Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Detta kan vi tacka Trump för.

Eftersom det är högst osäkert om Trump kommer att fortsätta bistå Ukraina med vapen så måste Biden väga upp för detta genom att ge dem så mycket som möjligt och så stor frihet att använda dem som möjligt under de månader som återstår.

Biden kommer också redan nu att ge Ukraina alla de vapen som var tänkta att portioneras ut under ett halvår framöver.

Eftersom Amerikanska folket tydligt röstat för mindre fokus på krig långt borta och mer fokus på den egna amerikanska ekonomin och folket där så måste Biden agera i motsatt riktning medans han har chansen Demokrati kallas det...
Citera
Idag, 12:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Det finns onekligen krafter inom USA som söker storkrig. En viktig komponent i att förverkliga detta är att svärja den mer lågbegåvade majoriteten i att det är "nödvändigt".

Alla ni som nu öppet ställer sig bakom en eskalering i våld får helt enkelt ta ansvar för er delaktighet när/om saker går snett som ett resultat.

Den enda eskalering som har skett kommer från Ryssland. Utan deras agerande hade Ukraina och Ryssland varit två stater bredvid varandra utan något krig.

Om någon slår dig, och du slår tillbaka, är det då du som "eskalerar"?
Citera
Idag, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Du har svårt för att se mönster förstår jag

Som sagt, ta med han som hjälper dig utföra toalettbehoven.
Citera
Idag, 12:04
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag tittar på rysk TV dagligen och deras propaganda omfattar i princip dagligen kärnvapenhot. Medvedev återkommer i princip med roliga Twitterinlägg där han hotar med kärnvapen... Ryssland vet att de inte kan vinna mot väst och försöker med näbbar och klor (och framför allt propaganda) att kämpa emot mer västerländskt stöd till Ukraina eftersom de vet att det betyder rysk förlust till slut.

Ja, och beslutet att lägga sig platt inför Rysslands krav, eller inte, måste ju få vara Ukrainas. Sen om Västvärlden ska fortsätta ge stöd eller inte, är ju självklart västvärldens beslut.
Citera
Idag, 12:05
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Vad får dig att tro att Ryssland skulle våga att starta ett kärnvapenkrig, som de vet att de kommer att förlora? Eller tror du att Putin kan sätta in kärnvapen mot ex Polen utan att NATO kommer att svara? Jag kan inte lista ut om du verkligen menar vad du skriver eller om du gör "en Putin", dvs hotar med kärnvapen när du inser att du har målat in dig i ett hörn.
Förklara en gång för alla vad du (eller dina uppdragsgivare) menar: Vad ska ni anfalla med kärnvapen? Ska ni bomba Kursk? Ska ni bomba Kiev? Ska ni bomba Warszawa? Vad ska vinnas med dessa anfall? Om du tänker taktiska kärnvapen, ska ni bomba ett ukrainskt kompani? Var hittar ni stora mål på slagfältet? Hur många civila "ryssar/ukrainare" kommer att offras?
Svara eller erkänn att du bara pratar skit.
”Tänk om det där… tänk om det här…”

Nu ska jag enkelt förklara faktum för dig så att du slipper tänka.

Du får antingen en atombomb i skallen, BOINK, eller så vinner Ryssland ockuperade områdena. The end. Finns det något värre än det enligt dig? Jag är idel öra.
Citera
Idag, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Stor humor i dessa trådar, verkar som många i tråden sitter på psyk och har ett personligt hat mot Putin.
Skjuter Ukraina in en missil kommer det 10 tillbaka. Bara att hoppas på att det inte sitter en kärnladdning i nån av dom.

Och större humor är det i det att det verkar finnas de som har missat att ryssen redan som det är skjuter missiler.
Citera
Idag, 12:09
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ryssland får inte vinna. Punkt slut. Det är skitbra att USA gör detta.

Hur lång är ni idioter beredda att gå?
Varför riskera Europas folk och länder för att Biden och hans rådgivare (för det är dessa som bestämmer, inte den senile gubben) väljer att låta Slinsky få några få robotar som han kan terrorisera Rysslands civilbefolkningen.
20 miljoner styck, minst, och knappast nåt alvarligt hot, med tanke på räckvidd.
Var skall han avfyra dessa? nära fronten... knappast. Blir längre bort och då är räckvidden inte så avgörande då de knappt når in i Ryssland.

