vi snackar västeuropa och USA så var det typ 1960 till tidigt 2000-tal. Hög levnadsstandard, frihet men utan att vara slavar under big tech och smartphones.
Citera
Igår, 22:39
Medlem
Storfetdases avatar
Beror på vilket folk du talar om, jag tror tex att aborginer och indianer hade det bättre för 5000 år sedan än hur dom har det nu. Men syftar du på en kontinent som Europa som mer eller mindre varit i krig hela tiden så skulle jag säga de senaste 80 åren.
Citera
Igår, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Globalt sett är det nog nutiden, alltså år 2024, den tid då flest människor har det bra. Många i Kina, Indien, Östeuropa, arabiska länder, etc som har det betydligt bättre än tidigare generationer.

Om vi snackar västeuropa och USA så var det typ 1960 till tidigt 2000-tal. Hög levnadsstandard, frihet men utan att vara slavar under big tech och smartphones.

Här håller jag med, vi har de bra nu men vi mår inte bättre, de har nog mycket att göra med att vi inte längre har ett syfte som förr. Vi kanske hade det sämre förr men vi mådde bättre än vi gör nu tro ja
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Nu är bästa tiden.
Kungar skulle drömma om våra sängar.
Internet har väl skadat oss en del. Men nu är bästa tiden utan internet hade det varit ännu bättre.
Citera
Igår, 23:21
Medlem
EnCartes avatar
De i USA som levde på femtiotalet, sa att det var bäst, enligt ett program jag såg en gång. Till och med många svarta som levde under raslagar ansåg det. Det säger något.
Senast redigerad av EnCarte Igår kl. 23:25.
Citera
Idag, 00:12
Medlem
zurfarns avatar
50-talet. Farsan och morsan hade det lite besvärligt med bostadsbristen i Sthlm då. Men farsan låg på och lyckades ganska bra. En etta blev en tvåa blev en trea blev en fyra blev ett radhus, blev en villa. Det gick framåt, lönerna höjdes, semesterveckorna blev längre.
Sen så fortsatte de på 60-talet. Sverige förnyades, köpcentrum invigdes.
De senaste decennierna har man släppt in 2 miljoner blattar. Och Sverige förändrades. Inte till det bättre.
Citera
Idag, 01:07
Medlem
Jag skulle tro mellan 1950-1970 i modern tid. Annars skulle det nog bara runt 1500-16xxish. Men det borde väl räknas som modern tid det också.

50-70 pga bra ekonomi efter kriget osv, 1500 till slutet av 1600 så upptäcktes och annekterades mycket. Folk tjänade pengar och hade det bra.

Edit: Nu 2024 har vi det i väst fruktansvärt bra, men mår vi bra? Nej, därav bortser jag ifrån att titulera det som den bästa tiden.
Citera
Idag, 01:54
Medlem
Är det inte så att vi alla tycker att vi levde bäst då vi var unga? I mitt fall isåfall någon gång mellan ungefär 1984 och 2004, ungefär!
Citera
Idag, 02:30
Medlem
Wyrdkins avatar
1978 i Sverige.
Citera
Idag, 02:54
Medlem
När det inte kändes fel att ha tråkigt.

Sen tror jag vi har för mycket av allt idag och att det kommer till oss utan fight. Jag tror människan mådde som bäst när livet var mer basic och det framför allt handlade om att hålla sig mätt.

Glädjen av att känna mättnad i magen efter en lyckad jakt måste vara belåtenhet i dess renaste form. Cirkeln sluts.

Idag kör vi foodora.

Rent ekonomiskt har vi det nog rätt bra nu, finns mycket pengar i omlopp, men det i sig skapar nog mycket ohälsa, vi ska äga allt möjligt. Sällan har vi väl jämfört oss så mycket med varandra som vi gör idag med hjälp av internet.

Tror vi behöver en omstart. Dra tillbaka tiden. Börja andas normalt.
Senast redigerad av Majsmannen2 Idag kl. 03:05.
Citera
Idag, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Är det inte så att vi alla tycker att vi levde bäst då vi var unga? I mitt fall isåfall någon gång mellan ungefär 1984 och 2004, ungefär!

Ungefär samma tidsram för mig. Men ärcdet just förcatt man var barn? Det var ( eller kändes) ju i alla fall så mycket roligare och enklare då. Småsaker räckte och julafton var ju magisk.

Har alltid tyckt att det verkat varit skitglatt när man tittat på svartvitafilmer. Särskilt när Stockholmsområdet skildras, då jag är uppväxt här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in