" Back in the 1980s this was seen as sophisticated stuff, but it's far from impossible to shoot down a subsonic jet: and this is why SCALP/Storm Shadow isn't much use on its own. Without help of some kind, it is likely to be shot down by Russian air defences before it can reach its target."
Citera
Idag, 12:10
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
”Tänk om det där… tänk om det här…”

Nu ska jag enkelt förklara faktum för dig så att du slipper tänka.

Du får antingen en atombomb i skallen, BOINK, eller så vinner Ryssland ockuperade områdena. The end. Finns det något värre än det enligt dig? Jag är idel öra.
Ok, du har alltså ingen aning om vad du själv hotar med! Varför finns du här i tråden och slänger ur dig saker som du inte någon aning om, eller tänkt igenom mer än tre sekunder.
Alltså inget svar på någon av mina frågor.
Citera
Idag, 12:22
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Precis, är övertygad om att de tycker att Ryssland är extremt jobbiga. Kina är den största växande ekonomin i världen och klarar sig bra utan de efterblivna ryssarna som förstör för alla.
Lite ot med Kinas ekonomin håller på att gå åt helvete vilket jag tror kan göra dom desperata nog att gå efter Ryssland i ett försvagat tillstånd.
Citera
Idag, 12:25
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Många verkar tro att ett krig världskrig mellan USA-sidan och Ryssland med lakejer automatiskt betyder ett kärnvapenkrig. Jag tror inte det. Det kan nog bli en konventionellt världskrig som pågår länge innan kärnvapen används. Det lär bara ske om något av kärnvapenmakternas egentliga existens hotas på riktigt.
Hur menar du att Ryssland skulle kunna gå i krig med ett land till i nuläget? De klarar inte av Ukraina idag och skulle de ge sig på ett NATO-land så lär de få pisk så att det svider för decennier framöver, utan minsta insats av kärnvapen.
Citera
Idag, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Mycket möjligt detta bara handlar om "psykologisk krigföring", och att Biden sagt något som t.ex. "vi kan inte utesluta möjligheten skicka långdistansvapen till Ukraina"?
.. och att 'anonyma källor' säger till NYT att dom hört Biden säga detta internt, vid mer än 1 tillfälle? Absolut, ja.
Psykologisk krigföring har jag svårare att se det skulle vara.
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har förresten svårt att tänka mig Biden vill trappa upp konflikten om Ukraina så, att man själva riskerar utsättas för krigshandlingar?
Mm. Jag själv tror USA - åtminstone Biden - ser sig som sittande på så behörigt avstånd ifrån Ryssland-Ukraina konflikten, så jag tror inte USA är rädda för att drabbas av handgripliga motaktioner från Rysslands sida. Nästan oavsett hur mycket dom stöttar Ukraina.
Jag tror mer att skänkandet av vapen och information till Ukraina har mest stöd i humanitära och internationella politiska förtecken. Att man ser chansen att trycka till Ryssland på kuppen är nog plus i kanten.
Även om USA eller delar av omvärlden skickar många avancerade vapen till Ukraina, så kommer det inte ändra mycket av krigets framåtskridande.
Senast redigerad av Robbinist Idag kl. 12:32.
Citera
Idag, 12:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Lärde inte er muppskola ut att NATO avancerade in i Ukraina under 10 år, på flera fronter. Just det, det sas inte på nyheterna, så det måste vara konspirationsteorier visst? Neä, det är hur enkelt som helst att själv ta reda på.

Problemet för ryssarna är att de inte förstår att välstånd och självbestämmande går hand i hand med NATO.
Anledningen till att Ukraina och andra länder har sökt sig till NATO beror på att de först har sökt sig till ett bättre liv med EU och väst.
Hade Ryssland haft något bra att erbjuda så hade Ukraina sökt sig till en ekonomisk och politisk union med Ryssland.
Ryssland har inget att erbjuda förutom död, misär och diktatur.
Därför ville Ukraina både gå med i EU och NATO, precis som hela forna Warszawa pakten valde att göra.
Istället har bara Ryssland våld att erbjuda vilket genomfördes av Stalin, Sovjetunionen och nu Putin.

Titta på Ungern som älskar Putin men aldrig ändå skulle välja att lämna NATO och EU, eftersom en union med Ryssland skulle bli en politisk & ekonomisk katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in